Wlp565 gjæringstid

Jeg har lest litt forskjellig ang dette temaet. Noen sier at den trenger en måned ca. Mange sier at de lar den stå lenge siden den pleier å stoppe opp og så fortsette.

Jeg har hatt den stående på 30 grader nesten hele veien (to dager med temp - økning opp til 30c). Da jeg tok en smaksprøve etter fem dager (nå stått ca to uker) så var den veldig tørr, altså antar jeg at den ikke har stoppet opp for meg.

Trenger jeg da å la den stå en måned eller kan jeg flaske før? Er det mer enn at det stopper opp som gjør at folk sier at den bør så lengre, smak etc?

Jeg venter på nytt hydrometer så får ikke målt enda, ei heller kalibrert refraktometerne.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Vi satte en saison i går,å skal gjære denne på 30c i 5-6 dager,før vi senker temp med 1c pr dag til vi er nede på 25/26,for så ka den stå i 3uker på dette..

Jeg flasket etter 12 dager, da var min ferdig. Er ølet ferdig gjæret ser jeg ingen grunn til å la det stå lenger enn nødvendig.

Bernts skrev:
Jeg flasket etter 12 dager, da var min ferdig. Er ølet ferdig gjæret ser jeg ingen grunn til å la det stå lenger enn nødvendig.

Hva mener du med ferdig gjæret? At FG er nådd?

Så hvis du setter en standard ale så kan det jo gå på fem dager. Flasker du etter fem dager? Hva med å la gjæren rydde opp etter seg?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

WLP565 trenger ikke 30 dager på sånne temperaturer. Det er ved lave (normale) temperaturer den har en tendens til å ta en pause.

Andersrene skrev:
WLP565 trenger ikke 30 dager på sånne temperaturer. Det er ved lave (normale) temperaturer den har en tendens til å ta en pause.

Ja det vet jeg, derfor jeg kjørte på 30. Så det er eneste grunnen til at folk lar den stå lenge altså.

Når du gjærer på så hye temperaturer er det lurt å sølge med på SG. Når FG er nådd bør man begynne å senke tempen gradvis.

Miguel skrev:
Gahr skrev:
30 dager på 30 °C?? Hehe, her lukter det autolyse-fest...:)

Det hadde vel vært litt drøyt. Tror det er flaskings til helgen.

Hvordan gikk det med denne ølen?
Har selv brygget en som gjæret fra 1.054 til 1.007 på 10 dager (87%!), i følge wihtelabs er det vanlig med 65-75% nedgjæring. Pitchet ved 18°C og lot den stige selv i 2 døgn (gikk ikke lengre opp en 21°C) og økte deretter gradvis til 25°C. Igår hadde varmepæren i gjæringsskapet røket og temperaturen hadde falt en del (det står i uisolert garasje). Lot bare temperaturen fortsette å falle og tenkte å flaske idag. Burde jeg la den stå kaldt lengre for å la gjæren rydde opp eller spiller det ingen rolle nå som temperaturen har blitt såpass lav (4-5°C)?

Den står og karbonerer. Smakte faktisk en bjørnunge av den i går, er nok av bobler men den har bare stått i 6 dager så gir den litt til.
Den var faktisk veldig god, men en x-faktor var at jeg hadde glemt den i fryseren så den var litt frossen. Jeg syntes det var et hint av syrlighet i den, som var en overraskende og ikke minst god ting. Ikke smakt denne syrligheten før da jeg smakte fra gjæringskaret. Skal kjøle ned en flaske til i løpet av dagen som ikke skal fryse og gi den et forsøk til, aner ikke hvor den syrligheten kom fra. Har ikke sett noe tegn til infeksjon i karet og flaskerensen var jeg veldig nøye med siden de hadde stått en stund og vært med på flyttelass og hele pakka.

Uansett. Notatene har forduftet. Såvidt jeg husker pitchet jeg rundt på 21. Lot den stå et døgn og så skrudde tempen opp til 26, lot den stå 12 timer og så skrudde opp til 30. 12 dager etter pitch så fikk den stå nesten to uker på 12 grader.

I tiden før jeg cold-crashet fikk jeg inntrykk av et hint av fusel, ene gangen smaker det litt alkohol og virket som om det varmet litt, andre gangen gjorde det ikke, så jeg er litt forvirret.

Det var første brygget på nye oppsettet så jeg hadde bommet helt på effektiviteten. Den gikk fra ca 1.050 til 1.005 ialefall.

Kan melde tilbake igjen etter å ha dytta i meg den flaska jeg skal kjøle ned idag.

Hvordan smaker ølen? Min smakte sykt mye banan i begynnelsen, så gikk det over til mer krydderier, og etterhvert det jeg tolket som små hint av fusel innimellom.

Jeg synes den smaker veldig bra så langt. Ikke vært tegn til banansmak, men krydder som du nevner kjenner jeg. Er veldig spent på hvordan den blir etter karbonering, men har en god følelse! Nå er jeg bare usikker på om jeg bare skal flaske med en gang eller la den stå kaldt videre. Gjæren blir vel ganske bedagelig når temperaturen er lav så det er kanskje ikke så mye som skjer. Vil det være dumt å øke temp til f.eks. 12°C og la den stå et par uker for å la gjæren rydde opp eller stresser jeg den bare ved å øke temp igjen nå?

Tilbake
Topp