Gjærstarter - hvor lenge kan den oppbevares?

Gentlemen!

Endelig har jeg kunnet ta i bruk den anskaffede Erlenmeyerkolben og magnetrøreren.  Riktig så gøy har det vært; men så slår den lunefulle naturen til...  :(  Efter flott oppblåsing av smack-pack'en i to dager, forkulturering (?) på magnetrøreren i to nye dager, ble kolben igår satt i kjøleskap for å roe seg ned og "skille seg".  Planen var å brygge i helgen (ute, på gassbluss).  Med det været som er meldt, er det ikke sikkert at det lar seg gjøre, uten videre.  (verken -25 eller snevær frister....)  Så er da spørsmålet: hvor lenge kan gjærstarteren stå i kjøleskapet og hvor mye vil den evt tape seg over tid?  korrigerende tiltak?

MVH

Morten M

utebrygging  :jaha:

Vil du ha shortsvær.. Jeg kan si en bønn men da må du fylle ut bosted i profilen din ;) ellers kan det gå rikelig gale >:D

Rødme - ejg trodde da jeg hadde lagt inn det.  Ikke noe hemmelig i bosted.  Jeg røper i samme slengen mitt kjønn, så dere slipper å lure på det.

Shortsvær hadde vært fint.  Da kunne jeg brukt kjølespiralen koblet til haveslangen og slippe å balansere en varm kjele full av klissete vørter gjennom stuen og ut på kjøkkenet... ;)

MM

tittepåtei gutter.
min medbrygger og jeg sysler litt med gjærhøsting og startere osv. når vi vil spare på gjær har vi de i norgesglass og inn i kjøleskapet, vi deler de også inn i 0,5flasker med vippekork. så starter vi de ett til to døgn før de skal brukes igjen. dette har fungert knallbra, men om de ligger for lenge må vi starte de to ganger for å få litt action, og nok levende celler...

vi er amatører på området, men har hatt bare bra erfaringer så langt.
en pakke med glær dyrker vi som regel opp til 6 flasker, slik reduserer vi bryggekostnadene betraktelig. har de ligget en stund bruker vi kanskje 2 flasker pr lite brygg (25 liter) bare for å være på sikre siden.

Tilbake
Topp