Skyllearm / sirkulasjon i meskekjelen

Hei, er det noen som kjenner til en skylle-arm som også kan brukes som "endestykke" ved sirkulasjon av mesken?

Vi ønsker å forenkle alt så mye som mulig, og sånn sett hadde det vært flott om det fantes en god anordning som både kan benyttes ved sirkulering av mesken og ved skylling. Ved bruk av slange har vi hatt noen problemer med "snarveier" gjennom maltkaka. Vi ønsker derfor noe som sprer vannet tilstrekkelig. I tillegg bør sprede-anordningen ikke være basert på utpressing av vann gjennom små hull da disse vil kunne tettes igjen ved sirkulering av mesk. Jeg tenker at en vørterlufter i prinsippet vil kunne fungere. Er det noen som har erfaringer med dette?

Nå er jeg uten erfaringen på dette, men jeg hadde inntrykk av at Autosparge ble brukt til både sirkulering av vørter og skylling. Men det er kanskje ikke det du er ute etter, da den vel ikke sprer vørteren så veldig?

Nå er jeg uten erfaringen på dette, men jeg hadde inntrykk av at Autosparge ble brukt til både sirkulering av vørter og skylling. Men det er kanskje ikke det du er ute etter, da den vel ikke sprer vørteren så veldig?

Ja, jeg har vært inne på tanken med autosparge. Jeg kjører imidlertid en pumpe (Chugger) som kanskje er litt for kraftig for lukkemekanismen på autospargen. Jeg har i hvert fall sett andre slite litt med det..

Jeg kjøpte en slik av @Miguel og bruker den for øyeblikket kun til skylling, og i mitt oppsett fungerer den utmerket. Når jeg etter hvert får på plass det tiltenkte RIMS-oppsettet mitt er planen å sirkulere vørteren gjennom denne på vei tilbake i kjelen. Tror ikke denne vil ha noe problemer med at eventuell mask setter seg fast. Jeg har Blichmann-kjele med falskbunn, og det er så å si aldri noe maltrusk ut av krana under falskbunnen.

Ja, jeg har tenkt litt på denne også. Selve spreder-funksjonen er jo overbevisende. Skal vi kjøre denne for sirkulasjon under mesking må vi evt. kanskje lage et hull i lokket (ønsker å ha lukket på pga. isolasjon)?

Så litt på deler fra ebay/bryggselv og så at man kan sette sammen noe slikt som vist nedenfor for noen 100-lapper :

Skylle.jpg

mHMAgF

Noen som har troen?

Hei, er det noen som kjenner til en skylle-arm som også kan brukes som "endestykke" ved sirkulasjon av mesken?

Vi ønsker å forenkle alt så mye som mulig, og sånn sett hadde det vært flott om det fantes en god anordning som både kan benyttes ved sirkulering av mesken og ved skylling. Ved bruk av slange har vi hatt noen problemer med "snarveier" gjennom maltkaka. Vi ønsker derfor noe som sprer vannet tilstrekkelig. I tillegg bør sprede-anordningen ikke være basert på utpressing av vann gjennom små hull da disse vil kunne tettes igjen ved sirkulering av mesk. Jeg tenker at en vørterlufter i prinsippet vil kunne fungere. Er det noen som har erfaringer med dette?

Vørterlufteren hørtes ut som en artig ide. Fest den i et stivt rør som går rett ned i sentrum - dere må mekke en eller annen smart opphengsmåte - og under "vørterflaten". (Jeg går ut fra ta dere ikke hadde tenkt å la den henge over, for da sikrer dere maksimal innblanding av luft i mesken, og uavhengig av hva man mener om "Hot Side Aeration" er vel ikke det noen god ide?

Ellers er en alufolie med masse hull i en veldig enkel løsning som jeg vet mange bruker.

edit: ser at løsningen på vørterluften allerede er laget. Men det kan gjøres billigere med en trebit og et bor;).

Sist redigert:
En vørterlufter har jo som funksjon å få så mye luft inn i vørteren som mulig. Nå vet jeg ikke hvor stort problem oksygenering er i praksis, men det er jo generelt frarådet.

En vørterlufter har jo som funksjon å få så mye luft inn i vørteren som mulig. Nå vet jeg ikke hvor stort problem oksygenering er i praksis, men det er jo generelt frarådet.

Jo, helt enig. Men nedsenket i vørteren fungerer den kanskje fint. (Er ikke helt sikker, men det kan da prøves.)

Vel, jeg er fortsatt i beit for en god måte å få vørteren "skånsomt" resirkulert fra HERMs'en min og tilbake til meske-kjelen min. Per i dag benytter jeg en slange som går fra innløpet og nedi mesken, men synes den graver seg ned og ikke fordeler vann og varme godt nok.
IMG_0008.PNG
Er ikke ueffen for å gå til innkjøp av the ultimate sparge arm om en er godt fornøyd med det. Men dersom noen har andre lurere og billigere/enklere løsninger som funker og ikke krever en masse sveising etc så tar jeg gjerne i mot tipsene!:)

Tilbake
Topp