Tråden for dumme spørsmål.

Har du et fat med starsan kan du tynne ut restene med en liter eller to av det. Ikke helt oksygenfritt, men jeg tror det gjør nytten.
Kokende vann er heller ikke oksygentomt.

Har du et fat med starsan kan du tynne ut restene med en liter eller to av det. Ikke helt oksygenfritt, men jeg tror det gjør nytten.
Kokende vann er heller ikke oksygentomt.
Har tenkt på det, men det vil jo bli det samme som å skylle med kokt, avkjølt vann når det gjelder oksygen. Og star san skummer mer enn vann og er vanskeligere å få ut igjen. Så jeg synes vann er en bedre løsning, og i alle fall hvis man fyller det på fat mens det er så varmt som mulig.

Nå har jeg to ganger på rad "ødelagt" øl ved å fylle øl på fat som nettopp har vært brukt. Det har ikke vært noe feil med den lille skvetten som har vært i fatene, det har bare satt smak på ølet som er fylt på.

Det første var en rugsaison som ble fylt på et fat som nettopp var tømt for meksikansk lager. Jeg tenkte at 19 liter belgisk øl lett ville nøytralisere den lille skvetten med lager. Men nei, lageren hadde noe H2S og saisonen fikk en ny smak som ikke var god.

Så en fruktig ipa som ble tømt på et fat som var tømt for rødskjegg. Ipa er ipa tenkte jeg, men nei. Den grapefruktaktige bitterheten fra rødskjegg kjennes nå og overdøver den fruktige humlesmaken og aromaen som var der før.

Den skvetten som er igjen i mine fat (bruker stigerør), når de er «tømt» er bunnfelt og konsentrert grums, så ville ikke gjort det selv.

Du kan tynne ut med SaniClean eller et tilsvarende ikke-skummende middel som @Terjedd sier, presse ut med CO2. Den siste skvetten kan du få ut ved å snu fatet på hodet mens du slipper ut resterende CO2 og væske via ventilen(?)

Den skvetten som er igjen i mine fat (bruker stigerør), når de er «tømt» er bunnfelt og konsentrert grums, så ville ikke gjort det selv.

Du kan tynne ut med SaniClean eller et tilsvarende ikke-skummende middel som @Terjedd sier, presse ut med CO2. Den siste skvetten kan du få ut ved å snu fatet på hodet mens du slipper ut resterende CO2 og væske via ventilen(?)
Jo, men poenget var om det er mulig å skylle med noe som har minst mulig oksygen. Vann vil være effektivt nok til å skylle ut det lille som er igjen i fatet, jeg trenger ikke å desinfisere.

Ser mørkt på å vaske, desinfisere og fylle fat med co2 hver gang det er tomt.
Tja, det er ikke så ille egentlig. Jeg kunne aldri tenke meg å fylle opp fat som ikke har vært vaska etter å ha holdt øl i flere måneder, kanskje opp mot et års tid.
  • Jeg tar et og et fat, åpner det og spyler det reint. Lyser med ei LED-lykt nedi og ser at jeg får reint både i bånn og opp etter sidene, bruker oppvaskkost med en halvliter PBW om det behøves. Blander ei 10-liter pøs med PBW som jeg bruker jevnt over etter hvert som at vaskevannet blir for skittent til å bruke på neste fat igjen.
  • Når jeg har to som er reine, fyller jeg det ene med utblandet starsan, kobler på gass fra et av de andre tomme skitne fata, og presser så starsanvannet over til neste fat med lokket av sånn at det evt. kan toppes med vann før lokket går på (har både 9, 12, 18, 19 og 20 liters fat). Så åpner jeg det som er tomt, og gjentar prosessen. Får da gjenbrukt mye av gassen da det stort sett står 1 bar på fata.
  • De to siste fata bruker jeg sodastream for å tømme, og så sjekker jeg at jeg har noe trykk i de tomme nyvaska fata.
  • Jeg tar en time med vasking når jeg har 10-12 tomme fat, så blir det gjort i bulk og tid pr fat er da ikke noe særlig å snakke om. Mens jeg venter på at de fylles innvendig, så vasker jeg de som er klar utvendig, oppå og under, med mild zalo og oppvaskkost.

Jeg kan å vaske og desinfisere fat, det var ikke det som var spørsmålet. Jeg gjør heller ikke dette med fat som har stått månedsvis. Da hadde det ikke vært noe problem å vaske dem. Her var det to fat som ble fylt rett før påske og tømt i løpet av påska.

Tilbake
Topp