For lite kokekar, tilsette vann?

Hei.

Kokekjelen min er på 50 liter, derfor vil batchene maks bli på ca 40 liter. Jeg tenkte tanken på å kunne lage 50 liters batcher ved å tilsette vann etter kok. Altså brygge med malt og humlemengde til 50 liter, Få ut ca 45 liter vørter som kokes, deretter tilsette vann i gjæringskaret før gjæring slik at det bli 50 liter.

Vil dette fungere bra? Er det eventuellt bedre å tilsette vannet sammen med sukkeret før tapping (tynn sukkerlake)?

Er foresten snakk om all-grain

Skal du tynne ut vørteren din må det gjøres FØR gjæring. Kok vannet i mimimum 10 minutter før du tilsetter det til vørteren.
Bruk beersmith eller lignende til å regne deg frem til hvor mye du kan vanne ut.

Eksempelvis: 45 liter vørter på OG 1060 vannet ut med 5 liter vann gir 50 liter på OG 1054
                  45 liter vørter på OG 1055 vannet ut med 5 liter vann gir 50 liter på OG 1049
                  45 liter vørter på OG 1050 vannet ut med 5 liter vann gir 50 liter på OG 1045

Okei, tusen takk. Dette har ikke noe å si for kvaliteten?

Vil utbyttet av maltet bli dårligere? Humleutbyttet kan bli litt dårligere etter hva jeg har forstått.

Du bør i utgangspunktet beregne både humle og malt iht til sluttvolumet. Kvaliteten lider ikke så lenge du tynner ut før gjæring.

Formel for justering av OG

Justering av OG (original gravity) fra 1060 til 1055 på en 45 liters batch:

OG1 (opprinnelig gravitet)
                OG2 (ønsket gravitet før gjæring)
                v1 (batch volum)
                v2 (tilsatt vann)

((OG1 x v1)/OG2)-v1 =v2  

((60x45)/55) - 45 = 4,09 liter.

Jeg har lagt det inn i et excelark, så er det bare å taste inn OG og ønsket OG

På forumet www.biabrewer.info kalles denne metoden Maxi-biab. Selv om det er beregnet for brygging med maltpose så har de noen kalkulatorer for å beregne humle osv for å brygge med vørter som skal tynnes ut før gjæring.

Tilbake
Topp