Lenke på forsiden av norbrygg.no: https://norbrygg.no/rabatter/
Jeg bruker bøtter med kran, unntatt hvis jeg har drueskallpose med i vinen, og om det er eik i vinsettet så bruker jeg hevert ved første omstikk. Filtrerer ut det verste av treverk og skall.Er det noen som helst grunn (bort sett fra det visuelle og prinsipielle) til å ikke bruke en gjæringsbøtte til vin (eller flere da, den blir jo gjerne stukket om en gang eller to)
Jeg bruker vanlig gjæringsbøtte med kran. Har ingen problemer med det.Jeg har kommet litt på vin-sette-kjøret... Så langt har jeg fulgt oppskriften og brukt en vinballong i plast for mesteparten av gjæringen. Men det slår meg hvor utrolig klønete det er å jobbe med sammenliknet med gjøringskarene med tappekran som jeg bruker til øl. Tappe ut med hevert, både å få startet den og få den riktig i forhold til evenuelt bunnfall, rengjøring, påfyll, ta ut prøve for å måle utgjæring (eller smakstest...)
Er det noen som helst grunn (bort sett fra det visuelle og prinsipielle) til å ikke bruke en gjæringsbøtte til vin (eller flere da, den blir jo gjerne stukket om en gang eller to)
Rimelig ille om en skal tru det som sies. Gjæren vil da i teorien regaere med kraftige stressymptomer: Den vil produsere proteiner som ikke bidrar positivt til smaken på ølet, for å si det sånn.Hvor ille er det å tilsette "varm" rehydrert gjær (27 C) til kald vørter (15 C) ?
Det er vel fordi gjæren vekkes til live i et medium som er helt fritt for næring?Jeg har selv stusset rundt dette med temperatur og rehydrering av tørrgjær. For å gjøre vondt verre er det i følge Lallemand i tillegg problematisk å temperere for sakte https://www.lallemandbrewing.com/docs/products/bp/BEST-PRACTICES_REHYDRATION_DIGITAL.pdf
Jeg er veldig happy med at andre gjør disse eksperimentene. Skal bli interessant å høre hvordan det gikk.Jeg helt bare oppi gjæren uten å røre så kan jo håpe / ønske tenke den blandet seg såpass sakte med stouten at det går bra
Det spørs jo hva du vil måle, temperaturen i skapet eller temperaturen i vørteren som står til gjæringEt annet spørsmål, mens en nå er litt inne på temperatur.
Jeg har sett at man under gjæring gjerne teiper temperaturføleren fast til gjæringskaret, og da med en isolasjonsbit over, så jeg gjorde det samme.
Har Inkbirden stående på 17 grader, pluss/minus 0,3, og når føleren ligger godt isolert så reagerer Inkbird naturlig nok veldig tregt. Så da temperaturen i gjæringsskapet falt under 10 grader våget jeg ikke ha føleren bak isolasjonen lenger.
Hva er det rette å gjøre her? Den trives vel best i stødige omgivelser?
Ok. Men har det da noe poeng? Om vørteren holder sine 17 grader så kan man vel like godt droppe hele isolasjonsdotten? At kjøleskapet skal drive og variere fra 10 til, tja, 24? grader pga av den tregheten låter litt rartStabil temperatur på vørter/øl er jo bra.
Hva den er i skapet/rommet er av mindre betydning.
Har noen slike Inkbirder selv men husker ikke hvor langt ned man kan stille de.
Kanskje var det Sestos? man kunne stille inn på 0,1 grad.
-Hadde ikke bekymret meg om skaptemperaturen gikk under 10 grader
Som regel er det vørtertemp som er målet, det er der gjæren jobber tross alt. At kjøleskapet kjøles ned til 10 grader eller mer for å senke temperaturen i vørteren ned til 17 grader høres rimelig ut. Den vil slutte å kjøle når temperaturen er ved måltemp. Da vil den kjølige luften i kjøleskapet (lav massetetthet) raskt varmes opp av den varmere vørteren igjen (høy massetetthet). Varmen i rommet kjøleskapet står i vil også gjøre sitt for å utligne temperaturen.Ok. Men har det da noe poeng? Om vørteren holder sine 17 grader så kan man vel like godt droppe hele isolasjonsdotten? At kjøleskapet skal drive og variere fra 10 til, tja, 24? grader pga av den tregheten låter litt rart
Jeg skjønner dette. Men jeg skjønner det ikkeDet er vørteren du ønsker å holde stabil. Kjøleskapet regulerer så mye det må for att vørter skal holde seg stabil på ønsket temp.
Jeg har en Inkbird med føleren isolert mot Fermzilla allrounderen innstilt på 17 grader.Som regel er det vørtertemp som er målet, det er der gjæren jobber tross alt. At kjøleskapet kjøles ned til 10 grader eller mer for å senke temperaturen i vørteren ned til 17 grader høres rimelig ut. Den vil slutte å kjøle når temperaturen er ved måltemp. Da vil den kjølige luften i kjøleskapet (lav massetetthet) raskt varmes opp av den varmere vørteren igjen (høy massetetthet). Varmen i rommet kjøleskapet står i vil også gjøre sitt for å utligne temperaturen.t
Om du hadde hatt to målinger kunne du f.eks. satt temperaturen inne i kjøleskapet til 15 grader, og sett hvor lang tid det tar før vørteren når 17. Under stormgjæring er jeg sikker på du uansett må nærme deg 10-12 grader for å vedlikeholde 17 grader i vørteren
Føleren måler temperaturen i vørter. Isolasjonen isolerer ikke gjæringskaret, men føleren fra å bli påvirka av omgivelsene.Jeg skjønner dette. Men jeg skjønner det ikke
Jeg har en Inkbird med føleren isolert mot Fermzilla allrounderen innstilt på 17 grader.
Jeg har også et steiketermometer hengende og dingle inne i kjøleskapet for å få en peiling på hva som foregår der inne.
Betviler ikke at det er gode grunner til den isoleringen. Jeg bare skjønner det den ikke
Bak isolasjonsdotten, på allrounderen, er det 17 grader. Men jeg innbilder meg at overflaten på resten av gjæringskaret vil variere mye når kjøleskapet varierer så mye i temperatur.
"Plasseres i et rom der temperaturen ikke svinger fra natt til dag", mener jeg å ha lest