Kloakk
Norbrygg-medlem
I så tilfelle blir vel philly sour smør på flesk?Bjellene til presten...
I så tilfelle blir vel philly sour smør på flesk?Bjellene til presten...
Litt "trådnekrofili", etter spørsmålet mitt om pils med gjærsmak fra desember, men:Jeg ville latt fatene stå i ro og satset på at gjæren bunnfeller der. Så drar du den opp ved å sjenke litt i ett glass over noen dager.
Bør helt klart gjæres med en pastorianus.Bjellene til presten...
Tenkte å kjøpe denne
Ølbrygging AS -Gjør det selv!
Hos oss vil du finne kunnskapen og utstyret til å kunne lage ekte hjemmelaget øl, cider, vin, pizza, BBQ og mye mer!www.olbrygging.no
med disse:
Oxebar Hydra Tapping Head Kit - Ølbrygging AS
Tappehode til Oxebar Polymer Kegs fra Kegland. Med dette settet gjør man om Oxebar fatet til et fullverdig serveringsfat, med ball lock tilkoblinger, ove...www.olbrygging.noSøk - Ølbrygging AS
www.olbrygging.no
Men trenger opplegg til vanlig sodastream flaske 60 liter, noen som kan guide meg?
I de tilfellene der det kreves en ekstra ingrediens på fat ifbm. lukket overføring pleier jeg å sette en liten trakt på silikonsslangen etter at ølet er overført – og tømme innholdet over i fatet gjennom slangen. Man risikerer at det kommer inn litt luft i slangen, selvsagt – men jeg tenker at fire fem purginger med CO2 tynner ut det lille som kommer inn i fatet.Hei folkens. Jeg har fått meg en fermzilla allrounder og har lyst til å se på mulighetene for en eplecider med juice fra butikk, gjæret under trykk, lukket overføring til fat, søtning uten kunstige søtstoffer og tvangskabonering? Enkelte steg virker vanskelig å få til uten å bryte den lukkede prosessen, feks gjærstopping og søtning på fat. Vil dette kunne gjøres med lukket overføring til fat bestående av gjærstopp og videre til nytt fat med søtning, feks eplejuice, og til sist tvangskabonering på samme fatet?
Hvilke andre alternativer finnes det evt?
Kjøper du en svær sprøyte, feks 50ml eller 100ml, kan du koble den til en ballock med en kort silikonslange. Fåes på ebay osv, muliggens også (godt utstyrt) apotek. Felleskjøpet?Hei folkens. Jeg har fått meg en fermzilla allrounder og har lyst til å se på mulighetene for en eplecider med juice fra butikk, gjæret under trykk, lukket overføring til fat, søtning uten kunstige søtstoffer og tvangskabonering? Enkelte steg virker vanskelig å få til uten å bryte den lukkede prosessen, feks gjærstopping og søtning på fat. Vil dette kunne gjøres med lukket overføring til fat bestående av gjærstopp og videre til nytt fat med søtning, feks eplejuice, og til sist tvangskabonering på samme fatet?
Hvilke andre alternativer finnes det evt?
tusen takk for tilbakemelding. Enkel og grei løsning. skal huske å ta av trykketKjøper du en svær sprøyte, feks 50ml eller 100ml, kan du koble den til en ballock med en kort silikonslange. Fåes på ebay osv, muliggens også (godt utstyrt) apotek. Felleskjøpet?
Jeg tilsetter gelatin, campden, sorbistat, osv slik, og det funker glimrende.
Ps: husk å ta av trykket før du kobler til
Tusen takk for tips!I de tilfellene der det kreves en ekstra ingrediens på fat ifbm. lukket overføring pleier jeg å sette en liten trakt på silikonsslangen etter at ølet er overført – og tømme innholdet over i fatet gjennom slangen. Man risikerer at det kommer inn litt luft i slangen, selvsagt – men jeg tenker at fire fem purginger med CO2 tynner ut det lille som kommer inn i fatet.
