Slanger for varme væsker

I mitt nye hus skal jeg ha fast bryggehjørne i vaskerommet, med dertil egnet forsyning av strøm og vann. Ettersom varmtvannstanken er helt ny, skulle det ikke være noe i veien for å ta vann derfra direkte til meskingen. Jeg har derfor tenkt å ha et eget armatur med tilkoblet en fast slange (2-3 meter) med varmt/kaldt vann og pistolgrep. Spørsmålet er så hva slags materiale som egner seg for en slik slange. Den må tåle trykket fra vannettet uten å avgi smak eller skadlige stoffer i varmt vann. Vanlig hageslange avgir trolig smak; PVC avgir skadlige stoffer, og de silikongummislangene som selges av bl.a. Morebeer tåler ikke mer enn 2 bar før de sprekker (vanlig trykk på forbruksvann i huset er 4-5 bar).
Noen som vet noe om hva som egner seg?

Hvis du har ventilen -før- slangen så slipper du å tenke på trykket. Men det er sant at silikonslanger ikke tåler mye trykk, noe jeg selv har erfart. Det finnes visst også silikonslanger som har en forsterkende mantel rundt, men disse er trolig ganske så dyre.

Kanskje du kan splitte varmtvannet mellom en silikonslange uten pistolgrep (men med kobling eller lignende) til innmesking og skylling, og en vanlig dusjslange med pistolgrep til vasking koblet gjennom en blandekran?

Har forresten varmtvannstanken nok kapasitet til å først bli brukt til innmesking med vann på ca 72 °C, for så å bli etterfylt med kaldt springvann og oppnå 78 °C (skyllevannstemperatur) på den tiden det tar å meske?

De som har kompetanse og utvalg av slanger og koblinger her i landet er TESS. De har avdelinger over hele landet, sjekk din nærmeste avdeling på www.tess.no

Bjorf

Jeg gjør som Eduart foreslår, tror nok det blir enklest og billigst, ellers måtte det kanskje bli pex, men pex er ikke slange men rør, og noe pex avgir også smak.
Pvc fx. vil vokse seg stor og svak med varmtvann tilkoblet under trykk så det må jo ellers bli noe som er armert.

Takker for gode innspill. Jeg tror også Eduards forslag har mye for seg. Jeg skal uansett ha to separate armaturer over vasken, så jeg kan koble silikonslangen til det ene under mesking og utvasking (uten pistolgrep ytterst), og ha en vanlig hageslange med pistolgrep på det koblet permanent til det andre. Problemet er løst!

I tillegg til Clas Ohlson og Biltema er nye Jula et godt sted for å finne deler til bryggeriet! F.eks har de noe PEX. www.jula.no

Tilbake
Topp