noen som kan svare meg?

Vistad skrev:
Veldig mange henger seg opp i gjærlåsen;D
Synd vi nesten begynte med den. Tett hullet hvor gjærlåsen skulle vært, legg lokket løst på, la den kose seg i 14 dager.
Følg evt. med på kreusen hvis du vil, ta en smak fra tid til annen med desinfisert utstyr i mellomtiden. Mål sg når du føler for det, vær liberal, men pass på renslighet;D

@magne: hva slags gjæringskar skal du ha? "Hjemmesnekret"?

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk 2
http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=11851.new;topicseen#new

janvad skrev:
Rutof skrev:
Sluttet med gjærlås for lenge siden. Bruker bare desinfisert aluminiumsfolie :)
Hvordan gjør du det? Bilde?
Bruker du better bottle tar du bare en 10x10 folie å bretter over tuten. Har du en "kanne" fra europris, lar du korken være løs, har du gjæringsbøtte lar du lokket sitte løst på. Ingen hokuspokus;
Noen dråper med antifoam og du slipper blow off også(mest sannsynlig)
Bedre skumfasthet også;)

janvad skrev:
Rutof skrev:
Sluttet med gjærlås for lenge siden. Bruker bare desinfisert aluminiumsfolie :)
Hvordan gjør du det? Bilde?

Det kan jeg fikse imorgen.

Bare sprayer eller dypper alu foliet i starsan og ligger det over hullet til gjærlåsen. Enkelt og greit. Ikke noe problem. Bare supert godt øl  :biersmile:

janvad skrev:
janvad skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Du har nok litt lekasje så det ikke kommer CO₂ ut gjærlåsen etter den verste gjæringa men det er ikke noe å henge seg opp i, la det stå til gjæring som vanlig.

Ingen som har en formening om dette?
Ser att når jeg er ute i kjøleskapet og sjekker att når tempen på stc er rundt 18,5 grad, går vannet litt tilbake til litt over nøytral posisjon (viser litt trykk) og når når stc viser rundt 19,5 grad  så øker trykket i gjærlåsen og det kommer gjerne ett plopp. Er dette normal oppførsel på en gjærlås om det er lekkasje i gjærbøtta?

Ja, men superenkel forskning og mer enn tilsammen 30 års erfaring sier det ikke er noe å stresse med.

PS. du har mer enn 20 år ja Gahr ?

I et totalt trykktett kammer vil vel væske minke med temperatursynking over frysepunktet, og dermed frigjøre plass over, samt holde bedre på gass.
Varmes den opp, vil den frigjøre gass, og øke i volum... Eller tar jeg feil?

Erfaringsmessig kan disse gjæringskarene være tette ved 1 cm. vannsøyle men lekke over det, derfor bruker jeg si at bruk minimalt med vann i gjærlåsen.

Du tar neppe feil :)

magne1972 skrev:
I et totalt trykktett kammer vil vel væske minke med temperatursynking over frysepunktet, og dermed frigjøre plass over, samt holde bedre på gass.

Det er ikke sant for vann, som har høyeste tetthet ved ca 4 °C. Hvordan det blir når du blander inn sukker og alkohol, vet jeg ikke.

Et gammelt triks ved vinbrygging er en plastpose (eller bare folie) over åpningen på dunken, festet med strikk, og med nålehull for å få ut trykk.
På den måten bør en klare å holde et lite overtrykk og få presset oksygen opp og ut.
Hvor lett det er å få noe slikt rent nok er en annen sak.

Har alltid brukt gjærlås og har aldri hatt eit spann med lekkasje i lokket, iallefall ikkje nevneverdig. Brukar denne typen no til dags: http://www.bryggselv.no/products/gjaerlas-stor-med-propp Brukar den utan gummiproppen. Borar hol i loket med ein stegbor til tuten sit trangt, det blir tett nokk.

Men ein må vere klar over kva som gir plopp og ikkje. Gjæring avgir gass sjølvsagt og utgjæra øl vil også avgi oppløyst co2 ei stund sjølv om gjæringsaktiviteten har avtatt eller slutta heilt. Temperaturauke vil medføre plopping og motsatt.

