Kommer stadig ett skritt nærmere industripils.
Er vel på batch 4 eller 5 på dette prosjektet nå.
Siste batch ble brygget som high Gravity (OG på 1.068) deretter vannet ut til 1.045. Dip Hopping, for så å trykkgjære over 10 dager på 0,7 bar.
Etter gjæringen ble ølet filtrert i platefilter på 0,5 mikron. Så modnet i 3 uker.
Har lagd meg pasteuriseringssystem på Reidar Felgen metoden:) så ca. PU grad på 25. Har karbonert ølet nå og den smaker lett parfymert som industriøl vanligvis gjør..
Ikke helt i mål smaksmessig enda. Ser fram til at Brewshop får inn Hop Shot igjen. Tror egentlig dette er svaret.

Etter å ha testet både filtrert pils og tradisjonelt ufiltrert pils, så sitter jeg igjen med en følelse av «usmak». På den filtrerte, så er denne usmaken mer skjult enn på den filtrerte.
Jeg har brukt W34/70 på begge bryggene. Er det noen som har erfaringer med at denne gjæren kan gi en uønsket aroma/smak?

Synes det er vanskelig å beskrive denne usmaken, men den er kanskje enda mer framtredende i aroma enn i smak..
Lukter liksom ikke «pils».. litt DMS aktig.
Synes det er godt gjort om jeg skulle produsere såpass tydelig DMS i alle pilsnere

Etter å ha testet både filtrert pils og tradisjonelt ufiltrert pils, så sitter jeg igjen med en følelse av «usmak». På den filtrerte, så er denne usmaken mer skjult enn på den filtrerte.
Jeg har brukt W34/70 på begge bryggene. Er det noen som har erfaringer med at denne gjæren kan gi en uønsket aroma/smak?

Synes det er vanskelig å beskrive denne usmaken, men den er kanskje enda mer framtredende i aroma enn i smak..
Synes det er godt gjort om jeg skulle produsere såpass tydelig DMS i alle pilsnere
34/70 er kjent for å sette mindre preg på ølet enn andre lagergjærtyper. Jeg trur du kan utelukke at en eventuell usmak har med valget av den gjæren å gjøre.

Om det skulle dreie seg om DMS, så er ikke det noe du kan filtere bort.

Den eneste usmaken jeg kan komme på som kunne være mindre framtredende i et filtrert øl, er den du får som følge av autolyse. Men autolyse er nokså usannsynlig.

Kommer stadig ett skritt nærmere industripils.
Er vel på batch 4 eller 5 på dette prosjektet nå.
Siste batch ble brygget som high Gravity (OG på 1.068) deretter vannet ut til 1.045. Dip Hopping, for så å trykkgjære over 10 dager på 0,7 bar.
Etter gjæringen ble ølet filtrert i platefilter på 0,5 mikron. Så modnet i 3 uker.
Har lagd meg pasteuriseringssystem på Reidar Felgen metoden:) så ca. PU grad på 25. Har karbonert ølet nå og den smaker lett parfymert som industriøl vanligvis gjør..
Ikke helt i mål smaksmessig enda. Ser fram til at Brewshop får inn Hop Shot igjen. Tror egentlig dette er svaret.
High Gravity vil si at ølet gjæres ferdig før det vannes ut. Det du beskriver der, vil ikke ha noen betydning for smaken. Det eneste du oppnår er dårligere utbytte.

Jeg har hverken erfaring med eller kunnskap om filtreringsteknikker, men mener likevel å vite at 0,5 micron er ganske ekstremt?

Ser du holder til i Trondheim. Ta med ølet ditt på neste arrangement der så flere kan få smake det. Jeg er dypt skeptisk til alt hva enkeltbryggere sier om ølet sitt:). (Det inkluderer meg sjøl.)

Sist redigert:
High Gravity vil si at ølet gjæres ferdig før det vannes ut. Det du beskriver der, vil ikke ha noen betydning for smaken. Det eneste du oppnår er dårligere utbytte.

Jeg har hverken erfaring med eller kunnskap om filtreringsteknikker, men mener likevel å vite at 0,5 micron er ganske ekstremt?

