Utstyr til oksygenering av vørter

Skulle altså skaffet meg utstyr til oksygenering av vørter. Vet det finnes en lang tråd om emnet på forumet fra før. Men jeg kommer ikke i mål med den. Bryggebutikkene er tomme. Spørsmålet blir derfor om noen kan hjelpe med en handleliste med linker til utstyr som virker, hvor gjenger og utstyr passer sammen og er komplett?

Disse gutta har en komplett handleliste som jeg selv har benyttet meg av: http://bryggerlauget.blogspot.no/2013/07/nytt-bryggeri-oksygenering.html?m=1

Har også kikket på den sida, og brukt tipsene med hell. Tips: Linken til flow meter er utgått, men dette ser ut til å være samme saken:
http://www.ebay.com/itm/231067108794

Jeg kjøpte en drivstoff slange, den passet mellom regulator og brusestein(da slipper du en ekstra skjøt)

Et tips kan være dykkerklubber som driver med nitox dykking. Da blander man oksygen i luftflaskene for å minske nitrogenmengden. 6L røykdykkerflasker selges for ca 150 kr. ( kompsitt har overtatt). Et krav for o2 flasker er at de skal vaskes frie for fett. Maskin oppvaskmiddel gjør nytten. Kranene har 5/8" rørgjenger. Og mye rart av gamle pusteventiler kan man få rimelig. 8-10 kg trykk, men man kan dosere med flaskekrana.
En hel vitenskap dette med oksygenfylling, men kjenner man noen i miljøet og har hjemmebrygg, så kan sikkert mye ordnes. ;)
Trykkprøvingen for ikke dykkerflasker er 5 år.

FrankD skrev:
Et krav for O₂ flasker er at de skal vaskes frie for fett. Maskin oppvaskmiddel gjør nytten.

At du går ut og anbefaler folk å gjøre det på denne måten! Folk som ikke nødvendigvis har et forhold til hvor farlig det er! :eek:

Heldigvis krever stort sett fylleansvarlig, meg inkludert, bevis for gjennomført oksygenrensing før fylling.

Bjart H. Jeg kjenner til prosedyrer for å få utstyret i "oksygen service" tilstand. Blue clean ble anbefalt, prøver viser et maskinoppvaskmiddel gjorde like god jobb. Poenget var at det finnes utstyr, utdannete fyllere, og ren oksygen i disse miljøene. Oksygen til sveising kan være tilsatt dimetylsulfid. Og er kanskje ikke egnet som tilsetning i næringsmidler.
http://www.arbeidstilsynet.no/artikkel.html?tid=78625
"Continius blending" kan gi en 40% o2 og ingen krav til at utstyret skal være i "oksygen service" tilstand. I tillegg er da lufta renset med partikkelfilter, vannutskiller og ofte aktivt kull filtrering.
Nå var vel dykking og gassblanding litt utenfor emnet, men når jeg kan puste i det, så er det godt nok for ølet mitt.

FrankD skrev:
Bjart H. Jeg kjenner til prosedyrer for å få utstyret i "oksygen service" tilstand. Blue clean ble anbefalt, prøver viser et maskinoppvaskmiddel gjorde like god jobb. Poenget var at det finnes utstyr, utdannete fyllere, og ren oksygen i disse miljøene. Oksygen til sveising kan være tilsatt dimetylsulfid. Og er kanskje ikke egnet som tilsetning i næringsmidler.
http://www.arbeidstilsynet.no/artikkel.html?tid=78625
"Continius blending" kan gi en 40% O₂ og ingen krav til at utstyret skal være i "oksygen service" tilstand. I tillegg er da lufta renset med partikkelfilter, vannutskiller og ofte aktivt kull filtrering.
Nå var vel dykking og gassblanding litt utenfor emnet, men når jeg kan puste i det, så er det godt nok for ølet mitt.

Ja. Jeg er gassblander for dykking jeg også, så dette vet jeg godt. Poenget mitt er at man ikke bør legge opp til, eller friste, folk til å begynne å fikle med flasker, regulatorer og maskinoppvaskmiddel før de vet hvorden det bør gjøres på riktig måte.

Forøvrig er jeg enig i at små dykkerflasker, gjerne ned i 2-3L, egner seg svært godt til formålet. Overgang til standard oksygengjenger kan kjøpes for de som vil bruke en vanlig oksygenregulator.

Litt rart at nitrox ikke blir mer brukt til dette egentlig. Det vil være mye lettere å få riktig metning i vørteren med nitrox femfor rein oksygen, vil jeg tro.

Edit: nitrox er et fancy ord for oksygenberiket luft for dem som ikke kan terminologien i dykkermiljøet :)

40% da ?

O2 til brenning i industrien er ikke tilsatt noe. Da heter det odorox. Du kan risikere at flaska til teknisk o2 kan ha blitt stående tom og åpen en plass og dermed få i seg litt drit men de blir flushet før fylling. Selve o2,en i flaska er helt ren hvis ikke selve flasken er forurenset men det skal litt til.

Fikk akkurat flow meter i posten. Klarer ikke helt å finne ut av betydningen til knotten med +/- øverst. Regulerer den gjennomstrømning? Ser ut til at den, i alle fall om man vrir den langt nok inn, lager mindre åpning på utgangen, men jeg blir ikke helt klok på dette. Informasjonen på kinesisk var dessverre heller ikke til stor hjelp for å oppklare dette.

Vedlegg

• $(KGrHqF,!q8FHngfiL1uBR7kpyb1vg~~60_57.JPG
    $(KGrHqF,!q8FHngfiL1uBR7kpyb1vg~~60_57.JPG
    194,8 KB · Sett: 199
Knotten justerer du flow med ja :) Helt inn (-) gir ingen flow. Etter hvert som du åpner flowen begynner kulen å sveve og du kan justere inn til du har feks. 1l/min

Som Bjarte H sier. Jeg opplever at man får best kontroll ved å åpne maks på Jula-regulatoren samtidig som flow-kontrollen er helt avstengt. Så justerer man flow-kontrollen til ønsket mengde. Bare å gunne på med oksygen fra flaska; den første gangen trodde jeg noe var tett da jeg ikke fikk kula til å bevege seg. Men det er altså en del omdreininger på regulatoren som skal til før det kommer nok :) I hvert fall er det slik med min regulator.

Takk! Har ennå ikke montert den på, men hadde først antatt at flow måtte reguleres på flaska, selv om jeg fikk en mistanke om at det kanskje var slik som dere beskriver da jeg pakket opp saken. Og ja, det krever en del omdreininger også på min (jula)regulator før det kommer et pip med O2. Har til nå oksygenert etter innfallsmetoden, men dog bare i ett minutt, så det skal bli greit å få kontroll.

Tilbake
Topp