Silikonslanger og oksygen

Spread sheet regnet ut 0.0686 PPM O2. LODO bryggeren er fornøyd med < 1 PPM O2. Så, hva har jeg misforstått?
Konklusjonen på den endelige utregninga, etter at feilen i den første var korrigert, var: If the calculations are modified accordingly, the dissolved O2 for the parameters chosen in the original example come out in excess of 360 ppb (since initial saturation of tubing with O2 will increase the amount from that calculated), which is totally unacceptable. Revised spreadsheet is attached. (https://www.homebrewtalk.com/threads/silicon-tubing-oxygenation-during-racking.723836/post-10204655)

Jeg klarer overhodet ikke å henge med i innholdet i regnearkene, eller beregningene, så jeg forholder meg bare til det som ser ut for meg til å være konklusjonen:).

Mulig jeg har misforstått noe, men den formuleringa der virker rimelig grei.

Ser i den diskusjonen at lengden på slangen er ekstremt viktig for mengden O2 ppm. Jeg bruker forøvrig PET ølslange i overføring på kald side, ball lock til ball lock med ca 0,5m slange mellom. https://www.vestbrygg.no/slanger/60413/co2-øl-hp-2-5mm-x-4mm-slange-per-meter
De skal vel være skånet det meste av problemet her?

Som noen nevnte tidligere her, det er vel ytters få som bruker silikon til noe på kald side? Det må i så fall være i overføring fra gjæringskar til omstikk, mulig man kan tjene noen ppm 02 ved utskift av silikon der. Det er dog en silikonslange i allrounderen min, men den er full av Co2 når jeg overfører, så der skal ikke oksygen være et problem...

HSA har vært diskutert opp og ned, jeg tilhører menigheten som ikke tror på at det har betydning for det ferdige produktet. Så også brulosophy har gjort et eksperiment som har vært lenket her før:

Konklusjon; ingen betydning(på kort sikt vel og merke) Rart han ikke har fulgt denne opp noen måneder senere? I større bryggerier hvor meskeeffektiviten skal opp på 100%, der er det MYE HSA i prosessen med å få ut alt av maltet.
De store bryggeriene har utstyr til å holde HSA mer eller mindre helt unna, så det der skjønner jeg ikke.

HSA har først og fremst betydning for holdbarheta, så vidt jeg veit, så på kort sikt vil det antakelig ha mindre betydning. Og OK, hjemmebrygg er stor sett ferskvare uansett, men vil du at pilsen din skal være god om et halvt år, trur jeg det er lurt å ta HSA på alvor. At det ikke har betydning, vil jeg gå så langt som til å si er direkte feil. Fakta er fakta, og jeg trur ikke du vil finne seriøs forskning som sier noe annet. Bamforth, f.eks. , sier at det ikke er det første han ville konsentrere seg om, men han benekter ikke at det har betydning.

Dessuten snakker vi om grader av påvirkning, og sånn sett har jeg tru på verdien av å unngå det som kan unngås.

Jeg har stor sans for Brülosophy-prosjektet, men noen ganger bommer de med opplegget. Den undersøkelsen der forekommer meg å være meningsløs. For som du sier; de burde ha testa igjen en god del seinere.

Sist redigert:
Tilbake
Topp