Det er vel lite å gjøre med dette nå. Vil tro dette er en kombinasjon av for lite gjær og for dårlig beluftning. Litt avhengig av alder på rør og OG så har dere vel i beste fall brukt 50% av anbefalt gjærmengde. Dette hvis dere bare tilsatte gjæra rett i gjæringskar.
Jeg tenkte mest på å bruke dette "i stedet for" en annen gang. Mye enklere enn å tukle med gjær som kan bli for gammel og startere o.l.
Jeg sier ikke det er det eneste rette å gjøre, men det funker faktisk fint.
Om du kan redde den batchen du har problemer med nå er jeg ikke sikker på. At den ikke har gjæret under 1020 kan ha andre årsaker enn gjæren.
To brev slik W-34/70 er ellers normaldosering til ca. 50 liter.
Og skal du gjære lenger ned på et vis nå har du dårlig tid (jfr. må være på flaske om 17 dager) - noe som ikke bingo når du skal lage lagerøl - tror jeg ;-))
Men hva var mesketemperatur ? det er ingen som greier å overbevise meg om at dette kommer av gjær eller belufting, da skulle isåfall jeg også vert utsatt for høy OG, men høde høy OG.følgeny mesketemp har jeg vert utsatt for med på
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.