Gjærnæring

Hei igjen, jeg brygger en APA i morgen.
Ikke tørrgjær, gjenbrukt starter med WLP095.
Har brukt severomyces siden "for to poser siden" og vært fornøyd med det.
Lager meg en løsning med sinksulfat og tester det på noen brygg!
Og slenger i en dash gjær i fem minutter koking, det kan ihvertfall ikke skade!

Er muligens severomyces et slikt produkt som er laget for å omgå renhetsloven, som syremalt, for tyske bryggerne? Tilsetting av rent sink er nok verboten mens gjær går under radaren selv om den er anriket med sink?

Er muligens severomyces et slikt produkt som er laget for å omgå renhetsloven, som syremalt, for tyske bryggerne? Tilsetting av rent sink er nok verboten mens gjær går under radaren selv om den er anriket med sink?

nei, det har med biotilgjengelighet å gjøre

Hadde du ikke no gjærnæring i startern da?

Klorid, den var ny krever gjæren det også nå :oops:
Nei, men har du magnesiumklorid, kan du bruke det som kilde til magnesium. (Det står en liten bindestrek foran klorid;).)

(De fleste har vel magnesiumsulfat om de overhodet har noe magnesiumsalt. Det er ikke vanlig at bryggeforretningene fører kloridet. Kjekt å ha, men det er sjelden du egentlig trenger det. Men av og til er det nødvendig for å få et litt sært salt-regnskap til å gå opp:).)

Sist redigert:
Hei igjen, jeg brygger en APA i morgen.
Ikke tørrgjær, gjenbrukt starter med WLP095.
Har brukt severomyces siden "for to poser siden" og vært fornøyd med det.
Lager meg en løsning med sinksulfat og tester det på noen brygg!
Og slenger i en dash gjær i fem minutter koking, det kan ihvertfall ikke skade!

Servomyces er tillatt i følge Reinheitsgebot, ja, så det virker ikke urimelig at det kan ha vært et motiv bak framstillinga av den. Jeg veit ikke om det finnes andre måter å smugle sink inn i vørteren på som ikke bryter med denne idiotiske loven.

For oss er det @loebrygg sier om biotilgjengelighet muligens et poeng. Jeg trur ikke det er et problem for gjæren å ta opp sink som er tilført i en sinksulfatoppløsning - jeg veit at i alle fall kjente amerikanske håndverksbryggerier bruker sinksulfat - men det kan være at det er best om sinken er bundet i et autolysat, som Servomyces. Servomyces har også den fordelen at det kan tilføres i kok fordi det ikke vil felles ut sammen med annet bunnfall. (Maltet tilfører jo rikelig med sink, men det binder seg til proteiner under kokinga, og felles derfor ut.)

Jeg har ei sinksulfatoppløsning stående i kjøleskapet, og bruker av den regelmessig. Så vidt jeg forstår, vil ikke noe levende trives i den. Jeg tar den bare rett fra kjøleskapet og tilfører den sammen med gjæren, og så langt - som er ganske mange brygg - tyder ikke noe på at det er noe problem med denne praksisen.

Til dem som måtte mene at gjærnæring er unødvendig: Les hva Lallemand anbefaler for denne gjæringsmetoden for pils. De anbefaler altså faktisk ekstra sink, og dessuten ekstra annen næring, også. Det med sink overrasker meg; jeg mener det er "etablert kunnskap" at både tørr og fersk gjær direkte fra produsent har tilstrekkelige lagere av sink.

Men Lallemand driver veldig grundig forskning, så da tar jeg dette til etterretning.

Til dem som måtte mene at gjærnæring er unødvendig: Les hva Lallemand anbefaler for denne gjæringsmetoden for pils. De anbefaler altså faktisk ekstra sink, og dessuten ekstra annen næring, også. Det med sink overrasker meg; jeg mener det er "etablert kunnskap" at både tørr og fersk gjær direkte fra produsent har tilstrekkelige lagere av sink.

Men Lallemand driver veldig grundig forskning, så da tar jeg dette til etterretning.

Det er vel bare en metode de tester ut, og ikke etablert sannhet at det er det beste praksis ennå

Servomyces er tillatt i følge Reinheitsgebot, ja, så det virker ikke urimelig at det kan ha vært et motiv bak framstillinga av den. Jeg veit ikke om det finnes andre måter å smugle sink inn i vørteren på som ikke bryter med denne idiotiske loven.

For oss er det @loebrygg sier om biotilgjengelighet muligens et poeng. Jeg trur ikke det er et problem for gjæren å ta opp sink som er tilført i en sinksulfatoppløsning - jeg veit at i alle fall kjente amerikanske håndverksbryggerier bruker sinksulfat - men det kan være at det er best om sinken er bundet i et autolysat, som Servomyces. Servomyces har også den fordelen at det kan tilføres i kok fordi det ikke vil felles ut sammen med annet bunnfall. (Maltet tilfører jo rikelig med sink, men det binder seg til proteiner under kokinga, og felles derfor ut.)

Jeg har ei sinksulfatoppløsning stående i kjøleskapet, og bruker av den regelmessig. Så vidt jeg forstår, vil ikke noe levende trives i den. Jeg tar den bare rett fra kjøleskapet og tilfører den sammen med gjæren, og så langt - som er ganske mange brygg - tyder ikke noe på at det er noe problem med denne praksisen.
Hvor f
Kjøpte du sinksulfat?

Det er vel bare en metode de tester ut, og ikke etablert sannhet at det er det beste praksis ennå
Når de publiserer det på denne måten, vurderer de det vel som noe mer enn noe de "bare tester ut". Men derfra og til å ha etablert det som "den beste metoden", er det nok langt fram. Jeg tviler vel på at det noen gang kommer til å være full enighet om den beste måten å brygge lager på:).

Jeg synes bare at det høres interessant ut, og vel verdt å prøve.

Se om du kan organisere et gruppekjøp :p

Hvis jeg forstår det riktig så er det veldig små mengder som trengs så jeg tror 25 kg blir vanskelig å bli kvitt. Å snakke med nærmeste bonde er sannsynligvis en bedre ide.

Eller denne som også inneholder vatten og zink (zinksulfat).
Ja begge disse burde duge. Ifølge beskrivelsen inneholder 1 tesje 15mg sink som er akkurat passe til 50 liter vørter. Finn siterer Palmer i en annen tråd om sink: 0.1mg-0.3mg/liter med 0.5mg/liter som øvre grense. Butikken sier det er 50 doser per flaske, så de beregner 5ml oppløsning per tesje.Dosering med steril pipette blir det enkleste når 5 ml skal fordeles på 2 x 25 liters fat.

Sist redigert:
Tilbake
Topp