Ser du holder til i Trondheim. Ta med ølet ditt på neste arrangement der så flere kan få smake det. Jeg er dypt skeptisk til alt hva enkeltbryggere sier om ølet sitt:). (Det inkluderer meg sjøl.)
På min High Gravity oppskrift, så vanner jeg ut før gjæring (dette er tatt høyde for i Brewfather appen).

Ja, synes egentlig at 0,5 mikron er ekstremt jeg også. Men hvilken Micronstørrelse har kieselguhr (det som bryggeriene bruker)?
Hvilken filtreringsstørrelse tar gjærceller?

Er allerede i kontakt med folk i Norbrygg, og kommer definitivt til å ta med av pilsen for vurdering på Norbrygg arrangement;)

På min High Gravity oppskrift, så vanner jeg ut før gjæring (dette er tatt høyde for i Brewfather appen).

Ja, synes egentlig at 0,5 mikron er ekstremt jeg også. Men hvilken Micronstørrelse har kieselguhr (det som bryggeriene bruker)?
Hvilken filtreringsstørrelse tar gjærceller?

Er allerede i kontakt med folk i Norbrygg, og kommer definitivt til å ta med av pilsen for vurdering på Norbrygg arrangement;)
Finner litt ulike svar når jeg googler, men trur 1 micron er nok til å ta mer eller mindre all gjær. Kieselgurhr er en jordart, og virker på en annen måte, så micronstørrelse er ikke relevant.

For ordens skyld: Det du kaller High Gravity brygging er ikke det bryggeriene driver med. De vanner ut etter gjæring.

Artig tråd! Og interessant at så mange har samme historikk når det gjelder å gradvis like "industripils" bedre og bedre - jeg har samme opplevelse. Du har jo Dahls bryggeri i nærheten - etter det jeg forstår er de rause med å dele ut fersk gjær. Kunne det vært noe å prøve?

Artig tråd! Og interessant at så mange har samme historikk når det gjelder å gradvis like "industripils" bedre og bedre - jeg har samme opplevelse. Du har jo Dahls bryggeri i nærheten - etter det jeg forstår er de rause med å dele ut fersk gjær. Kunne det vært noe å prøve?
Jeg liker industripils dårligere og dårligere:). Og jeg er sånn sett ikke opptatt av å prøve å brygge noe som ligner. Derimot er jeg grusomt nysgjerrig på hva den spesielle smaken all industripils har, egentlig er.

Flere av oss her har prøvd Dahls-gjæren grundig. Det er ingen spesiell grunn til å bruke den - med mindre du liker at pilsen din smaker banan:). Men for all del; den kan brukes. Forvent bare ikke at du skal få til noe som ligner på Dahlspilsen.

Skal kanskje si litt mer om hvordan jeg opplever industripils. Det er ikke det at jeg mener de store bryggeriene brygger dårlig øl, men det er så likt - og så har det denne "industripilssmaken" som jeg blir fryktelig lei av. I sommer "måtte" jeg drikke en del av det fordi jeg ikke hadde fått brygga noe sjøl - og da fikk jeg definitivt nok.

Det hadde vært veldig morsomt hvis noen greidde å brygge noe som ligna industripils - men jeg har altså ingen tru på at det vil lykkes. Prove me wrong:)!

Jeg vil ikke se bort fra at filtrering - om prosjektet lykkes - kan ha mye å si, sjøl om jeg ikke helt skjønner hvorfor det skulle ha det. Jeg veit ikke hvor stor betydning filtrering har for smaken på ølet. Noe snakker om det som ganske dramatisk.

Handler mer om at jeg har «dårlige venner», altså de foretrekker Hansa grønn pilsner fremfor hjemmebrygget pils..

Går en djevel i meg, som gjør alt i min makt for å finne ut hvordan en hjemmebrygger kan få parfymert såpesmak i en pilsner:D (som jeg synes mye av industripilsnere smaker..)

Skal selvsagt få testet Dahls gjæren (ikke minst siden den er gratis..), men da også på andre typer øl tenker jeg..

Skal kanskje si litt mer om hvordan jeg opplever industripils. Det er ikke det at jeg mener de store bryggeriene brygger dårlig øl, men det er så likt - og så har det denne "industripilssmaken" som jeg blir fryktelig lei av. I sommer "måtte" jeg drikke en del av det fordi jeg ikke hadde fått brygga noe sjøl - og da fikk jeg definitivt nok.

