Tråden for dumme spørsmål.

Da får jeg kjøpe flere fat og øve oftere:)
Det ligger nok i skylleteknikk. Fort gjort å miste en del der. Ikke at det spiller så stor rolle, malt er ikke så dyrt, så om det er konsistent kan du jo kompensere med litt mer malt, men det går an å få ganske god effektivitet.

Min teknikk går som følger.
-Når meskinga er unnagjort skrur jeg av pumpa og rører godt rundt i maltet. Så lar jeg det stå og synke sammen mens jeg går og gjør noe annet i fem, ti minutter.
-Så løfter jeg maltkurven og lar det renne av seg ganske mye.
-Så heller jeg på omtrent halvparten av skyllevannet og rører godt rundt i maltet uten å røre i de nederste centimeterne. Der bør det være ganske massivt nå og hindre at det renner særlig fort igjennom. Noen ganger renner det så sakte at jeg går lei av å vente og må røre litt i det nederste også.
-Når det har rent ut heller jeg oppi resten av skyllevannet og gjentar forrige trinn.

Det er ikke helt som angitt i bruksanvisninga, men det gir meg godt og konsistent utbytte.

Bruker ferdige all-grain sett. Mesker med 3L/kg.
Formelen for GF30 er 2,7 liter per kilo + 3,5 liter, men det blir jo sjelden veldig langt unna 3 liter/kilo. Det er ofte skyllingen som er problemet når man ikke oppnår god effektivitet. Kverningen kan selvsagt også være problemet (for grov eller fin), men det er gjerne lett å avsløre under meskingen. På en GF30 bør en standardbatch på 5 kg gi minst 80 % - og ofte mer. 7 kg gir lavere utbytte i et høyt, smalt maltrør som GF30 har. Det er lov å røre litt under både mesking og skylling, og det er viktig ta seg god tid. Metoden til Kloakk i forrige post virker å være god.

Formelen for GF30 er 2,7 liter per kilo + 3,5 liter, men det blir jo sjelden veldig langt unna 3 liter/kilo. Det er ofte skyllingen som er problemet når man ikke oppnår god effektivitet. Kverningen kan selvsagt også være problemet (for grov eller fin), men det er gjerne lett å avsløre under meskingen. På en GF30 bør en standardbatch på 5 kg gi minst 80 % - og ofte mer. 7 kg gir lavere utbytte i et høyt, smalt maltrør som GF30 har. Det er lov å røre litt under både mesking og skylling, og det er viktig ta seg god tid. Metoden til Kloakk i forrige post virker å være god.
Mange takk for anerkjennelsen, men vi får vel skyve den over på @erikraude, ikke bare fordi det var hans innlegg, men også fordi jeg ikke kunne drømt om å røre i mesken når jeg skyller :p

Det ligger nok i skylleteknikk. Fort gjort å miste en del der. Ikke at det spiller så stor rolle, malt er ikke så dyrt, så om det er konsistent kan du jo kompensere med litt mer malt, men det går an å få ganske god effektivitet.

Min teknikk går som følger.
-Når meskinga er unnagjort skrur jeg av pumpa og rører godt rundt i maltet. Så lar jeg det stå og synke sammen mens jeg går og gjør noe annet i fem, ti minutter.
-Så løfter jeg maltkurven og lar det renne av seg ganske mye.
-Så heller jeg på omtrent halvparten av skyllevannet og rører godt rundt i maltet uten å røre i de nederste centimeterne. Der bør det være ganske massivt nå og hindre at det renner særlig fort igjennom. Noen ganger renner det så sakte at jeg går lei av å vente og må røre litt i det nederste også.
-Når det har rent ut heller jeg oppi resten av skyllevannet og gjentar forrige trinn.

Det er ikke helt som angitt i bruksanvisninga, men det gir meg godt og konsistent utbytte.
Blir litt nysgjerrig:). Hvor ligger meskeeffektiviteten din?

Det er jo et godt poeng at om en bare veit hvor langt under den effektiviteten settene bygger på - som regel 75%? - så kan en kompensere med å kjøpe litt basismalt i tillegg. Men 75% er jo på den annen side godt under det en lett burde kunne oppnå. Fra Grainfathers side:

What efficiencies can I expect from The Grainfather?

This depends a lot on your grain bill, grain crush and recipe. In general we can say that our brewers have experienced efficiencies of up to 85% when using the Grainfather. (https://www.lovebrewing.co.uk/guides/grainfather-faq/)

Nå får jeg 85% med batch sparging i vanlig kjele på induksjonsplate - og har dessuten noe svinn til dødrom i meskjekjelen - så med en maskin der du driver kontinuerlig skylling, er ikke dette spesielt imponerende. Men det er i alle fall langt bedre enn 75% - sjøl om noe sier meg at 85% kanskje ikke er veldig vanlig.

