Nybegynner utstyr - Mindre enn 25 liter

Heisann.

Skal på kurs hos smakselv.no nå til helgen, men har lest meg litt på egenhånd også, så har kommet opp med det jeg ser for meg at trengs hvis man ønsker å brygge mindre batcher enn 25 liter sånn til å begynne med.

Jeg er dermed på leting etter meninger om det er noe mer jeg burde tenke på?
Eller generelt sett andre meninger?

Fred-Stian

Vedlegg

• Innkjøp.pdf
    103,4 KB · Sett: 62
Hei.
Så vidt jeg kan se ser det bra ut!
På kurset regner jeg med du selv vil se hva du kunne tenke deg å ha eller ikke.

Vil anbefale deg den store heverten. gjorde selv blemmen av å kjøpe den store først..

Den meskeposen du har listet vil være altfor stor til en 19 liters kjele. Vil heller anbefale en vaskepose ( også kjent som bh pose for oss menn ), brukte dette selv noen brygg.

Hei nymoen.
Takk for svar!
Ja, regner med å se litt mer hvordan dette gjøres i praksis på kurset!

Så det er like greit å kjøpe den store heverten altså?
Hva er forskjellen? Kommer øl'et fortere med den store bare?

Ja, meskeposen er jo for stor, ser det nå, den sitter igjen fra jeg satte opp "forslag" med 32 liters kjele.
Da får jeg finne målene på kjelen og finne en pose som passer litt bedre! :)

Hei igjen, velkommen foresten....

Du får selv se i butikken du skal kjøpe fra, men den lille er for kort for min del.. altså, såvidt jeg kan se er forskjellen kun lengden på røret.

Foresten, hvordan har du tenkt å kjøle ned vørter?
Nå vet jeg ikke hva kjelen du har sett for deg koster, men hva med:http://www.bryggselv.no/products/kjele-24l-med-lokk for så å borre hull og montere kran?

Takk for det du!

Ja ok, men da får jeg se når jeg kommer så langt!

Kjøling ser jeg for meg i første omgang å gjøre med hele kjelen i badekaret sammen med masse flasker med is.

Jeg har sett på den kjelen, og tenkt tanken. Men ser ikke helt for meg at jeg skal brygge såpass store batch'er riktig enda, så da tror jeg det holder med 19 Liter på den kjelen fra Kitchn som forsåvidt også kun koster 499kr.

Fungerer heverten greit, eller er det vesentlig greiere med kjele med kran...?

Har du sett!

Spørsmålet er da leveringstid, om den funker på induksjon og om det finnes lokk til den!
Har sendt de en mail nå.

Takk for tipset, gle1!

Hvordan har du tenkt å koke? På komfyren? Hvis ja er det lurt å tenke på høyden til den 32L kjelen. Kjedelig å starte første bryggedag med at kjelen ikke passer under ventilatoren. Fort å glemme ;)

Der sier du noe, Thorgrim! Høres ut som noe jeg kunne gjort! ;-)
Tenker på hver minste lille, tullete detalj, og når alt er på plass, den store dagen er der så passer ikke kjelen under ventilatoren! :mad:

Noen som vet dimensjoner på 19 liters og 32 liters kjeler?
Både med tanke på høyde over komfyr og størrelse på meskeposen!

Jeg bruker biltema 25L hyttekjele. Den er 32cm høy.
Standarhøyde mellom benkplate og overskap er 50cm. (Mange kjøkken som har mer enn 50cm og noen ventilatorer er montert høyere enn overskap)
Min ventilator er faktisk kun 45m over komfyren. Bruker ikke komfyren til brygging selv.
En klaring fra kjele til ventilator på 13cm er for altfor lite. Du skal vel bruke meskepose. Da er det flere her inne som rører rundt i meskeposen under mesking. Det er ikke lett på 13 cm ;)

Jeg ser at det kan bli en utfordring ja!

Nå viser det seg at moder'n har en 20 liters kjele jeg kan låne så da bruker jeg den så lenge.
Får målene på den etterhvert og da finner jeg riktig størrelse på meskeposen også.

Gryta som det er linket til er ei aluminiums gryte då vett ikkje om det har någe å sei på komfyren din. obs obs

Er klar over at Biltema sin ikke er venn med induksjon. Nå har vi ikke det akkurat nå, men blir opp pussing av kjøkkenet ila. året så!
Men takk for tipset! :)

Tilbake
Topp