Når en skal flaske, og de skal ligge å kose seg i 2-3 uker. Er en temperatur på 17grader innafor?
Vil jo bli futt etterhvert. Du kan jo tappe en plastflaske som du klemmer på for å sjekke trykket.Når en skal flaske, og de skal ligge å kose seg i 2-3 uker. Er en temperatur på 17grader innafor?
Scheisse! Glemt å måle FG før jeg hadde i sukkerlake. Er det noen måte å kalkulere ca SG, basert på hvor mye sukker (g/l) som ble tilsatt? SG etter sukkerlake ble 1.010, og jeg tilsatte 6g/l.
Siden det er vrient å få tak i flere humler her i nærheten vurderer jeg storhandling på humle.se og hente i sverige så jeg har for en stund.
Alt ser ut til å være 2015 høst.
Jeg har til nå fryst ned det jeg har av rester i zip-lock poser. Hvordan bør jeg oppbevare humlen jeg kjøper nå og ikke kommer til å bruke på en stund? skal jeg fryse alt? Jeg har kjøpt meg vakuumpakker så kommer til å vakuumpakke og fryse restene etter brygg. (alt nye kommer i 100g poser, så trenger ikke ta det mye opp/ned av fryseren)
Hvor mye taper humlen seg i fryser over tid? ser at det ofte er oppgitt i % ved 20grader, blir det mye bedre i fryser?
ser på: Citra, Nelson Sauvin, Galaxy, Fuggle, Perle, Magnum, Simcoe og Chinook (må nok redusere lista litt)
Hvor lenge kan jeg oppbevare tørrgjær? vurderer å kjøpe inn endel US-05 som koster -30% av brygg-selv pris.
Hva er de vanlige forholdene for en Ale da?Vil jo bli futt etterhvert. Du kan jo tappe en plastflaske som du klemmer på for å sjekke trykket.
Hva er de vanlige forholdene for en Ale da?
Det holder ganske lenge, men uten å være dønn sikker ville jeg satt to steg på den for å få opp celletallet litt og samtidig kunne rense litt av døde celler vekk. Jeg ville nok satt to steg hvis du har den stående en måned i kjøleskap.Jeg tok vare på litt gjærslurry (WLP007) fra mitt forrige brygg som jeg tenkte å bruke på mitt neste. Hvor lenge holder slurryen seg i kjøleskap? Tenkte å lage en liten starter et par dager før jeg skal brygge, men er usikker på når det blir.![]()
Jeg repitchet vasket slurry etter tre dager nå sist. Siden det var to IPA, bare forskjellig humle, så vasket jeg ikke kjempenøye. Full futt i den.Her blir det nok ikke mer enn to, maks tre uker, men kanskje to steg lønner seg likevel.Spennende, lykke til.
![]()
Hvis du skal ha en øl med høy OG så må det ofte mange rør gjær til, og da er det billigere å kjøpe et rør og DME enn flere rør, hvis du skal tenke penger.Lenge leve vitenskapen- jeg er spent på om det er liv i den ettårsgamle gjæren. Jeg har en av samme slaget som bare er fjerdedelen så gammel, som jeg var på nippet til å hive her om dagen. Nå får den stå litt til.
Ellers er jo økonomi en vitenskap, også- og om det må flere steg med starter på tørrmalt til, er jo gevinsten i forhold til å handle inn ny gjær liten. (Men så kommer det an på hvor enkelt det er å handle, selvfølgelig.)
Det jeg lurer på, er når man skal ha i gelatin for å få ett klart øl? Man har det i gjæringskaret kanskje 1 dag før man skal stikke det over i ett nytt kar for karbonering og flaske stadiet.
Er det noen fordel i det hele tatt å bruke karboneringstabletter i forhol til sukkerlake? Mindre avfall i flaska?
Under selve meskeprossessen, der stivelsen blir til sukker, skal man da røre i mesken eller skal det da være en pause i alle operasjoner? Flere fremgangsmetoder der? Vart litt forvirret når jeg leste gjennom en del.