Av og til pressar eg co2 inn via slange for fylling av fat med drivgass med lågt trykk. Aldri hatt lekkasje i loket på LABB eller "malingsjappe-dunk".

Sikkert bra med open fermentation men eg har ikkje reine nok omgivelsar til at eg tek sjangsen på det.

Det finnes åpen og åpen gjæring. Åpen gjæring i tradisjonell forstand er slik f.eks. Kinn og Apollo ved Tivoli i Køben driver det, hvor gjæringskaret er helt åpent, mens man som hjemmebrygger gjerne bruker betegnelsen "åpen gjæring" når man bruker et system hvor CO₂ får passere ut fritt, uten gjærlås eller andre ting som skaper noe som helst trykk i dunken. Tradisjonell åpen gjæring kan være problematisk dersom man gjærer på møkkete steder, kverner maltet sitt samme sted som gjæringen foregår osv., men så lenge man hindrer støv å dritt å falle ned i ølet, er åpen gjæring uproblematisk, i alle fall i en periode.

Jeg gjærer uten gjærlås så lenge det er særlig aktivitet i ølet, og som regel setter jeg gjærlås på i løpet av dag fire eller fem i gjæringen. Men om man bruker gjærlås eller ikke under hele eller deler av gjæringen koker vel mest ned til hva man føler for selv. Godt øl lager man uansett (så lenge man klarer å gjennomføre gjæringen forøvrig på en god måte).

Oddvar: Ja, jeg har holdt på med brygging i over 20 år. Et faktum som får meg til å føle meg gammel!:D

Godt øl blir det ja, men uten den gjærlåsen fjerner man et element av usikkerhet mange føler. Gjærer det? Har det stoppet å gjære?

Vistad skrev:
Godt øl blir det ja, men uten den gjærlåsen fjerner man et element av usikkerhet mange føler. Gjærer det? Har det stoppet å gjære?

Gjærlåsen er ingen god indikator på aktiviteten i ølet. Etterhvert som man har produsert noen øl, lærer man prosessen og forløpet såpass å kjenne at det ikke er så farlig lenger.

Gahr skrev:
Vistad skrev:

Gjærlåsen er ingen god indikator på aktiviteten i ølet. Etterhvert som man har produsert noen øl, lærer man prosessen og forløpet såpass å kjenne at det ikke er så farlig lenger.
husker de første gangene jeg brygget, og da med gjærlås. Stor frustrasjon og usikkerhet om dette ble bra da det ikke ploppet. Stilte vel også lignende spørsmål dengang...
Jeg anser det heller ikke som høyere risiko å bare la lokket hvile løst på.

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2

Dei gangene eg har funne insekt i gjærlåsen teinker eg at det er greit at eg hadde gjærlås med Star San i, ellers hadde kansje dyret havna i ølet.
Men hadde eg rota vekk alle gjærlåsane mine, hadde nok ikkje det stoppa meg i å brygge.

Oddvar Demmo skrev:
+1

Insekter, det er vel mer viktig å stoppe katter, den er ikke så renslig som katteelskere vil ha det til.
:)

Katter stoppere en på utsiden av inngangsdøren og legger i tillegg litt pepper rundt omkring slik at en slipper den fordømte markeringen.

StoreMy skrev:
Oddvar Demmo skrev:
+1

Insekter, det er vel mer viktig å stoppe katter, den er ikke så renslig som katteelskere vil ha det til.
:)

Katter stoppere en på utsiden av inngangsdøren og legger i tillegg litt pepper rundt omkring slik at en slipper den fordømte markeringen.

Stygg avsporing dette men,
katter som markerer er et stort problem så jeg lurer på om pepper fungerer og hvordan brukes det ?
Heldigvis ikke problem der jeg brygger, der er det bare muggsopp.

Bruker rett og slett pepperkvernen, eller vanlig malt pepper, der kattene markerer.
Utfordringen er at dette må gjøres jevnlig.
Grunnen til at der virker skal vistnok være at det lukter så sterkt at katten ikke undersøker mer og dermed ikke kjenner lukt av andre katter.

Tilbake
Topp