Finn Berger
Moderator
Vær obs på at de mengdene jeg snakka om, var for tilsetning i bryggevannet. Volumet ferdig øl er jo vesentlig mindre.Det var tanken ja.
Ikke at jeg trur du ikke skjønner det. Men som vanlig: For sikkerhets skyld
Vær obs på at de mengdene jeg snakka om, var for tilsetning i bryggevannet. Volumet ferdig øl er jo vesentlig mindre.Det var tanken ja.
Som det sies på godt norsk: better safe than sorryVær obs på at de mengdene jeg snakka om, var for tilsetning i bryggevannet. Volumet ferdig øl er jo vesentlig mindre.
Ikke at jeg trur du ikke skjønner det. Men som vanlig: For sikkerhets skyld.
Når jeg spretter en pakke, vakuumerer jeg resten. For meg er det 50 gr, 75 gr og 100gr pakker som er naturlig om det er pils, bock eller dobbelbock som brygges. Samme med Pale ale, IPA eller imperials.Da har jeg to brygg med gjær fra 500g gjærpakke, under beltet. Klødde meg litt i hodet for hvordan jeg skulle veie opp gjær, med saniterte hjelpemidler. Hva gjør folket?
Jeg bruker ikke humlefilter. Tilsetter humlen i kokekjelen i henhold til plan og lar nedkjølt vørter stå for bunnfelling en halvtimes tid før jeg tapper klar vørter over i gjæringskaret. Men hvis du skulle etterligne et vanlig regime med humlefilter, så betyr det at all humle skal være med hele veien, ja.Videre lurer jeg på humlingen ved feks lager/ pils;
Lar dere bitterhumla ligge i fileteret helt til kjølinga er ferdig, har oppi aromahumle etterhvert og lar den være med hele veien og hva med hopstand - kun den tiden oppskrifta sier, eller blir den også med hele veien til kjølinga er ferdig?
Ok, så når du spretter ny pakke vakuumerer du resten?Når jeg spretter en pakke, vakuumerer jeg resten. For meg er det 50 gr, 75 gr og 100gr pakker som er naturlig om det er pils, bock eller dobbelbock som brygges. Samme med Pale ale, IPA eller imperials.
Lager en pose, trer den nedi et nyvaska glass, og setter vekta på tare. Fyller opp og kjører det i maskina med forsegling, merker med vekt, har det så i zip poser som er merket med type og utløpsdato.
Takk, jeg har alltid latt humla være med hele veien, og hatt siste humletilsetting ved kokeslutt. I det siste har jeg prøvd 80graders hopstand, og har sett diverse oppskrifter si 10, 15 eller 20 min, og det fikk meg til å lure.Jeg bruker ikke humlefilter. Tilsetter humlen i kokekjelen i henhold til plan og lar nedkjølt vørter stå for bunnfelling en halvtimes tid før jeg tapper klar vørter over i gjæringskaret. Men hvis du skulle etterligne et vanlig regime med humlefilter, så betyr det at all humle skal være med hele veien, ja.
Stemmer det ja. På mine to/tre fat brygg så passer det noenlunde bra. Strør alltid rett i vørter uten rehydrering også.Ok, så når du spretter ny pakke vakuumerer du resten?
Og holder deg til det 50/75/100g-regimet uansett, for å slippe å veie opp gjær senere?
Jeg bruker HERMS og derved egen kokekjele. Så når det gjelder bitterhumle og evt annen humle som blir tilsatt i kok, så lar jeg nedkjølt vørter stå i 20-30 min før jeg pumper over i gjæringskar. Dermed vil det meste av humlerester synke og samle seg i midten av kjelen. Ikke ønskelig å ta dette med over i gjæringstanken.Da har jeg to brygg med gjær fra 500g gjærpakke, under beltet. Klødde meg litt i hodet for hvordan jeg skulle veie opp gjær, med saniterte hjelpemidler. Hva gjør folket? Sprayer med starsan, og lufttørker før veiing? Setter hele gjæringstanken på vekta, og heller gjæra direkte ?
Videre lurer jeg på humlingen ved feks lager/ pils;
Lar dere bitterhumla ligge i fileteret helt til kjølinga er ferdig, har oppi aromahumle etterhvert og lar den være med hele veien og hva med hopstand - kun den tiden oppskrifta sier, eller blir den også med hele veien til kjølinga er ferdig?
Kan du ikke skru inn en tilsvarende som øl-ut? Deretter blowoff til et starsan/vannglass. Jeg har brukt den løsningen siden jeg fikk med tilsvarende gjæringskar. Funker perfekt.Brygger en Bella Sera for første gang. Se oppskrift her: https://www.olbrygging.no/ølbryggin...er-allgrain-ølse-lys-lett-og-forførende-frisk
Ville dere gjort noe med gjærlåsen min her? : https://1drv.ms/i/c/b8c3e4a1d60f8171/EcJ_g786ifZMj53D0gQvguoBEc6h5gASEjsdN2L9F1uwow?e=GuQh59
MÅ jeg gjøre noe, eller går det greit med litt luft inn? Hva skal jeg i så fall gjøre? Se om jeg finner en slange som passer ?
Har du ett gjæringskar for hver gjær? Imptegnerende
Ikke akkurat, men bruker ikke forskjellig gjær samtidig i samme kar ;-) Var nok en split-batch av noe belgiske greier det der!Har du ett gjæringskar for hver gjær? Imptegnerende![]()