Weissbier (hefeweizen), øl for våren 2025

Spørsmål om W-68 gjæren. Brukte tørrgjæren til Fermentis, som er relativt ny, og har fått særs lav utgjæring synes jeg. Har flata ut på 1.017 nå fra 1.05. Gjæra på 17 grader.

Noen som har liknende erfaring? 25 min på 63 grader etter innmesk på 44 grader, og deretter 30 min på 72. Kanskje det er her det ligger?
25 min på 63 grader er nok årsaken, vil jeg tru. Du får relativt lite gjærbart sukker der, og så får du et par ekstrapoeng med dekstriner på 72 grader. Begge deler er med på å forklare dårlig utgjæring. Om du i tillegg hadde litt høyere pH enn favorittområdet til beta-amylasen, vil det også kunne være en del av forklaringa.

Men ølet trenger ikke bli særlig annerledes av dette. Du får bare noe mindre alkohol.

Jeg kommer opp på 83% med Munich Classic, som skal være "samme" stammen. Men da gjorde jeg det meste for å få høy utgjæring - bortsett fra at jeg la inn et langt steg på 72, jeg også.

Sist redigert:
Interessant. Jeg ligger foreløpig på 65% utgjæring, så det er hakket verre her. Hvilken temperatur lå gjæringa på?

Se blå kurve - brutal stigning fordi jeg manglet avkjølingsmuligheter for temp-kontroll - men har varmelement som kan holde den oppe.

Ville sikre nok banan :)

1734013343691.png

Tilbake
Topp