Santa´s Self Medication -kort spørsmål om mesking

Det er vel helst alfa'n som kan tenkes å jobbe videre, i den grad det er noe stivelse igjen å tygge på. Det vil jo også endre profilen - hvis jeg ikke misforstår noe? Forøvrig tar det vel lenger tid å ta helt knekken på alle enzymene enn vi gjerne tror?

Jeg tror ikke dette er så veldig viktig i hjemmebryggersammenheng. Men jeg bruker nå alltid å kjøre opp til utmesk fordi jeg innbiller meg at jeg får vasket ut sukkeret mer effektivt da - det gir liksom intuitivt god mening:)

@ADale: Et hydrometer - hvis det var det dere brukte - blir i stigende grad upålitelig etter som temperaturen stiger. Jeg mener jeg får greit pålitelige resultater fra 60 grader og nedover (når jeg konverterer ved hjelp av kalkulatoren til brewer'sfriend), men over det ville jeg ikke gå, selv om kalkulatoren strekker seg til litt over 70 grader.
Ja, jeg brukte en App på mobilen og glemte at konverteringen på høye temperaturer ikke blir riktige. Men fortsatt et mysterium hvordan 1.045 på 80 grader ikke økte i verdi.

Ja, men det store spørsmålet er hva slags alkoholprosent vi får nå med tilsetting av maltekstrakt. Kan jeg kjøpe det på Europris, eller bør det bestilles fra f. Eks Bryggselv? Hvordan regne ut hvor mye jeg trenger? Ønsker å komme opp til 1,070 fra 1,045.
Bruk denne: http://www.brewersfriend.com/allgrain-ogfg/ Legg inn det dere har. Så legger dere inn maltekstrakten, og prøver dere fram til dere får den OG'en dere vil ha. Så vil alkoholprosenten avhenge av FG. Dere kan styre det med å manipulere effektivitetsprosenten i kalkulatoren til dere får det ser ut som en fornuftig FG, og da vil kalkulatoren samtidig fortelle dere hva alkoholprosenten blir hvis dere får den FG'en dere antar.

Ja, jeg brukte en App på mobilen og glemte at konverteringen på høye temperaturer ikke blir riktige. Men fortsatt et mysterium hvordan 1.045 på 80 grader ikke økte i verdi.
Når du blander to væsker så tar det en stund før du har en homogen blanding - særlig når volumet er stort. Antageligvis har du helt på vann og målt for tett, og truffet på den tyngre delen og dermed fått for høy måling.

Til neste gang: la koket gå i 5min før første måling. Dersom du måler for høy SG, beregn vann som skal tilsettes: volum*gravity points/ønskede gravity points. Feks dersom du har 25l 1.070 og ønsker 1.065: 25*70/65 = 26.9. Volumet er noe større under kok (4% har jeg lest, ikke bombesikker) så ta høyde for det. Nå tilsetter du da vannmengden du har beregnet (evt litt mindre for å kompensere for målefeil) og så venter du 5min. Mål på nytt og gjenta.

Gjør du dette for raskt går du fort på en smell pga at væsken ikke er homogen.

Treffer du OG humler du som planlagt.
Men går det som det gjorde her så kan du justere (bitter)humlemengde iht den OG du får.
Prøv å holde forholdet mellom bitterhet og OG lik. Hvis f eks BU/GU i oppskriften er 1 med OG 70 så reduserer du mengde bittethumle slik at BU/GU fortsatt blir 1 med oppnådd OG på 45.
Forutsetter da at du ikke "tynner ut" med vann/spraymalt etterpå men lar ølet være som det er.
Det du har laget blir trolig noe bittrere enn tenkt.

Jeg styrte litt med OG i begynnelsen. Mitt beste tips: Ta for deg notatene fra de ulike bryggene dine og regn ut meskeeffektiviteten for ditt utstyr (formel finner du ulike steder på forumet). Ta utgangspunkt i dette når du lager oppskrifter. Jeg måler så og si aldri OG før vørteren er kjølt ned. Jeg kjenner utstyret mitt ganske greit og vet sånn omtren hvor det lander. Dersom det blir litt lavere (eller høyere, en sjelden gang) så er ikke det så farlig i hjemmebryggingssammenheng.

Jeg bruker vanligvis et refraktometer til over 2000 kr. Er det mer til å stole på enn Hydrometer, kanskje? Eller
Bruk denne: http://www.brewersfriend.com/allgrain-ogfg/ Legg inn det dere har. Så legger dere inn maltekstrakten, og prøver dere fram til dere får den OG'en dere vil ha. Så vil alkoholprosenten avhenge av FG. Dere kan styre det med å manipulere effektivitetsprosenten i kalkulatoren til dere får det ser ut som en fornuftig FG, og da vil kalkulatoren samtidig fortelle dere hva alkoholprosenten blir hvis dere får den FG'en dere antar.
Men formelen sier ingenting om hva jeg har fra før. Hvis jeg f.eks brukte 10 kg malt, skal jeg da bare legge til kg og bruke totalen i formelen? F.eks 11 kg? Jeg har som sagt 1,045 OG nå.

Kan vi addere tallet til 1,045??

Med tallene, 25,25,75%, 72% attenuation, 5 kg Munich dry extract, får jeg OG på 1,070 og FG på 1,020. Som er det jeg vil ha. Høres det riktig ut? Da må jeg i så fall tilsette 5 kg per bøtte. ca 700 kr totalt.

Er Wort collected det vi hadde etter mesking? Det er i så fall 60 liter. Så helte vi 50 liter til koking.

