For god utgjæring?

Bygdis

Norbrygg-medlem
Har etter oppgradering av bryggeriet mitt slitt med at hver eneste batch gjærer helt ut i 1,000 på skalaen.
Før brygget jeg på en BB30. Har tatt steget opp til HERMS, men sliter som sagt med for god utgjæring, til tross for at jeg selv mener at jeg skal ha bedre temperaturkontroll nå.
Har aldri praktisert utmesk, så det kan ha noe med denne saken å gjøre. Bruker lengre tid på å oppnå kok nå, enn jeg gjorde før, så det kan hende at jeg låste sukker-profilen raskere før. Sånn at det ble igjen litt u-gjærbart sukker. Men er det sånn at hvis man ikke stopper enzym-aktiviteten, så vil disse lage gjærbart sukker av ALT, uansett mesketemp? Eller kan det være andre problemer jeg sliter med?

Bruker en vanlig öchslevekt og måler ved 20 grader C. Ser ikke helt for meg hva jeg kan gjøre galt der. Hvis den inne er gått i stykker for meg på et mystisk vis... Den viser jo 1.000 i rent 20 graders vann...
Brygger bare IPA for tiden, og oppskriftene inneholder jo over 90% pale malt. Mesker på 67 grader uten utmesk. Ved en sånn temp. skulle det vel bli litt sukker til overs etter gjæringa? Men dette er batch nr 3 som gjærer ned i 1.000??? Har montert blichmann termometer i MLT, og dette er kalibrert mot 2 andre termometre jeg har. Kjører 20L batcher med ca 2,8l vann per kg malt. Skjønner bare ikke hva som er galt. Funket jo fint når jeg brygget på BB30. Da fikk jeg som regel rett FG. Pluss minus et par poeng. Noen som har noen ideer? Det er forresten US-05 som brukes.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tilbake
Topp