Bitter jul?

Hallo Norbrygg

Vil gjerne lage et juleøl som går bra sammen med salt og feit mat, spesielt pinnekjøtt.

Har lagd (mi aller første) oppskrift og ser at den ligner mye på en mørk ipa. Norsk juleøl vektlegger kanskje maltpreget, det her er et forsøk på å få fram humlene - centennial, amarillo, mosaic.

Har tatt med mest maris otter, men og litt münchen, hvete, svart hvete og flaked barley.

Åssen vil det her ølet bli? Og vil det funke bra med norsk julemat?

Er spesielt usikker på maltutvalget. Oppskrifta er i skjermdump fra beersmith.

Dette er min første post, men jeg har søkt mye og lest mye her. Tusen takk for mange gode svar opp igjennom!

Vedlegg

• image.jpg
    image.jpg
    134,5 KB · Sett: 93
Blir nok et prima øl, men vil du ha frem humlen og lage en svart IPA, bør du bruke mye mer aroma- og tørrhumle.

Er kraftig inspirert av Svartediket, så gøy at du kikka på oppskriften og svarte.

Da holder jeg på malten og bruker mer humle.

Kjøre på med Mosaic?

Har ingen kommentarer til malten. Blir sikkert bra. Humla også. Jeg bruker 2-3 g humle pr liter ved 0 minutter og 4-5 gram humle pr liter til tørrhumle. Da får jeg den humlearomaen jeg vil ha. Men hvis du virkelig vil ha frisk fruktig og god humlearoma som et vesentlig bidrag i dette ølet og du skal drikke det til jul bør det ikke tappes på fat eller flasker før i slutten av november (da ferdig tørrhumlet, tørrhumler 9-11 dager). Etter min erfaring mister ølet mye av den umiddelbare friske humlearomaen etter en måned. Det fortsetter å være godt men ikke på topp. Men du har jo tid til å brygge første batch for så å fintune ølet til jul.

Mosaic er min tørrhumle nr 1.

mvh
Bårdd

Nydelig, tusen takk Bårdd. Aner konturene av to brygg her. Er ivrig etter å komne i gang, og vil jo ha humlearomaen.

Kan jo være spennende å brygge to nesten like etter hverandre også. Justerer til 60 30 og 0 minutter

Tilbake
Topp