Tråden for dumme spørsmål.

Jeg har kommet litt på vin-sette-kjøret... Så langt har jeg fulgt oppskriften og brukt en vinballong i plast for mesteparten av gjæringen. Men det slår meg hvor utrolig klønete det er å jobbe med sammenliknet med gjøringskarene med tappekran som jeg bruker til øl. Tappe ut med hevert, både å få startet den og få den riktig i forhold til evenuelt bunnfall, rengjøring, påfyll, ta ut prøve for å måle utgjæring (eller smakstest...)

Er det noen som helst grunn (bort sett fra det visuelle og prinsipielle) til å ikke bruke en gjæringsbøtte til vin (eller flere da, den blir jo gjerne stukket om en gang eller to)

Er det noen som helst grunn (bort sett fra det visuelle og prinsipielle) til å ikke bruke en gjæringsbøtte til vin (eller flere da, den blir jo gjerne stukket om en gang eller to)
Jeg bruker bøtter med kran, unntatt hvis jeg har drueskallpose med i vinen, og om det er eik i vinsettet så bruker jeg hevert ved første omstikk. Filtrerer ut det verste av treverk og skall.

Jeg har kommet litt på vin-sette-kjøret... Så langt har jeg fulgt oppskriften og brukt en vinballong i plast for mesteparten av gjæringen. Men det slår meg hvor utrolig klønete det er å jobbe med sammenliknet med gjøringskarene med tappekran som jeg bruker til øl. Tappe ut med hevert, både å få startet den og få den riktig i forhold til evenuelt bunnfall, rengjøring, påfyll, ta ut prøve for å måle utgjæring (eller smakstest...)

Jeg bruker vanlig gjæringsbøtte med kran. Har ingen problemer med det.

Hvor ille er det å tilsette "varm" rehydrert gjær (27 C) til kald vørter (15 C) ? :rolleyes:
Rimelig ille om en skal tru det som sies. Gjæren vil da i teorien regaere med kraftige stressymptomer: Den vil produsere proteiner som ikke bidrar positivt til smaken på ølet, for å si det sånn.

Jeg har aldri begått denne typen forbrytelse mot gjæren, så jeg kan ikke bidra med autentiske skrekkhistorier:).

Dette er jo i prinsippet det samme som skjer når en kjølekræsjer. Exbeeriments har ikke vist at det spiller noen rolle. Men det du foreslår, er vel vesentlig mer dramatisk?

Sist redigert:
Jeg har selv stusset rundt dette med temperatur og rehydrering av tørrgjær. For å gjøre vondt verre er det i følge Lallemand i tillegg problematisk å temperere for sakte :oops: https://www.lallemandbrewing.com/docs/products/bp/BEST-PRACTICES_REHYDRATION_DIGITAL.pdf
Det er vel fordi gjæren vekkes til live i et medium som er helt fritt for næring?

Litt interessant er det at det går helt fint - det er til og med anbefalt - å ta fersk gjær rett fra kjøleskapet når du pitcher. Jeg gjør alltid det, og har ikke sett noen negative effekter. (Hvilket sjølsagt ikke beviser noe som helst:).)

Jeg helt bare oppi gjæren uten å røre så kan jo håpe / ønske tenke den blandet seg såpass sakte med stouten at det går bra :rolleyes:

Et annet spørsmål, mens en nå er litt inne på temperatur.
Jeg har sett at man under gjæring gjerne teiper temperaturføleren fast til gjæringskaret, og da med en isolasjonsbit over, så jeg gjorde det samme.

Har Inkbirden stående på 17 grader, pluss/minus 0,3, og når føleren ligger godt isolert så reagerer Inkbird naturlig nok veldig tregt. Så da temperaturen i gjæringsskapet falt under 10 grader våget jeg ikke ha føleren bak isolasjonen lenger.

Hva er det rette å gjøre her? Den trives vel best i stødige omgivelser?

Et annet spørsmål, mens en nå er litt inne på temperatur.
Jeg har sett at man under gjæring gjerne teiper temperaturføleren fast til gjæringskaret, og da med en isolasjonsbit over, så jeg gjorde det samme.

Har Inkbirden stående på 17 grader, pluss/minus 0,3, og når føleren ligger godt isolert så reagerer Inkbird naturlig nok veldig tregt. Så da temperaturen i gjæringsskapet falt under 10 grader våget jeg ikke ha føleren bak isolasjonen lenger.

