Høy varme under stormgjæring

Er det dumt og senke temperaturen ett par grader under stormgjæringen?Har brukt Nottingham tørrgjær for første gang, og temperaturen er nå på 24 grader, ca 18 i rommet.
Har brukt mye us-05 før, men aldri opplevd temperaturer over 21 grader selv under stormgjæring.
Vil dette produsere mye fusel og usmak, eller kan jeg redde dette i land på noen måte?

Er det dumt og senke temperaturen ett par grader under stormgjæringen?Har brukt Nottingham tørrgjær for første gang, og temperaturen er nå på 24 grader, ca 18 i rommet.
Har brukt mye us-05 før, men aldri opplevd temperaturer over 21 grader selv under stormgjæring.
Vil dette produsere mye fusel og usmak, eller kan jeg redde dette i land på noen måte?

Senk den. Sjansen for at det blir fusel er nok dessverre til stede:(.Men om det blir noe, vet du jo ikke før den er ferdig.

Seks grader over romtemperatur er veldig mye. Det har jeg aldri opplevd. Nok 4-5, men seks:eek:!?

Synes også dette var vel høyt, og har ikke opplevd det tidligere, da med us-05 vel og merke.
Får kjøre på med våte håndklær trikset, så får vi håpe jeg får den ned til mere normal temp før stormgjæringen har gitt seg

20 grader nå imorges etter jeg pakket inn konen med vått håndkle igår kveld.... mindre aktivitet i gjærlåsen, mulig at stormgjæringen allerede er over. Skal jeg bare holde 20grader resterende 12 dagene?

Oj, det var effektivt. Hold den der.

Hvor lenge har den gjæret aktivt? Det går sikkert fort unna på 24 grader.

Pitchet rehydrert gjær i 17grader vørter natt til lørdag, så vel tegn til bobling i gjærlås omtrent 12timer etter- så to døgn ish?
Da kan den nok godt ha gjort det meste av jobben nå, ja. Men det kan jo være en ide å tappe av en liten prøve, og måle.

Da kan den nok godt ha gjort det meste av jobben nå, ja. Men det kan jo være en ide å tappe av en liten prøve, og måle.

Som fryktet.... tok en prøve og den viste 1.010 :eek: - OG før gjæring 1.060....
Er dette noe å spare på? Eller er det å anses som fiaskobrygg først som sist?
Grunnen til jeg spør er fordi denne skal tørrhumles to ganger, men gidder ikke sløse 300g citra på noe som går i vasken

Som fryktet.... tok en prøve og den viste 1.010 :eek: - OG før gjæring 1.060....
Er dette noe å spare på? Eller er det å anses som fiaskobrygg først som sist?
Grunnen til jeg spør er fordi denne skal tørrhumles to ganger, men gidder ikke sløse 300g citra på noe som går i vasken

Du vil jo kunne smake fuselen i prøven, om det er noe. Vi heller da vel ikke ut prøven, gjør vi vel;)? Grønnøl er godt:).

Gir det en sjangs, smakte selfølgelig på prøven, men er ikke dreven nok til å kunne navngi forskjellige usmaker og rette smaker.
Kjører på med humle å fater etter 14dager totalt på gjær.Etter å ha lest utallige tråder på homebrewtalk der mange har opplevd samme problem og alikevel fått meget bra resultat så har jeg fått hvilepuls :cool:

Gir det en sjangs, smakte selfølgelig på prøven, men er ikke dreven nok til å kunne navngi forskjellige usmaker og rette smaker.
Kjører på med humle å fater etter 14dager totalt på gjær.Etter å ha lest utallige tråder på homebrewtalk der mange har opplevd samme problem og alikevel fått meget bra resultat så har jeg fått hvilepuls :cool:

Hvordan har det blitt?

Gikk på fat på fredag, klarte ikke holde meg igår så ble ett par smaksprøve glass :rolleyes:
Vil si den var overraskende bra, mulig det er såpass store mengder humle som overdøver alt av feil, så alt i alt meget fornøyd-
Men skal gjenta samme brygg, men da med full kontroll på gjærings temp. Så får vi se om det vil gi nevneverdige forskjeller ;)

Gikk på fat på fredag, klarte ikke holde meg igår så ble ett par smaksprøve glass :rolleyes:
Vil si den var overraskende bra, mulig det er såpass store mengder humle som overdøver alt av feil, så alt i alt meget fornøyd-
Men skal gjenta samme brygg, men da med full kontroll på gjærings temp. Så får vi se om det vil gi nevneverdige forskjeller ;)

Humle overdøver ikke fusel - selv et heavymetalband på full styrke klarer ikke det - så da har du vært heldig.

Tilbake
Topp