Kloakk
Norbrygg-medlem
Jeg ville kjørt 3 liter pr kilo malt, som blir 14,7 liter meskevann, men, du må også beregne død-volum under maltrøret og på digiboilen er det 7 liter(hvis du har mash upgrade kit) så da bør du ha 21,7 liter meskevann.Hjelp hjelp hjelp! Jeg trenger hjelp av ekspertene her.
Nå har jeg grublet i en time på formler og utregninger og klarer ikke å finne riktig mengde vann til batchen. Burde kanskje vært meget enkelt med en allgrain-pakke. Men oppskrift på Brewfather setter meg helt ut. Antar det handler om ulike bryggemaskiner.
Skal brygge en pasjon og mango IPA kjøpt på ølbrygging.no.
*4,9 kg malt
20liter beregnet til slutt
Bruker en Digiboil 35 som har denne opererer med denne utregningen på meskevann: (malt-kg x2) + 5 = 14,8
Så stopper det for meg. Digiboil sier mengde skyllevann er:
Mengde skyllevann (i liter) = volum før kok (beregn 10% avdamp) + vekt av malt (i kg) - mengde meskevann.
Mitt spørsmål er: hvor mye skyllevann skal jeg bruke? Hvordan vet jeg ønsket volum før kok for å få 20l i karet?
Det jeg kommer fram til er:
Ønsket volum før kok (24,6l) - svinn (10% avdamp) - bunnfall (2l) = ca 20 til gjæring
Derfor må skyllevann være:
(24,6 + 4,9) - 14,8 = 14,7
Da vil totalt mengde vann bli 29,5l
Ut i ulike oppskrifter stemmer ikke mine utregninger. Er jeg helt på villspor?
Skyllevann må du beregne etter hvor lenge du skal koke, hva avdamp er og hvor mye du skal sitte igjen med etter nedkjøling.