loebrygg
Norbrygg-medlem
Denne var fin å høre på https://podcasts.apple.com/no/podcast/master-brewers-podcast/id1156748005?i=1000631425850
Gleder meg til den. Alltid artig å høre den gamle proffen.
Moderatorkommentar: Dette og påfølgende innlegg er flytta fra tråden for dumme spørsmålFor et funn du er @Finn Berger <3
Ikke helt ulikt denne, kanskje, fra en artikkel om dekoksjonssnarveier:Jeg prøvde Bårdd's juksedekoksjon på en Bayer en gang. Ble bra det.
HeiDa jeg satt i gang et lite eksperiment.
Jeg har brygga to weissbierbrygg med identisk oppskrift, men i det ene kjører jeg både ferulsyresteg og dekoksjon, mens det andre bare har enkel infusjon på 67 grader. Begge avsluttes med et langt steg på 72 grader. Oppskrifta, med enkel beskrivelse av hvordan det første brygget blei meska, er her.
Koking og gjærtilsetning - og alle tilsetninger, samt pH-verdier underveis - var identiske. Og det skal ikke være vanskelig å sørge for at gjæringsforholda blir like. Jeg starter på 16 grader, og lar dem stige fritt i et rom med stabil temperatur på 16-17 grader. Flytter dem etter halvannet døgn til 20 grader.
Gjæren er oppdyrka i to steg fra en pose Lallemand Munich Classic, som skal være nært beslekta med wlp300 og andre som stammer fra w-68. Mengden gjær skulle tilsvare 0,7-0,8 millioner celler pr. milliliter, som er i den øvre enden av anbefalt mengde. (Sjølsagt et høyst usikkert tall, basert på kalkulator.) Begge bryggene fikk 1 minutt med reint oksygen, hvilket skulle favorisere produksjonen av nellik over banan.
Det første brygget endte opp med 29,5 liter med OG 1.050 før tapping, det andre ga 30,5 liter med OG litt over 1.048. Et forløpig resultat er derfor at det er så liten forskjell i utbytte at det er umulig å si at dekoksjon har gitt bedre effektivitet.
Det er jo en svakhet her at jeg tester to variabler. Metodologisk er det en kjempebrøler. Men jeg tenker at mens ferulsyresteget vil kunne påvirke balansen mellom fenoler (nellik hovedsakelig) og estere (forhåpentligvis hovedsakelig banan), så vil dekoksjonen, hvis den har noen effekt, kunne merkes ved en mer kompleks maltkarakter pga. maillardreaksjoner. Og det bør være mulig å skilne mellom de to effektene under smaking.
OG på det andre brygget var 1.48, ikke 1.045. Og det var antakelig 1.0485. Og ja, det var det dekokterte brygget som endte på 29,5 liter.Hei
Her var det endel variabler
Jeg formoder at det var dekoksjon mesk som ga 29,5 liter og en OG på 1.050 og at det var enkel infusjon mesk som ga 30,5 liter og OG 1.045
Hvorfor kokte du ikke inn mesk nr 2 til 29,5 liter for å se hva OG ble, eller koke ned til OG var lik for å se hvor menge liter som ble igjen?
Når du dekoksjon mesker så kokes det tross alt bort endel vann.