Sist redigert:
Blir litt nysgjerrig:). Hvor ligger meskeeffektiviteten din?

Det er jo et godt poeng at om en bare veit hvor langt under den effektiviteten settene bygger på - som regel 75%? - så kan en kompensere med å kjøpe litt basismalt i tillegg. Men 75% er jo på den annen side godt under det en lett burde kunne oppnå.
Forrige batch med 5.5kg malt endte på 67%. Nå blir det eirikraudes bruksanvisning framover.

Forrige batch med 5.5kg malt endte på 67%. Nå blir det eirikraudes bruksanvisning framover.
Det kan godt tenkes at den er god. Erik er en dreven brygger - men jeg er stadig nysgjerrig på effektivteten hans.

Det er vel to problemer forbundet med skylling gjennom maltrør, og de henger gjerne sammen: Kanalisering og for rask gjennomstrømming. Det som er viktig, er for det første at skyllevannet tilføres skånsomt, slik at det ikke forstyrrer maltsenga og borer kanaler ned i den som vannet kan følge. Da renner det, for å sette det litt på spissen, bare rett gjennom uten å få blanda seg godt nok med den sukkerholdige vørteren i mesken. For det andre må gjennomstrømminga gå så langsomt som mulig - eller i alle fall ikke fortere enn 1 liter pr. minutt - om du skal få skikkelig god effektivitet. Og det å styre farten på gjennomstrømminga, er så vidt jeg har forstått det store problemet med maltrør.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor man ikke kan skylle på samme måten som med vanlig utstyr; altså la være å heve maltrøret og tappe ut av kjelen gjennom krana over i bøtte. Da har du full styring på gjennomstrømmingsfarten ved hjelp av krana. Dette er da gammaldags "fly sparging", og du burde kunne få en effektivitet på 90% - eller mer, om du virkelig går inn for det. Men her er det vel noe jeg ikke har forstått med maltrørsystemene:).

Det kan godt tenkes at den er god. Erik er en dreven brygger - men jeg er stadig nysgjerrig på effektivteten hans.

Det er vel to problemer forbundet med skylling gjennom maltrør, og de henger gjerne sammen: Kanalisering og for rask gjennomstrømming. Det som er viktig, er for det første at skyllevannet tilføres skånsomt, slik at det ikke forstyrrer maltsenga og borer kanaler ned i den som vannet kan følge. Da renner det, for å sette det litt på spissen, bare rett gjennom uten å få blanda seg godt nok med den sukkerholdige vørteren i mesken. For det andre må gjennomstrømminga gå så langsomt som mulig - eller i alle fall ikke fortere enn 1 liter pr. minutt - om du skal få skikkelig god effektivitet. Og det å styre farten på gjennomstrømminga, er så vidt jeg har forstått det store problemet med maltrør.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor man ikke kan skylle på samme måten som med vanlig utstyr; altså la være å heve maltrøret og tappe ut av kjelen gjennom krana over i bøtte. Da har du full styring på gjennomstrømmingsfarten ved hjelp av krana. Dette er da gammaldags "fly sparging", og du burde kunne få en effektivitet på 90% - eller mer, om du virkelig går inn for det. Men her er det vel noe jeg ikke har forstått med maltrørsystemene:).
På min maskin er det 7 liter dødrøm under maltrøret så farten på skyllevannet får enn ikke justert før man evt har skylt med 7 liter og vel så det..

Jeg skal innom ølbrygging(butikken) og ser de har fått inn nukatap flaskefylleren igjen, jeg vurderer å kjøpe en, men det er en ting jeg ikke forstår. I instruksjonene til flaskefylleren skal det jeg ønsker å gjøre være mulig, som er å flaske direkte fra fatet.
Screenshot_20220216_084848_com.google.android.apps.docs.jpg

Det jeg ikke forstår er, når flasken er fylt så skal man trekke i den lille tappen på venstre side for å slippe trykket ut av flasken, men hva er det da som stopper ølet fra å fortsette å komme ut av flaskefylleren? :oops:

