Tråden for dumme spørsmål.

Alt forbruk har utslipp, ja. Å sammenligne brenning av fossile kilder med mat- og drikkeproduksjon er likevel ganske absurd.
Tja, si det til bøndene som skal produsere maten. Hva som er absurd er at kua er blitt miljøfiende nummer en, rett bak Dodge og Chevrolet. Uten plastforbruket er det rett og slett ikke nok mat til folk i den vestlige verden med mindre folk får økt appetitt for tørrfisk og beef jerky. Selvsagt skal avfall håndteres etter beste evne. Om det da er en vakuumpose, vindturbinvinger, eller en sju-åtte år gammel el-bil så må det tas riktige valg i gjenvinningsprosessen.

Fornybart er det ikke. All kutt av plastavfall er positivt
Selvsagt, men når det først er brukt må vi gjøre det beste ut av det.

Jeg regner med de ikke fanger CO2?
Nei, det er foreløpig for vanskelig og dyrt.

Så vidt jeg vet blir så godt som alt sendt ut(, som ikke havner i naturen og i restavfallet) og deretter sortert i Tyskland.
Jeg er usikker på om det stemmer. Jeg husker å ha sett et tv-program fra et sorteringsanlegg i Oslo, der ble plast som kunne gjenbrukes sortert ut automatisk og det ble sagt at det som ikke kunne brukes igjen ble sendt til forbrenning. Men jeg vet ikke om det er sånn på andre anlegg.

Selvsagt, men når det først er brukt må vi gjøre det beste ut av det.

Nei, det er foreløpig for vanskelig og dyrt.

Jeg er usikker på om det stemmer. Jeg husker å ha sett et tv-program fra et sorteringsanlegg i Oslo, der ble plast som kunne gjenbrukes sortert ut automatisk og det ble sagt at det som ikke kunne brukes igjen ble sendt til forbrenning. Men jeg vet ikke om det er sånn på andre anlegg.
Forskjell på emballasje og plastprodukter. Gjæringsbøttene våre blir nok brent, mens vakuumposene blir gjenvunnet.

Det er et anlegg på Romerike(der forbrukere leverer plast i restavfall) som sorterer ut plast fra restavfallet.
Men ingenting gjenvinnes her i landet, for alt sendes ut.

Det er et anlegg på Romerike(der forbrukere leverer plast i restavfall) som sorterer ut plast fra restavfallet.
Men ingenting gjenvinnes her i landet, for alt sendes ut.
Nesten alt. 2,1% gjenvinnes i Norge. :)

Her ender norsk husholdningsplast​

Husholdningsplasten i Grønt Punkt Norge-systemet blir sendt til finsortering ved tre anlegg i Tyskland:

• Hubert Eing Kunststoffverwertung GmbH i Gesher
  • Umweltsdienste Kedenburg GmbH i Beckum
  • Vogt Plastic GmbH i Premnitz
Etter sortering blir det sendt videre til materialgjenvinning ved ulike gjenvinningsanlegg. I 2021 ble den materialgjenvunnet til nye produkter i disse landene:

Tyskland 61,7%, Litauen 22,1%, Nederland 4,7%, Norge 2,1%, Belgia 1,5%, Estland, 1,1%, Latvia 1,1%, Polen 1%, Spania 0,7%, Storbritannia 0,3%, Østerrike 0,2%, Danmark 0,1%, Finland 0,1%.

Nesten alt. 2,1% gjenvinnes i Norge. :)

Her ender norsk husholdningsplast​

Husholdningsplasten i Grønt Punkt Norge-systemet blir sendt til finsortering ved tre anlegg i Tyskland:

• Hubert Eing Kunststoffverwertung GmbH i Gesher
  • Umweltsdienste Kedenburg GmbH i Beckum
  • Vogt Plastic GmbH i Premnitz
Etter sortering blir det sendt videre til materialgjenvinning ved ulike gjenvinningsanlegg. I 2021 ble den materialgjenvunnet til nye produkter i disse landene:

Tyskland 61,7%, Litauen 22,1%, Nederland 4,7%, Norge 2,1%, Belgia 1,5%, Estland, 1,1%, Latvia 1,1%, Polen 1%, Spania 0,7%, Storbritannia 0,3%, Østerrike 0,2%, Danmark 0,1%, Finland 0,1%.
Det er uansett lite.
Det er kanskje det grønne punktet da :)

Men uansett så har vel dette vært en grei avsporing fra ølbrygginga.

I bryggeriet prøver jeg meg med mest mulig utstyr av metall og glass, og reduserer plastbruk der jeg kan. Det er vanskelig å klare seg uten ball lock, John Guest etc.

Jeg fant programmet jeg tenkte på ang. resirkulering av plast. Anlegget ligger i Stavanger, ikke i Oslo, men det viser hvor problematisk det er å bruke plast, og annet avfall til nye produkter. En fin gjennomgang som knuser noen myter og gir ny kunnskap som alltid fra Andreas Wahl. Om plast fra ca 19 min.

Tilbake
Topp