Finn Berger
Moderator
Det er liv i gjæren dinTakk for tips!
Tok av 1dl rett fra magnetrøren, tok en gravity måling med et refraktometer. Den viser 1.010 - litt usikker hvor nøyaktig denne er nå på dette tidspunktet. Men det lukter søtt, ikke supersøtt som en ren vørter men denne var jo ganske svak i utgangspunktet (1.020) så litt usikker. Lot resten av 1dl stå i kjøleskapet, lar den stå 1-2 timer og ser om den bunnfaller noe. Resten av starteren lar jeg stå på røreren litt til.
Forsøkt å lese den lange posten din om gjærstarter, mye god info - men synes det er rart at i 2023 så er det såpass usikkert når en starter er ferdig/peak. Surdeigstarter kan man f.eks enkelt se/måle hevingen i volum mens for ølgjær oppførerer hver type gjær seg litt forskjellig og vanskelig å ha en generell regel.
Nei, det er irriterende at det er så vrient å avgjøre om en starter er ferdig. Det er flere tegn en kan se etter, men du kan aldri være sikker. Jeg har i alle fall fått meg flere overraskelser. Jeg har stort sett gått over til å ta en prøve når jeg mistenker at det kan gå mot slutten; jeg vil helst få tatt den før den går helt ut. Men noe jeg ikke har prøvd, er å sette i en silikonpropp med gjærlås for å kontrollere. Da vil du ganske snart se om det produseres gass.