"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Mi erfaring er vel at den oppfører seg ganske sivilisert, i alle fall i forhold til utbryterkongen fra Westmalle:).
Bra. Det blei fullt i går. Planen var å koke ned til 65 liter, minus fem liter svinn hadde jeg god plass. Så tenkte jeg av en eller anna grunn ikke over at de to flaskene sirup og øker volumet. Og de 2-3 literene som lå igjen i bøtta fra blonden. Så var det bare ti liter headspace igjen. :p

Bra. Det blei fullt i går. Planen var å koke ned til 65 liter, minus fem liter svinn hadde jeg god plass. Så tenkte jeg av en eller anna grunn ikke over at de to flaskene sirup og øker volumet. Og de 2-3 literene som lå igjen i bøtta fra blonden. Så var det bare ti liter headspace igjen. :p
Trur det bør holde.

Jeg satte ett brygg på denne gjæren i starten av desember, (står hjemme og venter på cold crash når jeg returnerer til den norlige halvkule på nyåret).
Kun 8%, starta på 18C, men den oppførte seg svært sivilisert. Ca 5-6% krausen (pr volum). Men nå skal det sies at jeg pitchet tørrgjær direkte, da.

Men, hva er Drytap? Og, hvordan får du CO2 inn i ølet etter 365+14 døgn? Nici

Dry tap er en spesiallaget gjærlås for BetterBottle, som kun slipper gass ut - og ikke inn. Mangel på oksygen gjør at eddiksyrebakteriene (aerobe bakterier) ikke «våkner». Da unngår man smak av «balsamico», en smak som kun tillates i Flamsk Rød. I dette ølet ønsker jeg at de anaerobe bakteriene skal dominere.

Mht kullsyre: enten det @loebrygg sier, eller med sukker og karboneringsgjær. Time will show.

IMG_0524.jpeg

Sist redigert:
Dry tap er en spesiallaget gjærlås for BetterBottle, som kun slipper gass ut - og ikke inn. Mangel på oksygen gjør at eddiksyrebakteriene (aerobe bakterier) ikke «våkner». Da unngår man smak av «balsamico», en smak som kun tillates i Flamsk Rød. I dette ølet ønsker jeg at de anaerobe bakteriene skal dominere.

Mht kullsyre: enten det @loebrygg sier, eller med sukker og karboneringsgjær. Time will show.

Vis vedlegget 70892
Snedig sak:)! Og en nyttig påminnelse om at de vanlige gjærlåsene våre faktisk slipper inn oksygen.

Nå er jeg glad i å kunne følge med på ploppinga, men det lar seg sikkert enkelt gjøre å kople på en vanlig gjærlås i tillegg.

Sist redigert:
Tilbake
Topp