Nå er jeg litt usikker hva som er best. Produsenten sier at jeg skal ta med trub (tippe kjelen og ta med alt som renner). Er det det beste?Eller skal jeg kompansere for trub og få mer vørter, slik du foreslår? Det blir jo mest øl av det du foreslår, men jeg er litt usikker på hvorfor de vil ha med trub.Tror ikke jeg har lest den bruksanvisningen, og borte er den. Men det de mener er nok at du skal ha to bøtter med 15 liter hver til kok, og da stemmer det. 30 liter minus 5 liter som fordamper i løpet av 60 minutters koking gir deg 25 liter. Men de regner ikke inn det som blir igjen i kjelen av trub, så det du egentlig får der, er bare 21-22 liter (om du ikke tar med noe trub over i gjæringskaret.)
Men her er min status: Når jeg skyller mer (altså tilfører mer vann), blir OG for mitt øl for lite. Med en mesk på 18 l og 19 liter skyllevann, fikk jeg 26 liter til gjæring. OG var da 1,042 (skulle vært 1,052).
Så etter 16 dagers gjæring er FG 1,010 (Skulle vært 1,002). Jeg skal nå ladet stå 1 uke til og håper SG vil bevege seg ned til det området. Dette var en Lavkarbo IPA. Noen som har tro på at det kan bevege seg lenger ned?
Brygget så en Blonde hvor jeg skylte mindre, fordi jeg tok med trub i kalkuleringen. Her ble OG og FG bedre,men jeg fikk jo my emindre gjæret øl.
Bry
5,6 Kg Pilsne rMalt, 0,4 Kg Sur malt, humle Mauribrew Ale 514. Brukte også Amigaseog Sukrin.Gjæringstemp. 20 C.Du må ganske enkelt bruke mer malt. Hvordan så oppskriften ut på den lavkarbo-ipa'en? 1.010 høres ut som god utgjæring - så lenge vi ikke snakker om belgisk ølgjær. 1.002 er ekstremt. Hva slags gjær brukte du?
5,6 Kg Pilsne rMalt, 0,4 Kg Sur malt, humle Mauribrew Ale 514. Brukte også Amigaseog Sukrin.Gjæringstemp. 20 C.
Tenkt eå tilsette 1 Kg LME, for i følge BeerSmith2 kalkulatoren vil det bringe OG opp til 1,052. Jkoker derfor opp 1 Kg og tilsetter det og rører forsiktig.
5,6 Kg Pilsne rMalt, 0,4 Kg Sur malt, humle Mauribrew Ale 514. Brukte også Amigaseog Sukrin.Gjæringstemp. 20 C.
Tenkt eå tilsette 1 Kg LME, for i følge BeerSmith2 kalkulatoren vil det bringe OG opp til 1,052. Jkoker derfor opp 1 Kg og tilsetter det og rører forsiktig.