noen som kan svare meg?

Har en juleøl stående til gjæring i et gjæringsskap nå på 19 grader har brukt safale us 05 det har gjæret fint frem til i går og er ofte innom skapet og sjekker, i går stoppet det og gjære og jeg så att vannet i gjærlåsen gikk litt tilbake, når jeg var innom skapet igjen i morges så ploppet det igjen, var ute igjen i hytta igjen  nå når jeg kom igjen fra jobb og gjærlåsen hadde stoppet igjen. Hva betyr dette? Noen som svare meg på det?

Det betyr ikke annet enn at primærgjæringen er over. Det kommer til å ploppe litt i ny og ne. Ikke les for mye inn i det. Mål SG etter to uker og flask når gravity slutter å synke. Det blir nok flott øl.

Helge T skrev:
Det betyr ikke annet enn at primærgjæringen er over. Det kommer til å ploppe litt i ny og ne. Ikke les for mye inn i det. Mål SG etter to uker og flask når gravity slutter å synke. Det blir nok flott øl.

Men burde det ikke være litt aktivitet i gjærlåsen selv om primærgjæringen er over? Har ikke vært noe aktivitet de gangene jeg har vært ute og sjekket. Kan det hjelpe om jeg øker tempen i skapet til 20 grader?

Du har nok litt lekasje så det ikke kommer co2 ut gjærlåsen etter den verste gjæringa men det er ikke noe å henge seg opp i, la det stå til gjæring som vanlig.

Oddvar Demmo skrev:
Du har nok litt lekasje så det ikke kommer CO₂ ut gjærlåsen etter den verste gjæringa men det er ikke noe å henge seg opp i, la det stå til gjæring som vanlig.

Ser der er litt trykk på gjærlåsen, og den beveger seg når jeg er så vidt trykker på lokket. Kan jeg ha lekkasje selv om det jeg nevner skjer?

typisk lekasje, vannet stiger litt men da er trykket så høyt at det fiser ut lokkfalsen, men ikke noe å bry seg med.
Den tid jeg brukte gjærlås, mange år siden nå brukte jeg å ha minimum vann i gjærlåswen, bare akkurat så vannsøylen var sammenhengende, det hjalp mot lejasjer for å få plopping.

Oddvar Demmo skrev:
Den tid jeg brukte gjærlås, mange år siden nå brukte jeg å ha minimum vann i gjærlåswen, bare akkurat så vannsøylen var sammenhengende, det hjalp mot lejasjer for å få plopping.

Oddvar, i min uvitenhet og higen etter å lære faget ser jeg meg nødt til å spørre: Hva bruker du nå som du ikke bruker gjærlås?

BetterBotle og alufolie.
Men nå bruker jeg (ikke tappet ølet enda) 2" rør ned i et 4" rør fylt med aktivt kull for filtrering, siden jeg ikke har de beste forhold for "åpen" gjæring, men å kutte ut gjærlåsen har ihvertfall ikke medført infeksjoner.

Interessant. Men, hvordan er det å komme til å rengjøre Better Bottle? Vil det bli det samme som de gammeldagse gjæringskarene av glass?
Er Better Bottle samme dunk som de dunkene som brukes på vanndispensere rundtomkring på kontorer etc?

Hva oppnår man med alufolie-trikset contra å bruke gjærlås?

Man oppnår ikke annet enn at du kan brygge seklv om du mister gjærlås og gummihetten.
BB er sikkert det samme som de store vannflaskene ja, det reklameres med at skitten faller av selv men en sveip med en fille må som regel til, har nå bestilt for å sette på skrumaskinen.

Oddvar Demmo skrev:
Du har nok litt lekasje så det ikke kommer CO₂ ut gjærlåsen etter den verste gjæringa men det er ikke noe å henge seg opp i, la det stå til gjæring som vanlig.

Ser att når jeg er ute i kjøleskapet og sjekker att når tempen på stc er rundt 18,5 grad, går vannet litt tilbake til litt over nøytral posisjon (viser litt trykk) og når når stc viser rundt 19,5 grad  så øker trykket i gjærlåsen og det kommer gjerne ett plopp. Er dette normal oppførsel på en gjærlås om det er lekkasje i gjærbøtta?

janvad skrev:
Oddvar Demmo skrev:

Ingen som har en formening om dette?
Ser att når jeg er ute i kjøleskapet og sjekker att når tempen på stc er rundt 18,5 grad, går vannet litt tilbake til litt over nøytral posisjon (viser litt trykk) og når når stc viser rundt 19,5 grad  så øker trykket i gjærlåsen og det kommer gjerne ett plopp. Er dette normal oppførsel på en gjærlås om det er lekkasje i gjærbøtta?

Ikke vær opphengt i hva gjærlåsen gjør og ikke gjør. Den er aldri noen god indikator på særlig mye. La ølet stå til gjæring i ca. 14 dager. Tapp det på fat eller flasker. Karbonér. Enjoy.
RDWHAHB.

Gahr skrev:
Ikke vær opphengt i hva gjærlåsen gjør og ikke gjør. Den er aldri noen god indikator på særlig mye. La ølet stå til gjæring i ca. 14 dager. Tapp det på fat eller flasker. Karbonér. Enjoy.
RDWHAHB.
Ok, bekymrer meg nok litt for mye, men vil bare ha ett godt øl og nyte:)

Gahr skrev:
RDWHAHB.
Personlig har jeg brukt gjærlås minimalt :)
når jeg nå går over til gjæring i konisk tank som skal være tett, tenkte jeg å styre temperaturen mer etter gjærlås enn tid...
jeg har forsøkt dette med hell tidligere, men som sagt og erfart, så er plastdunker ikke til å stole på med tanke på gjærlåsaktivitet....
satser på at rustfritt er bedre :)

Veldig mange henger seg opp i gjærlåsen;D
Synd vi nesten begynte med den. Tett hullet hvor gjærlåsen skulle vært, legg lokket løst på, la den kose seg i 14 dager.
Følg evt. med på kreusen hvis du vil, ta en smak fra tid til annen med desinfisert utstyr i mellomtiden. Mål sg når du føler for det, vær liberal, men pass på renslighet;D

@magne: hva slags gjæringskar skal du ha? "Hjemmesnekret"?

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk 2

Tilbake
Topp