BIAB 9%

Hei store forum. Jeg vurderer å brygge en klone av Nøgne Ø #100. 
Tenkte på en Bach rundt 20 ltr som tilsvarer ca 8,2 kg malt.
Meske med 3 ltr vann pr ltr?

Jeg bruker i dag BIAB sett med 36 ltr kjel. Spørsmålet mitt er om jeg klarer 9% med dette?

Kan gå bra det, men sikkert lurt å ha litt spraymalt i bakhånd. Da kan du justere SG før kok hvis utbyttet ble litt lavt.

Hvis du vil ha høyere utbytte kan det være lurt å meske med noe  mindre vann, så du har litt mer til å skylle med. 3l/kg blir ganske tynn mesk hvis du ikke har noe dødplass i gryta. Hvis BIAB posen fyller gryta helt ut i bunnen så kan du vel komme unna med så lite som 2l/kg. Da har du blutselig 8l ekstra å skylle med.

Hva slags utbytte har du til vanlig og hvordan ser oppskriften ut?

Nøgne Ø #100 klone Style: Unspecified Brewer: Tom Landsvik

Statistics
Volume: 20 liters
Boil Volume: 24 liters
OG: 1091
BG: 1076
FG:
Alcohol: 9 % by vol.
Colour: 44 EBC (Brown)
Bitterness: 86 IBU
BU/GU: 0.94
Fermentables
Maris Otter Pale Malt 7 EBC 7200 g
Wheat Malt 4 EBC 816 g
Chocolate Malt 1175 EBC 161 g
Mash schedule: 63 degrees for 90 minutes, kokes 60 min
Hops
Chinook 11.6% alpha 55 g 60 minutes
Centennial 10% alpha 40 g 15 minutes
Centennial 10% alpha 40 g 5 minutes
Columbus 14.2% alpha 40 g 1 minutes
Chinook 11.6% alpha 40 g dry hopped
Fermentation
Yeast: WLP007 Dry English Ale
Fermented at 20 degrees C for 14 days.

Ligger på mellom 70 og 78% utbytte. Varierer noe, men de siste bryggene har lagt på 74%.
Hvordan måler jeg SG, har kun øchelervekt (skrives vel gjerne ikke slik ;D)
2,5 ltr pr kg meskevann?
Dumper jeg bare spraymalt rett i før kok og hvordan regner jeg ut mengde?

Hvis du bruker batch sparge vil du ganske "lett" kunne klare det. Jeg pleier å ende opp med en effektivitet på 75-85% på den måten. Og da skal 9% alkohol være godt innenfor rekkevidde.

Bruk øchselvekten din til å måle vørteren før kok. De er som regel kalibrert ved 20 grader, så ta temperaturen på måleprøven og benytte en kalkulator for å korrigere. Jeg pleier å bruke den gratis Brewzor appen på mobilen. Men det finnes andre apper og websider som kan hjelpe med dette.

Fritt etter hukommelsen gir 100g DME i en liter vann OG på 1.038. 100g/38=2,6g per SG poeng per liter.
Så hvis du har 24 liter før kok må du tilsette 2,6*24=63g for hvert SG poeng du mangler ved målingen. Dette blir en ikke 100% nøyaktig tilnærming. I tillegg vil det variere litt med typen DME også.

Brewzor regner ut dette også for meg, så jeg gjorde regnestykket mest for moro skyld.... (Må få meg et liv)

Spraymalt må uansett kokes, så det er best å korrigere før kok. Da slipper du å regne om humleutbytte o.s.v.

Tilbake
Topp