Det hadde vært veldig morsomt hvis noen greidde å brygge noe som ligna industripils - men jeg har altså ingen tru på at det vil lykkes. Prove me wrong:)!

Jeg vil ikke se bort fra at filtrering - om prosjektet lykkes - kan ha mye å si, sjøl om jeg ikke helt skjønner hvorfor det skulle ha det. Jeg veit ikke hvor stor betydning filtrering har for smaken på ølet. Noe snakker om det som ganske dramatisk.
Skal gjøre det jeg kan for å motbevise deg @Finn Berger ;)

Så langt føler jeg filtrering har hatt stor påvirkning på smaken, da den oppleves cleanere og mindre aromatisk/kjedeligere.
Ellers, så tror jeg.. hvert fall per nå (uten å ha testet det ut enda), at tilsetning av hop shot (og kun det) som humle tilsetning kan være nøkkelen.

Neste runde satser jeg på pilsner malt og en dasj med carafa II for farge, hop shot og gjær (Dahlsgjær kanskje..)
Så får vi se hvilken effekt dette gir.

Har ikke gitt opp enda:)

Anbefaler å teste ut andre lagerøloppskrifter på vennene dine @Ole Einar
Har en oppskrift på "Mexican Cerveza" jeg har brygget noen ganger som slår an som bare det, selv hos de som er ihuga butikkpilsdrikkere.

Bitterhumla kan du bytte med hva enn du har liggende så lenge du kompenserer og får rett IBU. Sist ble det cascade, da det var det jeg hadde med mest alfasyre.

Skal gjøre det jeg kan for å motbevise deg @Finn Berger ;)

Så langt føler jeg filtrering har hatt stor påvirkning på smaken, da den oppleves cleanere og mindre aromatisk/kjedeligere.
Ellers, så tror jeg.. hvert fall per nå (uten å ha testet det ut enda), at tilsetning av hop shot (og kun det) som humle tilsetning kan være nøkkelen.

Neste runde satser jeg på pilsner malt og en dasj med carafa II for farge, hop shot og gjær (Dahlsgjær kanskje..)
Så får vi se hvilken effekt dette gir.

Har ikke gitt opp enda:)
Hei!

Et par-tre-fire tips mot veien til industripils fra en som jobber med industripils:

1. Humleekstrakt / hop shot = jepp.
2. Brygg ølet til en alk% på 6,5 og vann ut med kokt og nedkjølt vann til 4,7% etter ferdig gjæring.
3. Filtrering i alle overføringer. Fra mesk til kok, fra kok til gjær og fra gjær til fat/flaske. Alt må filtreres. Mulig man også bør hive inn et pasteurisering -steg her også for å virkelig drepe alt liv det er i ølet før man får det i seg.
4. Trykkgjæring etterligner det naturlige trykket gjæren må jobbe i i store industritanker, tenk hvor mange atmosfærers trykk det er i bunnen av et gjæringskar med mange 1000l vørter på!

Jeg ville ikke prøvd på det der i en hjemmebryggersetting uansett. Du har vel liten mulighet til å vite om du har fått tømt vannet for oksygen?
Kokende vann på Cornelius fat - helt fult.
La det kjøles på fat under co2 trykk for å hindre implodering

Jeg ville ikke prøvd på det der i en hjemmebryggersetting uansett. Du har vel liten mulighet til å vite om du har fått tømt vannet for oksygen?
Jeg har gjort dette i hjemmebryggersammenheng og det fungerte aldeles utmerket :)

Jeg helte kokende vann på cornelius fat (5 liter per fat), så skrubba jeg dette med CO2 ned stigerøret og ut sikkerhetsventilen for å blåse ut eventuelt rester av oksygen. Ringnes bruker CO2 skrubbing også i litt større skala :p

Deretter kjølte jeg ned vannet med trykk koblet til fatene for å unngå å implodere og så motrykksfylte jeg fatene med pils brygget til 6,5% for å fylle fatene helt opp.

5 liter oksygenfritt vann
+ 14 liter high gravity øl på 6,5%
= 19 liter nedbrygget øl på 4,8%

Husk at også IBU blir «vannet ut» så originalbrygget må ha høyere IBU enn målsetningen for ferdig øl.

Tilbake
Topp