Skal teste brød i mesken til helga, ved å lage en type-uriktig belgisk wit, som jeg kaller "Dilettantens CoWit".
Jeg og dama smakte en øl brygga med Voss-kveik, som hadde sitt karakteristiske appelsinskallpreg, og da hadde jeg nettopp snakka om hva som gjør en belgisk wit til en belgisk wit. Hun foreslo da: Hvorfor kan vi ikke brygge en wit med denne gjæren, i stedet for å tilsette appelsinskall? Dette sammenfalt også med at jeg leste siste utgave av Craft Beer & Brewing, som hadde en artikkel om brød i brygging. Er det en hobby som har fått mer oppsving enn hjemmebrygging i pandemien, så er det brødbaking. Dette øllet vil være korrelasjonsområdet for de to.
Derfor har jeg den siste uka bakt et langhevet grytebrød om dagen, og satt til side det som ikke spises. Vi er bare to, så det blir en del
Det føles som sløsing, men er jo ikke egentlig noe særlig mer sløsing enn maltet vi bruker for å lage øl. Brødene har ikke blitt tilsatt annet enn mel, gjær, vann og salt (ingen surdeig her, da jeg kasta den jeg hadde i sinne, etter å ha kasta bort kilovis med mel for å ende opp med aceton-stinkende brunsvart gægg).
Jeg aner ikke hvor mye tørrvekt det kommer til å bli når brødet har blitt tørka, så jeg har lagd oppskriften med 1 kg hvetemalt, og så tilsetter/fjerner jeg nok til at det blir ca. 2 kg totalt av brød og hvetemalt. Byggmaltinnholdet er omtrent 4 kg.
En ting til gjør dette til et symbolsk Covid-øl: I starten av pandemien kjøpte jeg en 25kg-sekk hver av pils og pale-malt, og det er det som gjenstår av disse som er hoveddelen av byggmaltet.