Ok!
Da er brygg nummer tre i boks. Dvs. det er brygget, har gjæret og ser ut til å ha kommet ut i andre enden med flaggene hevet, om da kanskje ikke helt til topps. Ser for meg at tiden vil vise en slags form for fasitt.
Etter litt plundring frem og tilbake med Beersmith kom jeg frem til følgende oppskrift:
[tt][size=10pt]-------------------------------------------------------------------------------------
Beersmith Recipe Printout -
http://www.Beersmith.com
Recipe: #003 - Solsnuøl
Brewer: Jon Petter
Asst Brewer:
Style: American Barleywine
TYPE: All Grain
Taste: (0,0)
Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 19,00 L
Boil Size: 27,04 L
Estimated OG: 1,100 SG
Målt OG: 1,099
Målt FG: 1,018
Estimated Color: 23,4 SRM
Estimated IBU: 58,0 IBU
Boil Time: 210 Minutes
Ingredients:
------------
Amount Item Type % or IBU
3,30 kg Smoked Malt (9,0 SRM) Grain 33,00 %
2,90 kg Pale Malt (2 Row) Bel (3,0 SRM) Grain 29,00 %
2,00 kg Rye Malt (4,7 SRM) Grain 20,00 %
1,60 kg Wheat Malt, Bel (2,0 SRM) Grain 16,00 %
0,10 kg Chocolate Malt (450,0 SRM) Grain 1,00 %
0,10 kg Roasted Barley (300,0 SRM) Grain 1,00 %
50,00 gm Cascade [7,50 %] (60 min) Hops 36,5 IBU
30,00 gm Cascade [7,50 %] (30 min) Hops 16,8 IBU
25,00 gm Columbus (Tomahawk) [14,20 %] (2 min) Hops 2,9 IBU
25,00 gm Amarillo Gold [9,50 %] (2 min) Hops 1,8 IBU
1 Pkgs California Ale (White Labs #WLP001) Yeast-Ale Godt oppdyrket på forhånd
--------------------------------------------------------------------------------------[/size]
[/tt]
Det er et par unøyaktigheter her:
- Innkokt størrelse ble kanskje i nærheten av 19 liter, men pga mye fjas og dill med pellets og løst kokt humle, ble avtappet ferdig produkt ca 16 liter.
- Kan rett og slett ikke huske hva startvolum var, men husker at jeg undersøkte underveis hva estimert OG ville bli - dermed litt lang koketid
I det heletatt så bærer dette preg av å være et tidlig brygg på en kommende bryggers resymé. Mye gikk galt, men man krysser fingre for at lykken sto den bolde bi. Dette har stått og godgjort seg en liten stund for monitorering av smak og usmak. Foreløpig ser det ut som lettbrukt motorolje, med et lite islett av grønt, men smaken er ikke så hakkandes gal.
Skulle gjerne ha oppdatert før, men siden jeg av natur ikke er i stand til å godta nederlag, så måtte jeg vente til et smakbart resultat av vettug karrakter var på vei før det kunne skje. Har gitt Gahr en liten teaser på oppskriften (siden han spurte ifm. samlingen i Bergen), og hans kommentar var at dette burde lagres... hm... tja... lenge. Men siden jeg har et snev av eventyrlyst også, så kaster jeg dette for almuen (de som kommer dit, i alle fall) den 17. i Bergen, i håp om at vettug kritikk havner i denne retningen.
Kommentarer og spørsmål er velkomne!
EDIT: forstørret skrifttypen til oppskriften. Webmaster