Spørsmål ang utstyr for brygging.

Skål...
Er ganske fersk i dette gamet så jeg har noen spørsmål ang bryggeopsettet jeg tenker å bygge.
Vi er to sammen om dette så vi tenker å kjøpe kjeler på 78 l og lage noe lignende som the electric brewery.
Vi kommer ikke til å montere noe PID til å begynne med ,men mulig en sirkulasjons pumpe.

Planen er å montere kolber i Mesk og Koke kjele,men pga dårlig med kurser i Garasjen tenkte vi å kjøre HLT
på gass slik at vi forvarmer meske vannet og pumper det over i kjelen,kommer nok til å instalere en varme spiral HLT kjelen slik at vi får HERMS.
Hvor mye klarer vi å få ut av dette systemet,lønner det seg kanskje å handle en større koke kjele 90 til 100 liter???

Svar gjerne

På en 78 liters kokekjele tipper jeg dere kan sitte igjen med rundt 65 liter til gjæring, pluss/minus 2-3 liter (avhengig av hvor full dere tør/klarer å koke i kjelen, avdamping samt tap til nedkjøling). Så tapes litt til trub i gjæringskar også.

Høres ut som et fint bryggeri. Hvis jeg skal synse så... 78L høres ut som det er mer enn nok til 2 pers, man skal jo drikke greiene også og det er kjedelig å sitte med masse øl man har gått litt lei av og ikke blir kvitt mens det er på sitt beste. Men så er det heller ingen tvang å brygge med fulle kjeler hvis det problemet oppstår. Smak og behag?

En PID fra alibaba e.l. er så billig at det ville jeg like gjerne gjort først som sist.

Hoi hoi og takk for svar.
Ja det dere sier er sant,men jeg regner med at ølet forsvinner ganske rask,har jo tørste kompiser å
Vi kommer til å kjøre iallefal to PID'er på kok og mesk siden vi kommer til å bruke HERMS system.
Vi trenger jo ikke PID PÅ Varmtvann kjelen siden vi kommer til å bruke gass på den,men kanskje kobble på lell så vi får tempen på panelet.

Skulle trudd at om man velger like stor kjel til mesk og kok skulle det gå bra,får jo mange kilo malt i meske kjelen.
Finnes det lengere følere til pid ser de jeg ser på er kun 1-2 m

Begynn med noe enklere først, det ville jeg ha gjort. Trenger ikke fancy greier for å lage godt øl. Om det faller i smak kan dere bygge ut. Det er lett å bli kvitt kjeler og lignende på bruktmarkedrt om dere vil skalere opp. Evt ta med kjelene videre til et mer avanser oppsett.

Det er uansett mye viktigere at dere har kontroll på gjæringstemperatur, lufting og gode rutiner rundt hygiene, tapping og lignende. Meskeoppsett er ganske langt nede på listen over ting som er viktig for å lage godt øl.

Hei og takk for svar.
På en måte er jeg litt enig med deg der,men problemet er at vi begge liker dingsebomser jo bedre det ser ut jo bedre er det haha
Uansett så lurer jeg på kjelevalget så vi er sikkre på å få nok plass til godsakene.

Pt-100 pidsensor er ikke vanskelig å finne 5 og 10 cm av.

Hvorfor valget om å ha pid i mesk og kok? Jeg ville satt de på mesk (herms coil) og skyllevann.

Ok da må jeg leite litt mer
Tenker du da på å både ha PID inn i kjelen på mesk og en montert på utløp på herms coil på HLT kjelen.eller en montert inne i kjelen på HLT.

En på utløpet av hermscoilen, vanlig termometer i mesk, og enda en pid i hlt og vanlig termometer i kok.

Noen som har komentar til disse kjelene fra kina de er ca på 119 liter må jo gå greit å sette inn elementer i disse.
Litt dyrt kanskje ca 10.000 kr uten frakt

image.jpg image.jpg image.jpg

Jeg skal til å bestille kjeler nå fra tunor fikk pris på 1750. Kr plus mva på 98 liter kjeler,og 1625 for 79 literen.
Har ikke helt bestemt hva jeg går for,men det jeg lurer på her er om det holder med et 3,5 kw element i kokekjelen
Siden jeg ikke har all verden av strøm 2x16 A kurs i garasjen.

Jeg er redd det tar for lang tid å få oppkok la oss si 50-60 liter på vørteren eller at den brenner seg hvis jeg kjører på full styrke på elementet.Noen som har et fasit svar her,når det kommer til HERMS kjelen kan jeg jo sette den på i god tid så jeg har nok vann.

Ok supert.
Takk for svar ser jeg får tempen fra ca 70 grader til 100(kok) på litt over 30 min,ved 80 % av elementet!!!det er jo ikke så gale for en batch på 60 liter:)
Så du mener det lengere elementene er jo bedre er dethøres greit ut det, har dere fått mye brent vørt eller.?

Jeg tror kalkisen regner litt teoretisk ... altså uten å ta hensynt til varmetap til omgivelsene ... men det er kanskje ikke så mye ...

Vi har 2 av denne (mener jeg å huske): http://m.ebay.co.uk/itm/130898730797

Lengre element gir færre watt pr overflate. En gang opplevde vi litt fastbrent vørter. Det var en weiss. Ellers ikke.

ok skjønner,trur nok de elementene blir litt for lange for mine kjeler:)hehe
skulle trudd det gikk bra med et element på 3500.så lenge jeg ikke kjører det på 100%.
i teorien kan man vel sirkulere koken gjenom hlt for å justere på tempen mens elementet jobber å:)
eller bruke en agitator slik at det ikke står stille i kokekjelen slik at man minimerer sjansene for svidd vørter

Elementene kommer snurret i runder og kan blyes ytterligere. Våre går to runder nede i kjelen og da får du en diameter på ca 30cm.

Tilbake
Topp