Jeg har gjort dette i hjemmebryggersammenheng og det fungerte aldeles utmerket :)

Jeg helte kokende vann på cornelius fat (5 liter per fat), så skrubba jeg dette med CO2 ned stigerøret og ut sikkerhetsventilen for å blåse ut eventuelt rester av oksygen. Ringnes bruker CO2 skrubbing også i litt større skala :p

Deretter kjølte jeg ned vannet med trykk koblet til fatene for å unngå å implodere og så motrykksfylte jeg fatene med pils brygget til 6,5% for å fylle fatene helt opp.

5 liter oksygenfritt vann
+ 14 liter high gravity øl på 6,5%
= 19 liter nedbrygget øl på 4,8%

Husk at også IBU blir «vannet ut» så originalbrygget må ha høyere IBU enn målsetningen for ferdig øl.
Kokende vann på Cornelius fat - helt fult.
La det kjøles på fat under co2 trykk for å hindre implodering
Jeg kan legge til LODO-trikset, også: Tilsett litt sukker og gjær (en veldig tynn sats, altså:)), og la det stå over natta.

Tre måter som virker tilforlatelige - men jeg kjenner meg likevel ikke trygg.
 
Jeg har gjort dette i hjemmebryggersammenheng og det fungerte aldeles utmerket :)

Jeg helte kokende vann på cornelius fat (5 liter per fat), så skrubba jeg dette med CO2 ned stigerøret og ut sikkerhetsventilen for å blåse ut eventuelt rester av oksygen. Ringnes bruker CO2 skrubbing også i litt større skala :p

Deretter kjølte jeg ned vannet med trykk koblet til fatene for å unngå å implodere og så motrykksfylte jeg fatene med pils brygget til 6,5% for å fylle fatene helt opp.

5 liter oksygenfritt vann
+ 14 liter high gravity øl på 6,5%
= 19 liter nedbrygget øl på 4,8%

Husk at også IBU blir «vannet ut» så originalbrygget må ha høyere IBU enn målsetningen for ferdig øl.
Koker man vannet lenge nok er det nærmest fritt for o2, men såklart en scrubbing med CO2 eliminerer det lille som er igjen
 
Det er vel og sånn ca det jeg pleier å bruke ved trykkgjæring, så da blir det noenlunde riktig?
Det er vel ikke noe "riktig" trykk når det gjelder trykkgjæring, det spørs hva man vil oppnå.
Dessuten er det kun nede på bunnen av tanken trykket er så høyt.
 
Et lite tillegg om vann/oksygen: Nokså innlysende er dette et mindre problem om en fremdeles har aktiv gjær i ølet enn om en tilsetter vannet til filtrert øl. Så om en skal filtrere, bør en vel i alle fall tilsette vann før filtrering, men nok ikke før gjæringa er helt ferdig. Det siste fordi det ikke virker urimelig at gjæren kan finne på å gå i dvale for tidlig om den plutselig observerer at det er blitt mindre næring å hente ut.

@PetterL og @msevland : Jeg vil tru at det funker greit å gjøre det dere foreslår. Jeg er sikkert overdrevent paranoid når det gjelder ufiltrert øl. Men har du fjerna gjæren, trur jeg 110% paranoia er nødvendig når det gjelder oksygen.
 
Et lite tillegg om vann/oksygen: Nokså innlysende er dette et mindre problem om en fremdeles har aktiv gjær i ølet enn om en tilsetter vannet til filtrert øl. Så om en skal filtrere, bør en vel i alle fall tilsette vann før filtrering, men nok ikke før gjæringa er helt ferdig. Det siste fordi det ikke virker urimelig at gjæren kan finne på å gå i dvale for tidlig om den plutselig observerer at det er blitt mindre næring å hente ut.

@PetterL og @msevland : Jeg vil tru at det funker greit å gjøre det dere foreslår. Jeg er sikkert overdrevent paranoid når det gjelder ufiltrert øl. Men har du fjerna gjæren, trur jeg 110% paranoia er nødvendig når det gjelder oksygen.
Ringnes gjør jo dette i storskala, også kalt nedbrygging, og øl blir det. Sikkert flere bryggerier også.
 
Hei!

Et par-tre-fire tips mot veien til industripils fra en som jobber med industripils:

1. Humleekstrakt / hop shot = jepp.
2. Brygg ølet til en alk% på 6,5 og vann ut med kokt og nedkjølt vann til 4,7% etter ferdig gjæring.
3. Filtrering i alle overføringer. Fra mesk til kok, fra kok til gjær og fra gjær til fat/flaske. Alt må filtreres. Mulig man også bør hive inn et pasteurisering -steg her også for å virkelig drepe alt liv det er i ølet før man får det i seg.
4. Trykkgjæring etterligner det naturlige trykket gjæren må jobbe i i store industritanker, tenk hvor mange atmosfærers trykk det er i bunnen av et gjæringskar med mange 1000l vørter på!
Er disse stegene jeg har gjort inkludert pasteurisering (PU grad på ca.25), men har vannet ut før gjæring og ikke etter gjæring. Mulig jeg må prøve på dette i stedet.
 
Kanskje ikke så høyt trykk som man skulle tro, i en gjæringstank som er 6 meter høy vil trykket på bunnen være ca 0,6 bar.
Jeg lar ølet stå i 2-3 døgn først på rundt 12 grader uten trykk, deretter øker temperaturen gradvis opp mot 19-20 grader og trykket til maks 10 psi
 
Jeg lar ølet stå i 2-3 døgn først på rundt 12 grader uten trykk, deretter øker temperaturen gradvis opp mot 19-20 grader og trykket til maks 10 psi
En enkel kommentar: Erfaringa mi er at det er veldig mange veier til god pils. Så om man jakter Den Rette Vei har man gitt seg ut på en håpløs ferd:).

Trykk er nok en av de knappene man kan skru på med mest beregnbar effekt. Du kan får et "reinere" øl med trykk. Men det betyr vel bare at du gir avkall på å høste de gode bidragene gjæren kan gi til en mer sammensatt og interessant smak. Men dropper du trykket i den første fasen, har ikke trykket den effekten.
 
Sist redigert:
Ringnes gjør jo dette i storskala, også kalt nedbrygging, og øl blir det. Sikkert flere bryggerier ogogså.
Kan nærmest garantere at de fleste større bryggerier gjør dette. Jeg kan i hvertfall bekrefte ett til utenom Ringnes. Det handler jo om at man kan utnytte kokekjeler, gjæringstanker osv for å produsere flest mulig liter øl.
 
Tilbake
Topp