Spørsmål rundt ekstraktbrygging og skumfasthet

Hei,

Jeg opplever at skumfastheten på bryggene mine er helt fraværende. Etter litt lesning har jeg skjønt at dette har med (mangel på?) proteiner å gjøre.
Karboneringen i flaskene er bra, og når jeg heller bygger det seg en god skumtopp, men den faller rett ned til ingenting.

Er dette en konsekvens av at jeg brygger med ekstrakt? Er det noe jeg kan tilsette for å kompensere for de proteinene jeg evnt mangler?

Jeg har vasket glass godt i kun varmt vann, slik at det ikke er zalo rester som bryter ned skummet.

Gode tips mottas med takk! :)

Hei, jeg er ikke så erfaren her at jeg kan svare deg godt på dette, men jeg har brygget mye med ekstrakt og fått fast og fint skum.
Hva slags ekstrakt har du brukt?  Kanskje kvalitetsforskjeller på ølsett?

Det er ingen fare å vaske glass i oppvaskmaskinen, bare du ikke bruker skyllemiddel.

Jeg hadde heller ikke det flotteste skummet i mine ekstraktdager. Men etter at jeg begynte med å trekke flaket bygg i bryggevannet før tilsetning av ekstraktet, ble det utrolig bra skum! I en pale ale hadde jeg da 200 gram flaket bygg, 300 caramalt og 3,5kg spraymalt. Dette ble noe av det beste skummet noen sinne.
La bare maltet trekke i en meskepose eller et putetrekk fra vannet er kaldt til det når 75gC.

Glass vasker jeg med flaske/ballongrens (europris). 1/2 ts i glasset, fyller så opp med varmt vann, la stå 5 min. Deretter skyller jeg med varmt vann, og lar lufttørke.

Lykke til ;)

Tim skrev:
Hei, jeg er ikke så erfaren her at jeg kan svare deg godt på dette, men jeg har brygget mye med ekstrakt og fått fast og fint skum.
Hva slags ekstrakt har du brukt?  Kanskje kvalitetsforskjeller på ølsett?

Det er ingen fare å vaske glass i oppvaskmaskinen, bare du ikke bruker skyllemiddel.

I det siste brygget var det 3kg lys maltekstrakt fra Muntons. Regner med det er godt nok.
Brygger heller ikke ølsett, men koker vørter på normalt vis

Har brygget noen ølsett+kokt ølsett med aroma humle og spesial malt i bh pose!
Får mye bedre skumfasthet i sist nevnte !

Tilbake
Topp