Uheldig med for lang gjæringstid?

Dagen

Norbrygg-medlem
Satte et humlet hveteøl (White IPA)for 2 uker siden og håpet at denne ble ferdig nå i helgen, da jeg må ut på reise i 14 dager.
Det "plopper" fortsatt i gjærlåsen ca. hvert 1-2 min, og SG har gått ned fra 1.011 til 1.010 de siste 4 dagene.
Usikker på om jeg skal cold-crashe den før reisen(i fryseboks på 0 gr.) , eller om den skal få stå i 14 dager til i 20 gr. Vil tot. 4 uker i romtemp. påvirke smaken negativt, eller bør jeg sette den til cold-crash?
Spørsmål 2:
Har alltid brukt gelatin som klaring. Kan jeg bruke dette også på hveteølet?
Ønsker ikke at det skal bli klart, men greit å få det verste grumset ned i bunnen.

Tåler fint 4 uker på gjæren. Men jeg hadde tappet det nå. Jeg har droppet klarningsmiddel og CC på mine hvete øl. Det klarner uansett på flaske/ fat. Plopping i gjær låsen sier ingenting, da kullsyre unnslipper gjennom gjærlåsen.

For meg ville dette blitt en helhetsvurdering. Hva var forventet FG ut fra oppskriften? Hva slags gjær snakker vi om? Var det høy OG?

Utgangspunktet ditt er at SG fortsatt faller. Skal du flaskekarbonere ville jeg nok ventet. Gjør du cold crash går gjæren i dvale, men hvis den ikke er ferdig med jobben, så vil det fortsatt være gjærbart sukker i ølen som kommer i tillegg til karboneringssukkeret ved flaskekarbonering.

Sist redigert:
Egenkomponert oppskrift. Liker både hveteøl og Ipa, så laget en miks.
Rehydrerte 1 pk. tørrgjær WB-06. 24 ltr. i gjæringskar og OG 1.058.
Skal karboneres på fat.

Tåler fint 4 uker på gjæren. Men jeg hadde tappet det nå. Jeg har droppet klarningsmiddel og CC på mine hvete øl. Det klarner uansett på flaske/ fat. Plopping i gjær låsen sier ingenting, da kullsyre unnslipper gjennom gjærlåsen.
Jeg har en gjær (OG 1.052) som stoppet på 1.018, våknet plutselig etter 14 dager og er nå på 1.010 (skulle til 1.013) skum på toppen og aktivitet i gjæringslåsen. Kan jeg flaske denne nå eller må jeg vente til den stopper? Vil ikke ha den lenger ned. Smakte på den og den smakte bra, likevel er jeg nervøs for infeksjon siden det gikk så lang tid.

Satte et humlet hveteøl (White IPA)for 2 uker siden og håpet at denne ble ferdig nå i helgen, da jeg må ut på reise i 14 dager.
Det "plopper" fortsatt i gjærlåsen ca. hvert 1-2 min, og SG har gått ned fra 1.011 til 1.010 de siste 4 dagene.
Usikker på om jeg skal cold-crashe den før reisen(i fryseboks på 0 gr.) , eller om den skal få stå i 14 dager til i 20 gr. Vil tot. 4 uker i romtemp. påvirke smaken negativt, eller bør jeg sette den til cold-crash?
Spørsmål 2:
Har alltid brukt gelatin som klaring. Kan jeg bruke dette også på hveteølet?
Ønsker ikke at det skal bli klart, men greit å få det verste grumset ned i bunnen.

Du kan velge selv men jeg hadde fatet.
Så var det gjærlåsen, den forteller ikke noe vettugt, den vil ploppe uansett til over jul, kanskje til påske :)

... våknet plutselig etter 14 dager og er nå på 1.010 (skulle til 1.013) skum på toppen og aktivitet i gjæringslåsen. Kan jeg flaske denne nå eller må jeg vente til den stopper? Vil ikke ha den lenger ned. Smakte på den og den smakte bra, likevel er jeg nervøs for infeksjon siden det gikk så lang tid.
Du har vel strengt tatt ikke noe valg om hvor langt du skal ned, om du ikke dreper gjæren på en eller annen måte (har ingen erfaring her). Mål SG over 3 dager. Er den stabil på 1010 så er det vel bare å flaske.

Hvis den fortsatt jobber seg nedover så risikerer du bare flaskebomber hvis du flasker nå. Vent til den stopper.

Du har vel strengt tatt ikke noe valg om hvor langt du skal ned, om du ikke dreper gjæren på en eller annen måte (har ingen erfaring her). Mål SG over 3 dager. Er den stabil på 1010 så er det vel bare å flaske.

Hvis den fortsatt jobber seg nedover så risikerer du bare flaskebomber hvis du flasker nå. Vent til den stopper.
Jeg tok sjansen og flasket den på med 8,6 gram pr liter, 3 co2 på 1.010. Litt risky. Det boblet i flaskene med en gang. Skal overvåke dem, blir de for karbonerte er det jo bare å sette dem kaldt.

Jeg jobber som freelance i oljebransjen, og sist sommer ble en tur til havs framskyndet med to uker. Jeg hadde to dunker stående til gjæring som jeg ikke rakk å gjøre noe med, og de sto i 7 uker extra. Når jeg kom hjem så tappet jeg som normalt og ølet ble bra det.

Tilbake
Topp