noen som kan svare meg?

Gahr skrev:
Oddvar: Ja, jeg har holdt på med brygging i over 20 år. Et faktum som får meg til å føle meg gammel!:D

Fra en gamling til en ikke riktig så gammel "Gamling" :
Alternative til å bli gammel er vel dog verre!  :biersmile:

Kan det hjelpe og øke tempen på stc fra 19 til 20 grader for og få bedre utgjæring(lavere FG) på ølet i slutten av gjærings perioden? Det har stått i 14 dager på 19 grader nå (har en viss angst på og ta fg prøve pga infeksjon og ikke har vintyv)

Satte en belgisk wit på lørdag, med  en pakke T 58 tørrgjær. Hadde god gjæring de to første dagene med 5 cm skum opp etter dunken over vørter nivået og etter det er det bare ca 1 plopp hvert 3 min, hadde i gjær næring i de siste 5 min av koketiden. Det skal  sies att gjæren gikk ut på dato i oktober i år. Kan det ha hatt noe og si eller høres dette normalt ut?

janvad skrev:
Satte en belgisk wit på lørdag, med  en pakke T 58 tørrgjær. Hadde god gjæring de to første dagene med 5 cm skum opp etter dunken over vørter nivået og etter det er det bare ca 1 plopp hvert 3 min, hadde i gjær næring i de siste 5 min av koketiden. Det skal  sies att gjæren gikk ut på dato i oktober i år. Kan det ha hatt noe og si eller høres dette normalt ut?
Høres helt normalt ut... Men regner med det er ekstraktbrygg siden du bruker gjærnæring. Ved all grain er det i utgangspunktet unødig, selv om det sikkert ikke skader :)

Høres helt normalt ut... Men regner med det er ekstraktbrygg siden du bruker gjærnæring. Ved all grain er det i utgangspunktet unødig, selv om det sikkert ikke skader :)
[/quote]

:jaha: Aldri feil med næring til de små som lager ølet.. ;)

magne1972 skrev:
janvad skrev:
Satte en belgisk wit på lørdag, med  en pakke T 58 tørrgjær. Hadde god gjæring de to første dagene med 5 cm skum opp etter dunken over vørter nivået og etter det er det bare ca 1 plopp hvert 3 min, hadde i gjær næring i de siste 5 min av koketiden. Det skal  sies att gjæren gikk ut på dato i oktober i år. Kan det ha hatt noe og si eller høres dette normalt ut?
Er enn allgrain wit fra per inge brygget med en BB30.Godt det høres normalt ut, har økt tempen på stc 1000 til 19.5 grader fra 19 grader den virker som den plopper litt mer nå.

magne1972 skrev:
janvad skrev:

Jeg har nå blitt printet inn at det er nesten et must med gjærnæring.

Rutof skrev:
magne1972 skrev:
janvad skrev:

Jeg har nå blitt printet inn at det er nesten et must med gjærnæring.
Ved ekstraktbrygging, ja. Ved allgrain er det ikke nødvendig, da vørteren inneholder mye næringstoffer selv, men som sagt, det skader ikke, og hjelper sikkert på. Men ingen nødvendighet nei. Jeg har aldri brukt gjærnæring ved allgrain, og om øllet har blitt bedre med vet jeg ikke, men jeg tviler ;)

Skal forsåvidt ikke være nødvendig, men litt ekstra zink er aldri en dum ting for gjæren, uansett om du brygger ekstrakt eller all-grain.

Tilbake
Topp