Ekstrakbrygging - utfordringer

Lima

Har drevet med ekstraktbrygging et års tid nå. På den tiden har jeg lært MYE, men det har dukket opp dobbelt så mange spørsmål.... :)

Først av alt har jeg merket at det har vært vanskelig å få en høy alkohol % ved ekstraktbrygging. Ofte ender denne på 3,2 - 3,6% (4,2-4,5 er ønskelig). Er det noen "triks" for å øke alkohol%. Jeg har 2 teorier: Enten øke OG ved å tilsette mer ekstrakt ved brygging..??? Den andre teorien er; Vet sekundærgjæring er et omdiskutert tema. Men hva vil kunne skje +/- ved å tilsette mer gjær og sukker ved sekundærgjæring?. Vil ikke dette øke alkohold%??? (bismak? ødelegge ølet?)...

Jeg har som regel brukt ferdighumlet ekstrakt, og tilsatt gjæren som følger med pakken. I noen tilfeller har gjæringstemperaturen gått 1-2*c over det som er angitt på gjærpakken...Kan dette påvirke ølet i stor grad?

Lima skrev:
Har drevet med ekstraktbrygging et års tid nå. På den tiden har jeg lært MYE, men det har dukket opp dobbelt så mange spørsmål.... :)

Først av alt har jeg merket at det har vært vanskelig å få en høy alkohol % ved ekstraktbrygging. Ofte ender denne på 3,2 - 3,6% (4,2-4,5 er ønskelig). Er det noen "triks" for å øke alkohol%. Jeg har 2 teorier: Enten øke OG ved å tilsette mer ekstrakt ved brygging..??? Den andre teorien er; Vet sekundærgjæring er et omdiskutert tema. Men hva vil kunne skje ± ved å tilsette mer gjær og sukker ved sekundærgjæring?. Vil ikke dette øke alkohold%??? (bismak? ødelegge ølet?)...

Jeg har som regel brukt ferdighumlet ekstrakt, og tilsatt gjæren som følger med pakken. I noen tilfeller har gjæringstemperaturen gått 1-2*c over det som er angitt på gjærpakken...Kan dette påvirke ølet i stor grad?

Begge metoder fungerer vel, men sukker er ikke alltid en god ting å tilsette i øl. Mer gjær trenger du neppe hvis du tilsetter det så seint. Jeg anbefaler å bruke mer ekstrakt, såfremt det ikke er andre grunner til at du ender opp med lav prosent. Gjærer ølet skikkelig ut, eller stanser gjæringen for tidlig (f.eks. FG på 1021 istedet for 1010)?

Ut fra beskrivelsene dine foreslår jeg at du fordyper deg i litt grunnleggende hjemmebryggerteori. Har du lest bibelen?

Red.: Er det ekstraktbrygging du driver med, eller setter du ølsett? Hvis du driver med ekstraktbrygging etter bestemte oppskrifter, så kan det også ha seg slik at du ikke koker det inn skikkelig (for kort koketid / utilstrekkelig kokeeffekt). Da burde du også ende opp med større kvanta enn oppskriftene tilsier.

Til det siste spørsmålet: ja, det har nok mye å si for smak og kvalitet, men du får ikke neppe mindre alkohol av det.

Jeg også har bare brygget ekstrakt til nå, og har det samme problemet.
Derfor øket jeg OG .060 men virker som ett gjentakende problem at det gjærer lite ut ved bruk av ekstrakt.
Hvordan lufter du vørteren før du tilsetter gjæren?

Lima skrev:
Først av alt har jeg merket at det har vært vanskelig å få en høy alkohol % ved ekstraktbrygging. Ofte ender denne på 3,2 - 3,6% (4,2-4,5 er ønskelig).

Er problemet at vørteren ikke blir sterk nok eller at ølet ikke gjærer ut, så det blir søtt og alkoholsvakt?

Driver på med ølsett og ekstrakt.
"Bibelen er lest" Nå er ikke jeg en teoretiker av meg, og selv om jeg har lest mye, er det prøving og feiling jeg lærer best av....Har også How to Brew og mange andre spennede bøker, men jeg klarer ikke å finne noe som jeg føler gir meg svar på dette.

Vil det å tilsette mindre vann kunne øke OG??? få en høyere alkohol%. Har tenkt tanken på at oppskrifter som er oversatt fra engelsk til norsk ofte blir kludret til når det kommer til måleenheter....? Volum og vekt blir rundet opp/ned.... Ølet gjær til 1014.... bør det være mulig å få FG enda lavere? 1010 eller lavere?

Tips om hvordan å holde temperaturen under kontroll ved gjæring?

Tilbake
Topp