Aner egentlig ikke, men mengden ugjærbart må jo nødvendigvis vær proporsjonalt mindre, også, så det virker ikke helt urimelig på meg. Det kommer vel litt an på oppskrifta, men det er nok veldig god utgjæring som ligger i dette.Jeg sitter å funderer på å brygge en 2,5% øl, jeg ser Brewfather mener den vil gjære ut til 1.004, er det vanlig med såpass lav FG på et “svakere“ øl?
Det er to forskjellige veier til Rom, veldig lav FG finner en gjerne i lettøl eller alkoholfrie lagere og lette øl. Ales og annet kan gjerne ha mye høyere FG. Jeg målte f.eks. Erdinger alkoholfri og den hadde en FG på 1,025.Jeg sitter å funderer på å brygge en 2,5% øl, jeg ser Brewfather mener den vil gjære ut til 1.004, er det vanlig med såpass lav FG på et “svakere“ øl?
Ja, er ikke noe spess med oppskrifta, Vienna, pale, litt Crystal 80 og litt flaket havre.Aner egentlig ikke, men mengden ugjærbart må jo nødvendigvis vær proporsjonalt mindre, også, så det virker ikke helt urimelig på meg. Det kommer vel litt an på oppskrifta, men det er nok veldig god utgjæring som ligger i dette.
Skjønner, har sett litt på det, jeg antar at siden jeg skal bruke lagergjær og ønsker en crisp øl, så blir lav FG veien å gå, jeg fant derimot veldig lite om å brygge en øl på rundt 2,5%, de fleste var enten rundt 1% eller 4%, men det du sier er at det er ikke unormalt med lav FG på "lettøl" når jeg mesker på 64 grader?Det er to forskjellige veier til Rom, veldig lav FG finner en gjerne i lettøl eller alkoholfrie lagere og lette øl. Ales og annet kan gjerne ha mye høyere FG. Jeg målte f.eks. Erdinger alkoholfri og den hadde en FG på 1,025.
Inspirasjon og tips her om "høy" FG varianten: https://www.lallemandbrewing.com/wp...AL-bestpractices-Low_alcohol_beer-DIGITAL.pdf
Inspirasjon og tips her om "lav" FG varianten: https://ultralowbrewing.com/
Hvis målet er lav alkohol med mye smak bør du nok sikte mot høy FG. Laget en for noen år siden: Mesket på 72 grader og brukte mye mørke malt. Allikevel gjæret den litt for godt ut – og endte på 2,7 %. Lav OG og 64 grader vil nok gi lav FG. 1.004 høres rimelig ut. Faren er at ølet blir tynt og kjedelig. En god porsjon humle kan jo selvsagt piffe det opp.Ja, er ikke noe spess med oppskrifta, Vienna, pale, litt Crystal 80 og litt flaket havre.
Skjønner, har sett litt på det, jeg antar at siden jeg skal bruke lagergjær og ønsker en crisp øl, så blir lav FG veien å gå, jeg fant derimot veldig lite om å brygge en øl på rundt 2,5%, de fleste var enten rundt 1% eller 4%, men det du sier er at det er ikke unormalt med lav FG når jeg mesker på 64 grader?
Ja ser den, og skulle jeg gått for noe annet, som pale ale, IPA eller dry stout osv ville jeg gått ned den veien, men jeg vil gjerne ha lav alkohol prosent og færre kalorier Og det begynner å bli noen år siden, men sånn hukommelsen vil ha det gikk det helt fint ned strupen med carlsberg ølet jeg hadde med fra daglivaren i Sverige.Hvis målet er lav alkohol med mye smak bør du nok sikte mot høy FG. Laget en for noen år siden: Mesket på 72 grader og brukte mye mørke malt. Allikevel gjæret den litt for godt ut – og endte på 2,7 %. Lav OG og 64 grader vil nok gi lav FG. 1.004 høres rimelig ut. Faren er at ølet blir tynt og kjedelig. En god porsjon humle kan jo selvsagt piffe det opp.