Tråden for dumme spørsmål.

Det er denne jeg også har brukt. Men tidligere bare til utvanning av high gravity brygg. Blir litt usikker når jeg tilsetter juice (som inneholder sukker). Hvordan dette vil påvirke FG

Målte SG på de ulike produktene:
Ferskenpuré kjøpt på Brewshop står 21,2 Brix = 1.085 SG?
Appelsin juice: 1.051 SG
Tranebær juice: 1.043 SG

Blir ikke klok på Brewfather appen.
Der ser det ut til at tilsetting skal oppgis i PPG. Hvordan jeg konverterer SG til PPG er jeg usikker på..
Finnes det en formel som kan regne ut dette?

Der ser det ut til at tilsetting skal oppgis i PPG. Hvordan jeg konverterer SG til PPG er jeg usikker på..
Jeg er ikke helt sikker, men tror at utbytte er Brix.

Samme sted endrer du bruk til sekundær. Så legger du til påfyll, som vist over. Påse at du har riktig totalvolum, tror tallene skal stemme dersom du kjører en manuell utregning. Men jeg ville helt klart dobbeltsjekket for å være helt sikker.

1000012013.jpg

XX PPG skal være 1.0XX SG i en gallon slik jeg forstår det. Måtte gjøre noe liknende regning på LME en gang.

Jeg legger tilsetning inn i ingredienser, endrer fra kok til primær.

Så øker jeg volum her. 1 kg er vanligvis 1 liter.
Tror dette blir korrekt - i tillegg kan man ekskludere fra total slik at grist og opprinnelig vannutregning blir korrekt.

Men man må fortsatt skrive inn ny OG og evt beregne denne på nytt dersom man har lagt inn måling i det feltet. Brewfather vil da anta at denne er målt inkludert alt gjærbart. Er mer tricky når det er underveis - her er jeg enig i at Brewfather har litt forbedringspotensiale.

Som et sidespor - har dere forslag til hvordan det hadde blitt bedre i Brewfather? Så kan jeg se om jeg får noe respons på Brewfather sin Discord-server. Jeg har laget et spørsmål i denne tråden isteden: https://forum.norbrygg.no/threads/den-store-brewfather-traden.43771/post-639092

Men man må fortsatt skrive inn ny OG og evt beregne denne på nytt dersom man har lagt inn måling i det feltet. Brewfather vil da anta at denne er målt inkludert alt gjærbart. Er mer tricky når det er underveis - her er jeg enig i at Brewfather har litt forbedringspotensiale.
Legger du inn bær/ juice som bruk: Sekundær, oppdateres total OG. Da slipper man å skrive inn ny OG.

1000012023.jpg

1000012024.jpg

Det viser ikke riktig i dette tilfellet fordi jeg justerte ikke den totale mengden væske.

Kan en måte ordne dette på være at tilsetning er væske. Hvor 1 kg automatisk øker volumet med 1 liter, slik at man slipper å øke volumet med gjæringskar påfyll manuelt.

Maks PPG er 1,046 (100% sannsynligvis). Synes ikke Brewfather er veldig intuitiv på tilsetninger av frukt/juice
Ja, det stemmer jo. 46 potensialt PPG gir 1,046 SG om man tilsetter 1 pund maltekstrakt/sukker til 1 gallon vann.

Du har ganske lite ekstrakt totalt i en væske som allerede er 1.051. De fleste fruktpureer ligger inne med potensiale på rundt 1.006 av den grunnen.

Legger du inn bær/ juice som bruk: Sekundær, oppdateres total OG. Da slipper man å skrive inn ny OG.

Vis vedlegget 71672

Vis vedlegget 71673

Det viser ikke riktig i dette tilfellet fordi jeg justerte ikke den totale mengden væske.

Kan en måte ordne dette på være at tilsetning er væske. Hvor 1 kg automatisk øker volumet med 1 liter, slik at man slipper å øke volumet med gjæringskar påfyll manuelt.
Men jeg trenger fremdeles et tall å putte inn på utbytte/PPG. Dette tallet er vesentlig for at utregningen skal bli rett.
Siden med "default verdi" på 1.036 PPG, gir meg Total Gravity på 1.128 (ABV på 11%)

Men jeg trenger fremdeles et tall å putte inn på utbytte/PPG. Dette tallet er vesentlig for at utregningen skal bli rett.
Siden med "default verdi" på 1.036 PPG, gir meg Total Gravity på 1.128 (ABV på 11%)
Prøv å legge inn Brix i utbytte. Legg inn bruk i sekundær.
1000012026.jpg

Oppdater utstyrsprofilen.
1000012028.jpg

Legg inn gjæringskarpåfyll. 3kg = 3L
1000012030.jpg

Da får jeg en total OG som virker riktig på min prøveoppskrift.

1000012032.jpg

Det er definitivt en knotete måte å gjøre dette på. Men det virker som måten vi må gjøre dette på nå. Håper @Espen Breivik får ytterligere svar fra @Brewfather

Kunne med fordel skrevet Brix i stedet for Yield/utbytte. Da dette ser ut til å være det samme.
Dette gjorde at Total gravity på oppskriften min ble 1.062, som høres mer fornuftig ut.
Ser derfor ut til å gi en ABV på 6,6%.

Tilbake
Topp