Har WLP 007 Dry Ale,
WLP007 70-80%

Sist redigert:
Treffer du OG humler du som planlagt.
Men går det som det gjorde her så kan du justere (bitter)humlemengde iht den OG du får.
Prøv å holde forholdet mellom bitterhet og OG lik. Hvis f eks BU/GU i oppskriften er 1 med OG 70 så reduserer du mengde bittethumle slik at BU/GU fortsatt blir 1 med oppnådd OG på 45.
Forutsetter da at du ikke "tynner ut" med vann/spraymalt etterpå men lar ølet være som det er.
Det du har laget blir trolig noe bittrere enn tenkt.
OK, men nå er det for sent siden humlen er tilsatt. Men jeg MÅ tilsette spraymalt. Da blir vel smaken litt søtere? Kan jeg risikere at det blir altfor søtt om jeg tilsetter for mye sparaymalt?

Legg inn oppskriften dere brukte, i kalkulatoren. Så legger dere inn det volumet dere hadde oppi kjelen til kok (=wort collected, ja). Legg så inn det volumet dere fikk etter kokingen, men før tapping over i gjæringskar (=batch size). (Jeg er litt usikker, siden dere tilsatte så mye vann, men jeg tror det blir riktig slik.) Nå kan dere manipulere effektivitetsprosenten til dere får den OG'en dere faktisk fikk, og deretter kan dere legge inn maltekstrakt i kalkulatoren til dere får den OG'en dere ønsker (den som oppskriften oppgir, antar jeg).

Dette skulle funke, så vidt jeg skjønner.

Jeg ville tatt ølet som det er. Men jeg liker mild, og dere skulle vel ha et kraftig juleøl, så kjør på. Det blir ikke helt det ølet dere ville fått uten å rote det til. Dere har vel for lite humle i forhold til volumet, så dere bør vel koke noe sammen med ekstrakten. Og så må dere bruke en litt mørk ekstrakt (sa noen det?). Men ekstrakter har jeg null greie på.

Legg inn oppskriften dere brukte, i kalkulatoren. Så legger dere inn det volumet dere hadde oppi kjelen til kok (=wort collected, ja). Legg så inn det volumet dere fikk etter kokingen, men før tapping over i gjæringskar (=batch size). (Jeg er litt usikker, siden dere tilsatte så mye vann, men jeg tror det blir riktig slik.) Nå kan dere manipulere effektivitetsprosenten til dere får den OG'en dere faktisk fikk, og deretter kan dere legge inn maltekstrakt i kalkulatoren til dere får den OG'en dere ønsker (den som oppskriften oppgir, antar jeg).

Dette skulle funke, så vidt jeg skjønner.

Jeg ville tatt ølet som det er. Men jeg liker mild, og dere skulle vel ha et kraftig juleøl, så kjør på. Det blir ikke helt det ølet dere ville fått uten å rote det til. Dere har vel for lite humle i forhold til volumet, så dere bør vel koke noe sammen med ekstrakten. Og så må dere bruke en litt mørk ekstrakt (sa noen det?). Men ekstrakter har jeg null greie på.

Da jeg gjorde det (OG på 1,046 og FG på 1,016, efficiency 60%, 15 kg American Pale Ale (siden mesteparten var Pale Malt), fikk jeg en alkholprosent på 5,36%. Tror du vi vil kunne få 5% uten å tilsette noe ekstrakt? Hvis jeg videre tilsetter 5 kg maltekstrakt for å få ønsket OG, så sier kalkulator at endelig alkoholprosent blir 8,18%. Det er i overkant. Kanskje vi bare skulle tilsette 2,5 kg totalt over de to dunkene? Det blir i teorien 6,77% og en OG på 1,072.

Hvordan tilsettes spraymalt? Må vi koke det først med vann? Hvor mye vann? Elle røres det forsiktig inn i gjærdunkene?

Usikker på den x'en, siden dette er noe jeg aldri har gjort. Kok opp 2-3 liter, og begynn med å røre det ut i bare en. Blir det for tjukt, sper dere bare.

Vær obs på at stoffet er noe svineri å håndtere. Det støver og blir klissete!

Usikker på den x'en, siden dette er noe jeg aldri har gjort. Kok opp 2-3 liter, og begynn med å røre det ut i bare en. Blir det for tjukt, sper dere bare.

Vær obs på at stoffet er noe svineri å håndtere. Det støver og blir klissete!
Hei, se også ny tråd jeg startet om HVORDAN jeg gjør dette, men jeg har et annet spørsmål til deg: Hvilken SG verdier skal jeg bruke for å regne ut alkoholstyrken i ølet? Er det riktig å bruke den du ser i gult på bildet og bruke målt FG?

Vedlegg

• OG.PNG
    OG.PNG
    87,6 KB · Sett: 22
Jeg tror det blir noenlunde riktig, ja. Men du øker jo volumet noe, også, når du tilsetter ekstrakten, og det burde kanskje vært regnet inn. Men hvis det ikke dreier seg om så mye, så blir det omtrent riktig. Men vil du korrigere for det, så legg inn det nye volumet (= det dere satte til gjæring + det dere tilsetter nå) i batch size i kalkulatoren, og kjør den igjen. Da skulle det bli helt riktig.

Tror jeg:)

Blander du ut spraymalt, vil forholdet 1 til 10 ( dvs 100 gram spraymalt på 1 lit vann) gi en OG på rundt 1,040. Da er det bare å ta frem kalkulatoren, og regne ut hvor mye du trenger. eller du kan prøve deg frem med litt og litt...

Tilbake
Topp