Kun humle til kok, ikke noe til smak eller aroma. Litt mer smak så bruker du kokehumla ved 30 min gjenværende kok.Hei.
Jeg ønsker en mildere humlesmak i "Lett som en plett lite pilsner". Hvilken humletype anbefales og hvilken mengde i forhold til det som anbefales bør jeg gå for?
Ja, men enda mindre humle så må man kutte sein tilsetning.Dersom jeg skulle brygget noe slik selv(...)
Jeg brygget denne i høst og har nettopp koblet opp første fat etter vel 4mnd lagring. Denne syns jeg var skikkelig god, hadde ikke tenkt at dette var en lite om jeg ikke visste det.Dersom jeg skulle brygget noe slik selv hadde jeg tatt utgangspunkt i @Holmentoppen sin oppskrift, han gjør research og vet hva han holder på med.
![]()
Hva mener du med mildere humlesmak?Hei.
Jeg ønsker en mildere humlesmak i "Lett som en plett lite pilsner". Hvilken humletype anbefales og hvilken mengde i forhold til det som anbefales bør jeg gå for?
4,4 høres ut som ikke helt urimelig pH i det ferdige ølet. I mesken vil 5,2 være ideelt. I en pils skulle du definitivt aldri ha behov for å tilsette noe som drar pH'en opp. Tvert i mot, du må jobbe for å komme ned, uansett hvor bløtt vann du har.Dette allgrain-settet har jeg også kjøpt inn et parti av.
Har lagt den inn i Brewfather og ser at den da i utgangspunktet ligger med en pH på 4,40. Jeg må klikke meg opp til 10 gram natron før jeg er i mål. Eller er det noe jeg har misforstått?
En halv kilo acid er aaalt for mye. Inntil 3% av malten kan være acid malt.2,8 kg pilsnermalt
0,5 kg acid malt (med forbehold)
Ikke noe galt med meg. Jeg er prefekt
Du har tatt for mye syre2,8 kg pilsnermalt
0,5 kg acid malt (med forbehold)
Ikke noe galt med meg. Jeg er prefekt
Nei, det kan jo ikke jeg vite. Men det er for mye syreGallesyre? Maursyre?