PetterL
Norbrygg-medlem
Fermentering minutt for minutt Noen gjærstammer er da treigere enn det, men uansett kjekkere enn å se på en gjærlås som boblerJa, men etter 3-4 dager er mesteparten av moroa over uansett ;-)
Fermentering minutt for minutt Noen gjærstammer er da treigere enn det, men uansett kjekkere enn å se på en gjærlås som boblerJa, men etter 3-4 dager er mesteparten av moroa over uansett ;-)
Nei. Hvor stor kjele og hvor mye effekt?Hei er det normalt at 9l blir damp ? Kokte i 90 min
På en 57L kjele og 3200-3500W så fordamper jeg 4 L/h, altså 6L på 90min.Brewzilla 35l hadde 30l før kok. Brukte begge elementa på 1900w og 500w
Nei tømte fra krana og glemte å måle det som var igjen i kjelen.Har du regnet med "heat shrink" og trub?
Bruker denne for humle.Hop Substitution Chart.
Hei, når det gjelder malts, så bruker jeg gjerne tabellen fra "The Swaen" - Denne her:
Vis vedlegget 55885
Super handy.
Finnes de noe slikt for (de mest brukte..) humle og?
Da slipper jeg å lete på internett
Takker,
Nici
Det kommer litt an på han fyren på Hadeland som er ganske sentral i arrangementet.Dette er vel ikke et dumt spørsmål, men jeg regner med at det kommer en offisiell tråd etter hvert, så jeg spør her:
@gustavf Kan vi regne med at det blir NM på omtrent samme tidspunkt i år som i fjor?
Klar som et egg. Materialet ligger jo her; esker og det hele.Det kommer litt an på han fyren på Hadeland som er ganske sentral i arrangementet.
Det korte svaret; ja. Gjæren spiser et visst prosentdel av sukkeret i vørteren. F.eks hvis gjæren spiser 80% av sukkeret, så vil en øl med en OG på 1.050 ha en FG på 1.010, og en vørter med OG 1.060, få en FG på 1.012. Så spiller jo også f.eks mesketemp osv inn.Hei hvis jeg får høyere OG enn det oppskrifta sier
vil FG bli høyere da?
Hvis du forklarer situasjonen ... .Vis vedlegget 55935
er det riktig at jeg tørrhumler i dag?
Det vil vel komme an på hvorfor OG er høyere? Gjæren spiser opp det den kan spise, så om du har høy OG fordi du har fått mye gjærbart sukker vil du få et øl med lav FG og mye alkohol (hiver du i sukker i ølet før du setter det til gjæring vil du få høyere OG og mer alkoholholdig øl) Har du derimot høy OG fordi du har ikke-gjærbared sukkerarter vil du også få høy FG. Så det korte svaret er nok 'kanskje'/Det korte svaret; ja. Gjæren spiser et visst prosentdel av sukkeret i vørteren. F.eks hvis gjæren spiser 80% av sukkeret, så vil en øl med en OG på 1.050 ha en FG på 1.010, og en vørter med OG 1.060, få en FG på 1.012. Så spiller jo også f.eks mesketemp osv inn.
Nå gjorde jeg feil trodde jeg skulle tørrhumle etter 7dagerHvis du forklarer situasjonen ... .