Tråden for dumme spørsmål.

Unektelig, ja.

Men jeg trur at tall for en så liten starter som 1 liter med den gjærmengden du hadde, uansett er litt tvilsomme. Jeg tviler litt på at du får noen særlig tilvekst der.

Vel jeg trenger 286 milliarder skal jeg ha en pitch rate på 1.5 og gjærpakka mi kom med 200 mrd. da den kom ut fra produsenten så det er vel lurt å sette en liten starter?

Vel jeg trenger 286 milliarder skal jeg ha en pitch rate på 1.5 og gjærpakka mi kom med 200 mrd. da den kom ut fra produsenten så det er vel lurt å sette en liten starter?
For all del. Og det holder sikkert, det der. (Imperial gjær? Det ville sikkert gå fint å bare pitche den, og droppe starteren.) Det var tilvekstraten - og altså påliteligheta til tallene - jeg var skeptsik til.

Har ikke de skrukork?
Da hadde jeg bare klemt ut 1/4 og laget en 0,5L / 1.030 starter 12 timer før ferdig brygg og tilsatt alt ved gjæring.

Hvorfor det?

Nå satte jeg nærmere 1,5 shaken not stired, men kommer nok til å dekantere. Har ikke tenkt å brygge før litt seinere i uka og har ikke lyst på starterøl i pilsen min

Så fikk jeg tak i en brukt og billig digiboil 35 med silkar, silbunn, og isolasjon. Ett brygg hittil og det gikk sånn passe bra. Brukte ikke pumpe, men tappet og helte over underveis. Rørte også ca hvert 15 minutt.

Et par utfordringer:
- Sliter med å holde en stabil temperatur under meskingen. Det er ganske stor forskjell mellom topp og bunn i kjelen, naturlig nok kanskje, men det virker også som om målingen i bunnen er unøyaktig. Er det restene fra maltet i bunnen som gjør dette? Er det noen tiltak som vil gi bedre stabilitet, feks bruk av pumpe, overstyring ved bruk av itc-1000 eller lignende?
- Det ble også Mye (!) grums ved overføring til gjæringskaret. Brukte klaring iht instruks. Her har jeg lest mange fine tiltak som whirlpool og tapping av siste litere på sterile flasker med kjøring og dekantering etter et døgn. Prøver disse i neste runde. Om noen har andre forslag så tar jeg gjerne imot disse også.. Men, kan mengden også være et resultat av for mye finmalt malt? Kjøpte en ferdig pakke fra leverandør og lurer på om de kan ha hatt uflaks.

Sist redigert:
Så fikk jeg tak i en brukt og billig digiboil 35 med silkar, silbunn, og isolasjon. Ett brygg hittil og detgikk sånn passe bra. Brukte ikke pumpe, men tappet og helte over underveis. Rørte også ca hvert 15 minutt.

Et par utfordringer:
- Sliter med å holde en stabil temperatur under meskingen. Det er ganske stor forskjell mellom topp og bunn i kjelen, naturlig nok kanskje, men det virker også som om målingen i bunnen er unøyaktig. Er det restene fra maltet i bunnen som gjør dette? Er det noen tiltak som vil gi bedre stabilitet, feks bruk av pumpe overstyring ved bruk av itc-1000 eller lignende?
- Det ble også Mye (!) grums ved overføring til gjæringskaret. Brukte klaring iht instruks. Her har jeg lest mange fine tiltak som whirlpool og tapping av siste litere på sterile flasker med kjøring og dekantering etter et døgn. Prøver disse i neste runde. Om noen har andre forslag så tar jeg gjerne imot disse også.. Men, kan mengden også være et resultat av for mye finmalt malt? Kjøpte en ferdig pakke fra leverandør og lurer på om de kan ha hatt uflaks.
Når du ikke sirkulerer i en kjele med termostatstyring, virker det nokså uunngåelig at du får ujevn temperatur. Du kunne kanskje kutte ut automatikken, og styre manuelt - og røre noen ganger underveis. En viss forskjell spiller egentlig liten rolle, men det kan være uheldig om du får for høy temperatur lokalt over bunnen, hvilket det virker rimelig om du får når du har termostatstyring uten sirkulering. (Jeg mesker i vanlig kjele på induksjonsplate, og gir gjerne litt ekstra varme en gang eller to. Da rører jeg også. Det funker fint.)

Det blir mye grums i et brygg, særlig om du har mye humle. Du kan redusere det litt om du skummer under oppkok. Men ellers er det noe du må leve med:). Jeg ville ikke brukt vørter som du dekanterer av i brygget, men det er fin startervørter. (Jeg brukte den vørteren den første tida jeg brygga, men mener det ga en litt skarp smak. Nå bruker jeg det bare til startere - og så har jeg prøvd å brygge øl på det når jeg har samla opp mye. Det blir drikkbart hvis det er mye mørk vørter, men litt merkelig:).)