Nei, nå spør du vanskelig, Finn. Du veit jo at jeg har et tilbakelent forhold til tall og sånt. At jeg ikke har brygga noe øl med noe i nærheten av butikkstyrke på aldri så lenge hjelper heller ikke. Men la oss se hva beersmith sier. Siste jeg har notert tall på var 91 % med 5 kg korn og 78 % med 7,7 kg korn.
Problemet med de maltrøra er som du sier å få det til å renne igjennom på en måte som tar med seg mye av sukkeret. Jeg har aldri fått det til. Alt det du sier om å helle forsiktig og sånt har jeg gitt helt opp. Jeg får det ikke til. Hvis jeg istedet lar det sette seg skikkelig i bånn går røret så tett at jeg kan bøtte på med vann og røre rundt i det meste av maltet. Da blir det skylt skikkelig. Det er litt styrete, da. Nesten som batch sparging. Det er mye enklere å bare investere i en halvkilo ekstra malt og gi f, men det funker ikke så bra når du bruker mye malt. Med en gang jeg når sju, åtte kilo må jeg jobbe litt ekstra for å få et greit utbytte, og det er rett og slett ikke plass til å hive oppi et par kilo ekstra. På øl rundt normalstyrke er det ikke gitt at jeg gidder.

Sist redigert:
Nei, nå spør du vanskelig, Finn. Du veit jo at jeg har et tilbakelent forhold til tall og sånt. At jeg ikke har brygga noe øl med noe i nærheten av butikkstyrke på aldri så lenge hjelper heller ikke. Men la oss se hva beersmith sier. Siste jeg har notert tall på var 91 % med 5 kg korn og 78 % med 7,7 kg korn.
Problemet med de maltrøra er som du sier å få det til å renne igjennom på en måte som tar med seg mye av sukkeret. Jeg har aldri fått det til. Alt det du sier om å helle forsiktig og sånt har jeg gitt helt opp. Jeg får det ikke til. Hvis jeg istedet lar det sette seg skikkelig i bånn går røret så rett at jeg kan bøtte på med vann og røre rundt i det meste av maltet. Da blir det skylt skikkelig. Det er litt styrete, da. Nesten som batch sparging. Det er mye enklere å bare investere i en halvkilo ekstra malt og gi f, men det funker ikke så bra når du bruker mye malt. Med en gang jeg når sju, åtte kilo må jeg jobbe litt ekstra for å få et greit utbytte, og det er rett og slett ikke plass til å hive oppi et par kilo ekstra. På øl rundt normalstyrke er det ikke gitt at jeg gidder.
Jeg har kjøpt en ekstra "bunn" til maltrøret som jeg legger oppå malten når jeg starter vorlauf, når jeg da hever maltrøret blir det rimelig kompakt og den ekstra bunnen gjør at vannet blir jevnt fordelt og renner sånn passe sakte. Jeg skyller manuelt med litersmål og pleier å fylle sånn at det er ca 2-3cm skyllevann over malten.

I går brukte jeg 4,3kg malt og 13 liter skyllevann, meskeeffektivitet på 89%. Har ikke bilde av skylling, men blir omtrent det samme som ved vorlauf.
IMG_20220126_094323_copy_1716x2288.jpg

På min maskin er det 7 liter dødrøm under maltrøret så farten på skyllevannet får enn ikke justert før man evt har skylt med 7 liter og vel så det..
Men med kontinuerlig skylling med tapping til bøtte gjennom krana starter du jo tapping og tilføring av skyllevann samtidig? Dødrommet er jo ikke tomt? Jeg skjønner stadig ikke at det skulle gjøre noen forskjell om en har et maltrør (som ikke heves).

Her må det tas høyde for svekkede åndsevner hos pensjonerte lektorer;).

Jeg skal innom ølbrygging(butikken) og ser de har fått inn nukatap flaskefylleren igjen, jeg vurderer å kjøpe en, men det er en ting jeg ikke forstår. I instruksjonene til flaskefylleren skal det jeg ønsker å gjøre være mulig, som er å flaske direkte fra fatet.
Vis vedlegget 55726

Det jeg ikke forstår er, når flasken er fylt så skal man trekke i den lille tappen på venstre side for å slippe trykket ut av flasken, men hva er det da som stopper ølet fra å fortsette å komme ut av flaskefylleren? :oops:

Her mangler det en ventil på ølsiden for å stenge mellom hver flaske ja :p

Her mangler det en ventil på ølsiden for å stenge mellom hver flaske ja :p
Godt hjernen fungerer når kegland ripofftap ikke gjør... Og det fungerer jo egentlig greit. Det som ikke er greit dog er at den lille ventilen på venstresiden ikke klarer å holde en bar? Normalt eller må jeg kontakte butikk?

IMG_20220216_130335_copy_1679x2238.jpg

Tilbake
Topp