Tråden for dumme spørsmål.

Da har jeg to brygg med gjær fra 500g gjærpakke, under beltet. Klødde meg litt i hodet for hvordan jeg skulle veie opp gjær, med saniterte hjelpemidler. Hva gjør folket? Sprayer med starsan, og lufttørker før veiing? Setter hele gjæringstanken på vekta, og heller gjæra direkte ? :)

Videre lurer jeg på humlingen ved feks lager/ pils;
Lar dere bitterhumla ligge i fileteret helt til kjølinga er ferdig, har oppi aromahumle etterhvert og lar den være med hele veien og hva med hopstand - kun den tiden oppskrifta sier, eller blir den også med hele veien til kjølinga er ferdig?

Da har jeg to brygg med gjær fra 500g gjærpakke, under beltet. Klødde meg litt i hodet for hvordan jeg skulle veie opp gjær, med saniterte hjelpemidler. Hva gjør folket?
Når jeg spretter en pakke, vakuumerer jeg resten. For meg er det 50 gr, 75 gr og 100gr pakker som er naturlig om det er pils, bock eller dobbelbock som brygges. Samme med Pale ale, IPA eller imperials.

Lager en pose, trer den nedi et nyvaska glass, og setter vekta på tare. Fyller opp og kjører det i maskina med forsegling, merker med vekt, har det så i zip poser som er merket med type og utløpsdato.

Lar dere bitterhumla ligge i fileteret helt til kjølinga er ferdig, har oppi aromahumle etterhvert og lar den være med hele veien og hva med hopstand - kun den tiden oppskrifta sier, eller blir den også med hele veien til kjølinga er ferdig?
Jeg bruker ikke humlefilter. Tilsetter humlen i kokekjelen i henhold til plan og lar nedkjølt vørter stå for bunnfelling en halvtimes tid før jeg tapper klar vørter over i gjæringskaret. Men hvis du skulle etterligne et vanlig regime med humlefilter, så betyr det at all humle skal være med hele veien, ja.

Når jeg spretter en pakke, vakuumerer jeg resten. For meg er det 50 gr, 75 gr og 100gr pakker som er naturlig om det er pils, bock eller dobbelbock som brygges. Samme med Pale ale, IPA eller imperials.

Lager en pose, trer den nedi et nyvaska glass, og setter vekta på tare. Fyller opp og kjører det i maskina med forsegling, merker med vekt, har det så i zip poser som er merket med type og utløpsdato.
Ok, så når du spretter ny pakke vakuumerer du resten?

Og holder deg til det 50/75/100g-regimet uansett, for å slippe å veie opp gjær senere?

Jeg bruker ikke humlefilter. Tilsetter humlen i kokekjelen i henhold til plan og lar nedkjølt vørter stå for bunnfelling en halvtimes tid før jeg tapper klar vørter over i gjæringskaret. Men hvis du skulle etterligne et vanlig regime med humlefilter, så betyr det at all humle skal være med hele veien, ja.
Takk, jeg har alltid latt humla være med hele veien, og hatt siste humletilsetting ved kokeslutt. I det siste har jeg prøvd 80graders hopstand, og har sett diverse oppskrifter si 10, 15 eller 20 min, og det fikk meg til å lure.

Ok, så når du spretter ny pakke vakuumerer du resten?

Og holder deg til det 50/75/100g-regimet uansett, for å slippe å veie opp gjær senere?
Stemmer det ja. På mine to/tre fat brygg så passer det noenlunde bra. Strør alltid rett i vørter uten rehydrering også.

Har nå en BE-134 med best før 2023-03 som starta samme dag som pitchet, og er nå gått fra 1.052 til 1.010 på fire døgn.

Da har jeg to brygg med gjær fra 500g gjærpakke, under beltet. Klødde meg litt i hodet for hvordan jeg skulle veie opp gjær, med saniterte hjelpemidler. Hva gjør folket? Sprayer med starsan, og lufttørker før veiing? Setter hele gjæringstanken på vekta, og heller gjæra direkte ? :)

Jeg bruker HERMS og derved egen kokekjele. Så når det gjelder bitterhumle og evt annen humle som blir tilsatt i kok, så lar jeg nedkjølt vørter stå i 20-30 min før jeg pumper over i gjæringskar. Dermed vil det meste av humlerester synke og samle seg i midten av kjelen. Ikke ønskelig å ta dette med over i gjæringstanken.

Brygger en Bella Sera for første gang. Se oppskrift her: https://www.olbrygging.no/ølbryggin...er-allgrain-ølse-lys-lett-og-forførende-frisk

Ville dere gjort noe med gjærlåsen min her? : https://1drv.ms/i/c/b8c3e4a1d60f8171/EcJ_g786ifZMj53D0gQvguoBEc6h5gASEjsdN2L9F1uwow?e=GuQh59

MÅ jeg gjøre noe, eller går det greit med litt luft inn? Hva skal jeg i så fall gjøre? Se om jeg finner en slange som passer ?
Kan du ikke skru inn en tilsvarende som øl-ut? Deretter blowoff til et starsan/vannglass. Jeg har brukt den løsningen siden jeg fikk med tilsvarende gjæringskar. Funker perfekt.

Tilbake
Topp