Malingsgraden kan kanskje spille en rolle, men egentlig tviler jeg. Det er stivelse som blir til mjøl, og det mjølet er lett tilgjengelig for konvertering til sukker. Og når du får ferdigkverna fra butikken, er det vel sjelden veldig fint kverna, heller motsatt.)

Sist redigert:
Jeg skal ut og kjøre med noen fat om et par uker, de er ferdig karbonert, men vil jo bli oppvarmet og ristet en del underveis.

Noen som har erfaring med hvor lenge de må stå i ro i kjøleskap før det er greit å tappe fra dem?

Et fat jeg kjørte med til Sørlandet fra Oslo måtte stå minst 4 dager. Ble ikke helt klart igjen før det var tomt.
Skulle ha tappet om.

Er kanskje forskjell etter hvilken gjær du har brukt?

Et fat jeg kjørte med til Sørlandet fra Oslo måtte stå minst 4 dager. Ble ikke helt klart igjen før det var tomt.
Skulle ha tappet om.

Er kanskje forskjell etter hvilken gjær du har brukt?
Det er ikke mye gjær på fatet, ølet har stått kaldt en god stund før tapping på fat fra toppen av gjæringskaret, og så tvangskarbonert, så det er ikke noe problem.

Jeg tenkte mer på om det blir mye skumming etter transport?

Det er ikke mye gjær på fatet, ølet har stått kaldt en god stund før tapping på fat fra toppen av gjæringskaret, og så tvangskarbonert, så det er ikke noe problem.

Jeg tenkte mer på om det blir mye skumming etter transport?
Har gjort dette mange ganger og min erfaring er at et fat bør stå i minimum 1døgn kaldt. Syntes det varierer litt avhengig av hvor fulle fatene er og hva slags tappeutstyr du bruker. Skader jo ikke å kjøre litt ekstra lang tynn slang? Jeg har prøvd å tappe noen timer etter ankomst også uten særlig suksess.

Jeg vil tro at stående posisjon på fatet er å foretrekke. Jeg kjører to fat bak passasjersetet og kjører setet bakover så de står i klem mot baksetet. Står godt da.

Jeg skal ut og kjøre med noen fat om et par uker, de er ferdig karbonert, men vil jo bli oppvarmet og ristet en del underveis.

Noen som har erfaring med hvor lenge de må stå i ro i kjøleskap før det er greit å tappe fra dem?
Jeg tapper alltid på nytt fat før reise. Det vil alltid bli virvlet opp noe sedimenter, selv om det var ‘klart’ når du tappet på fat. Enkel forsikring.
Jeg fyller de også smekk fulle. Ved lite headspace, er det begrenset hvor mye co2 som kan gå ut av suspensjon. Co2’n må jo dra et sted :)
Du må også endre serveringstrykket etter reise, men jeg har servert etter to-tre timer med lavt trykk, og litt mer skum.
Publikum er forståelsesfulle.
viktig å kjøle ned max straks du ankommer stedet.

Takk for gode svar.
Alle fat er så fulle som det går, og jeg har minst et døgn på å avkjøle og roe ned ølet så da satser jeg på at det blir et skumfritt jubileum :)
Skal ha med fire fat så det ville vært krise med skumparty.

Takk for gode svar.
Alle fat er så fulle som det går, og jeg har minst et døgn på å avkjøle og roe ned ølet så da satser jeg på at det blir et skumfritt jubileum :)
Skal ha med fire fat så det ville vært krise med skumparty.
Ett alternativ som jeg har brukt en gang, var å ikke tvangskarbonere før avreise, bare kjøle max, så fylle med høyt trykk rett før avreise og la skumpingen under reisen tvangkarbonere ølet.. men den turen var bare på en time og det var Hveteøl.. og det kunne jeg tappe og servere med engang jeg var fremme.. Funket veldig bra.. Det skal sies at jeg var ute i seneste laget med hele prosessen for jeg skulle levere ett fat til påske og tappet fra coldcrashet fermenteringsbøtte rett på fat og reiste til fjells… :) Men det funket..

Hei karbonerer øl på 1bar på 4°C. Blir det alt for høyt trykk?
Det kommer an på type øl, men stort sett litt høyt ja. Det blir vel rundt 2.8 vol co2. Til vanlig pils/ales ligger jeg på 0.7-0.8 bar Noen typer f.eks Saison kan godt ligge opp mot 3.0.

Tilbake
Topp