Hva er det rette å gjøre her? Den trives vel best i stødige omgivelser?
Det spørs jo hva du vil måle, temperaturen i skapet eller temperaturen i vørteren som står til gjæring ;)

Stabil temperatur på vørter/øl er jo bra.
Hva den er i skapet/rommet er av mindre betydning.
Har noen slike Inkbirder selv men husker ikke hvor langt ned man kan stille de.
Kanskje var det Sestos? man kunne stille inn på 0,1 grad.

-Hadde ikke bekymret meg om skaptemperaturen gikk under 10 grader

Stabil temperatur på vørter/øl er jo bra.
Hva den er i skapet/rommet er av mindre betydning.
Har noen slike Inkbirder selv men husker ikke hvor langt ned man kan stille de.
Kanskje var det Sestos? man kunne stille inn på 0,1 grad.

-Hadde ikke bekymret meg om skaptemperaturen gikk under 10 grader
Ok. Men har det da noe poeng? Om vørteren holder sine 17 grader så kan man vel like godt droppe hele isolasjonsdotten? At kjøleskapet skal drive og variere fra 10 til, tja, 24? grader pga av den tregheten låter litt rart

Ok. Men har det da noe poeng? Om vørteren holder sine 17 grader så kan man vel like godt droppe hele isolasjonsdotten? At kjøleskapet skal drive og variere fra 10 til, tja, 24? grader pga av den tregheten låter litt rart
Som regel er det vørtertemp som er målet, det er der gjæren jobber tross alt. At kjøleskapet kjøles ned til 10 grader eller mer for å senke temperaturen i vørteren ned til 17 grader høres rimelig ut. Den vil slutte å kjøle når temperaturen er ved måltemp. Da vil den kjølige luften i kjøleskapet (lav massetetthet) raskt varmes opp av den varmere vørteren igjen (høy massetetthet). Varmen i rommet kjøleskapet står i vil også gjøre sitt for å utligne temperaturen.

Om du hadde hatt to målinger kunne du f.eks. satt temperaturen inne i kjøleskapet til 15 grader, og sett hvor lang tid det tar før vørteren når 17. Under stormgjæring er jeg sikker på du uansett må nærme deg 10-12 grader for å vedlikeholde 17 grader i vørteren :)

Det er vørteren du ønsker å holde stabil. Kjøleskapet regulerer så mye det må for att vørter skal holde seg stabil på ønsket temp.
Jeg skjønner dette. Men jeg skjønner det ikke :D
Som regel er det vørtertemp som er målet, det er der gjæren jobber tross alt. At kjøleskapet kjøles ned til 10 grader eller mer for å senke temperaturen i vørteren ned til 17 grader høres rimelig ut. Den vil slutte å kjøle når temperaturen er ved måltemp. Da vil den kjølige luften i kjøleskapet (lav massetetthet) raskt varmes opp av den varmere vørteren igjen (høy massetetthet). Varmen i rommet kjøleskapet står i vil også gjøre sitt for å utligne temperaturen.t
Om du hadde hatt to målinger kunne du f.eks. satt temperaturen inne i kjøleskapet til 15 grader, og sett hvor lang tid det tar før vørteren når 17. Under stormgjæring er jeg sikker på du uansett må nærme deg 10-12 grader for å vedlikeholde 17 grader i vørteren :)
Jeg har en Inkbird med føleren isolert mot Fermzilla allrounderen innstilt på 17 grader.
Jeg har også et steiketermometer hengende og dingle inne i kjøleskapet for å få en peiling på hva som foregår der inne.

Betviler ikke at det er gode grunner til den isoleringen. Jeg bare skjønner det den ikke :)
Bak isolasjonsdotten, på allrounderen, er det 17 grader. Men jeg innbilder meg at overflaten på resten av gjæringskaret vil variere mye når kjøleskapet varierer så mye i temperatur.

"Plasseres i et rom der temperaturen ikke svinger fra natt til dag", mener jeg å ha lest :)

Jeg skjønner dette. Men jeg skjønner det ikke :D

Jeg har en Inkbird med føleren isolert mot Fermzilla allrounderen innstilt på 17 grader.
Jeg har også et steiketermometer hengende og dingle inne i kjøleskapet for å få en peiling på hva som foregår der inne.

Betviler ikke at det er gode grunner til den isoleringen. Jeg bare skjønner det den ikke :)
Bak isolasjonsdotten, på allrounderen, er det 17 grader. Men jeg innbilder meg at overflaten på resten av gjæringskaret vil variere mye når kjøleskapet varierer så mye i temperatur.

"Plasseres i et rom der temperaturen ikke svinger fra natt til dag", mener jeg å ha lest :)
Føleren måler temperaturen i vørter. Isolasjonen isolerer ikke gjæringskaret, men føleren fra å bli påvirka av omgivelsene.

Tilbake
Topp