"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Droppe og ikke erstatte med noe annet?
Stilen pleier å bruke litt lettere NZ humler som Motueka, Riwaka, Wakuatu osv

Jeg brukte 50g Wakuatu som er ei humle som ligner med på Mittelfruh, 50g Mokueta og 25g Nelson. Skal jeg brygge denne på ny vil jeg nok redusert eller kuttet Nelson.

Du har 50g Galaxy som jeg opplever som veldig dominant, 50g Nelson som også er dominerende. Jeg tror det er blir litt for "tungt" i en stil som skal være leskende og lettdrikkelig. Jeg hadde heller brukt mer Motueka og begrenset se tunge humlene. Du kan selvfølgelig ønske et tydelig tropisk uttrykk i ølet, da er det selvfølgelig riktig å bruke Galaxy/ Nelson.

Beklager, ser nå du snakker om IPA. Glem alt jeg har skrevet o_O .

Jeg ville kanskje hatt enda mer humle :p

Personlig er jeg litt usikker på hvor mye 10, 5 og 1 minutt stegene gir. Men det skader jo ikke å gjøre det slik heller.

Galaxy kan være litt røff i koken, tror jeg kun hadde brukt den i Whirlpool/ tørrhumle.

Beklager, ser nå du snakker om IPA. Glem alt jeg har skrevet o_O .

Jeg ville kanskje hatt enda mer humle :p

Personlig er jeg litt usikker på hvor mye 10, 5 og 1 minutt stegene gir. Men det skader jo ikke å gjøre det slik heller.

Galaxy kan være litt røff i koken, tror jeg kun hadde brukt den i Whirlpool/ tørrhumle.
Takk for tilbakemeldingen - da har jeg fått lit inspirasjon til NZ pilsner og.

Vurderer å brygge en blode ale imorgen, men lurte på hvordan det hadde hvert å tilsette 2 kg bringebær under gjæring? Eventuelt 500-1000g med laktose under kok?

Noen som har noen tips til hvordan man vannjusterer noe som dette? Hvilken stil går man for?

Vedlegg

• Screenshot_20250509_213452_Brewfather.jpg
    Screenshot_20250509_213452_Brewfather.jpg
    388,2 KB · Sett: 5
  • Screenshot_20250509_213759_Brewfather.jpg
    Screenshot_20250509_213759_Brewfather.jpg
    341,5 KB · Sett: 5
Ha det for enkelhets skyld i en times whirlpool ved typ 75-80 grader, i en meskepose f.eks. heller bruk litt meir enn å dumpe det i gjæring for å riske både ubudne gjester og det med å få tappet det ferdige produktet..

Ha det for enkelhets skyld i en times whirlpool ved typ 75-80 grader, i en meskepose f.eks. heller bruk litt meir enn å dumpe det i gjæring for å riske både ubudne gjester og det med å få tappet det ferdige produktet..
Pumpen på bryggeren min tetter seg for lett under whirlpool så det gjør jeg ikke før jeg kjøper ny

Er det en løsning å pasteurisere fryste bringebær og bruke en humlepose?

Tilbake
Topp