Weissbier....hvor mye vann??

Jeg har altså 1 stk Beer Brew 60 og 2 stk 25L weissbier-ølsett. Til sammen er dette 10 kg med malt.

Jeg sitter å planlegger fremgangsmåten min da det kan se ut til at brygging kan finne sted til helga som kommer (Ser ut til at jeg får kastet ut kone og barn i noen timer)

På pakken står det at denne typen øl bør brygges med 2-trinns mesking på 50-55 grader i ca 20 min. og 63-68 grader i ca 60 min.

Men når jeg leser i boka mi, ´moderne hjemmebrygging´ står det at ved 2-trinns mesking skal man bruke 1,6 liter vann pr kg malt......men i brugsanvisningen på BB60 står det at man skal bruke 2 liter pr kg malt.....men man kan også bruke 3 liter pr kg. Hva er riktig?? Er det veldig nøye?

Det viktigeste er vel at det under skylling blir riktig anntall liter ferdig vørter....eller?

Gleder meg som en gal til dette, og har ikke så veldig lyst til å helle 50 liter "himmelsaft" i do:(

Takker for alle svar!

Hilsen nybegynner:)

Hei!

Har ikke så mye erfaring med stegmesking, det går stort sett i batch sparging, men vi har en BB60 og vil minimum anbefale 2,5 liter vann pr kg. malt. Særlig viss du bruker en god slump hvetemalt, virker som at mesken blir enda tjukkere med hvete. Men generelt trur jeg man har noe slingringsmonn på dette, ja.

Så lenge du ikke har så lite meskevann at det blir tjukk graut (malten binder ca. fire ganger egen vekt synes jeg å huske), og ikke så mye at du får for lite vann å skylle med etterpå eller det blir upraktisk i utstyret, så er det vel greit. For meg er det utstyret, ikke teorien, som avgjør vannmengden.

Jeg kan ikke si noe om hvordan brygget smaker enda, men vi brygget samme brygget for to helger siden, med vår nyinnkjøpte BB60. Brukte to liter vann pr kg, konsistensen på mesken så grei ut, men det var helt på kanten til at vi skulle hatt i litt mer vann. 1,6L ville blitt for lite for vårt brygg hvertfall. Brygget ett ferdig blandet apa sett(fra ølbrygging.no) forrige helg, der var 2 liter vann pr.kg helt perfekt.

Hei. Jeg har gjort noen stegmeskinger på et lignende anlegg. Da begynte jeg første steget med så lite vann som mulig. Tror jeg var ned mot 1,5 liter vann pr kg malt. (Her må du vurdere ut fra kjennskap til eget utstyr) Når jeg skulle opp til neste temperatur steg, hadde jeg regnet ut hvor mange liter ( kokende) vann jeg måtte tilsette for å heve temperaturen til ønsket verdi. Etter dette steget hadde jeg ca 2,2 liter vann pr kg malt. Fordelen med denne metoden er at du får hevt temperaturen i mesken veldig raskt. Hvis du skal heve temperaturen kun vha. varmeelementet vil det ta lang tid, og det vil kreve mye røring for å unngå ugjevn varme i mesken. Å tilsette kokende vann går greit så lenge du er rask med å røre det ut. Som nevnt hadde jeg regnet ut hvor mye kokende vann jeg måtte tilsett. Dette volumet tilsatte jeg i to omganger , hvor jeg sjekket temperaturen imellom. Jeg hadde også kald vann tilgjengelig i tilfelle jeg skulle komme for høyt. Med denne metoden brukte jeg ca fem minutt fra det ene temperatursteget til stabil temperatur på det nye steget.

Jeg lagde to sett av weissbier nå på lørdag på BB60. Før jeg startet la jeg inn ingrediensene i Beersmith så lagde den et step by step forslag for meg basert på øltypen jeg valgte.
Jeg synes at det gikk ganske greit, fulgte oppskriften slavisk og fikk et utbytte på ca 75%. Vørteren står nå og plopper godt :yes:

Dette er mitt første brygg noensinne, så hvis det er noen der ute som mener at jeg har gått på en smell her, så overse denne posten..

Legger ved fremgangsmåten/oppskriften jeg brukte.

Vedlegg

• Weissbier sett.html
    6,9 KB · Sett: 105
  • Weissbier sett.html.pdf
    13,2 KB · Sett: 146
Jeg brygga nettopp samme settet med min BB60 og fulgte metoden fra moderne hjemmebrygging.  1,6l pr.kg på første trinn. Og varmet ca.1,4l pr.kg til andre trinn for å få opp rett temp. Funka veldig fint. Ender opp med 15l pr.sett. 3l pr.kg.  Jeg brygga riktig nok bare ett sett.

Janroar skrev:
Jeg brygga nettopp samme settet med min BB60 og fulgte metoden fra moderne hjemmebrygging.  1,6l pr.kg på første trinn. Og varmet ca.1,4l pr.kg til andre trinn for å få opp rett temp. Funka veldig fint. Ender opp med 15l pr.sett. 3l pr.kg.   Jeg brygga riktig nok bare ett sett.

Hmm, er det normalt å få bare 15 liter ut av et 25 liter-sett?

Tilbake
Topp