Er det noen som har en oppskrift på en god porter brygget med spesialmalt og ekstrakt liggende?
Har sett gjennom tidligere poster, og det ser ut til å være noe uenighet rundt mengden av sjokolademalt.
Her taes det opp en porter brygget med ekstrakt: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,1694.0.html
Min erfaring er at man med 5% sjokolademalt allerede kan få en nokså god porter. Siden man av maltekstrakt trenger mindre enn tilsvarende effektiv mengde med malt, så vil dette ende på ca 7-8% av råvaremengden målt i vekt. Du sitter ganske trygt da.
Oppskriften gitt i første linken her ble forøvrig veldig bra Endte opp på ca 6% alkohol, og oppdaget (dessverre) at ølet hadde svært godt av 1-2 mnd'er lagring. De var først når jeg drakk de siste flaskene at jeg oppdaget hvor bra det ble
Forresten ville jeg brukt amber eller mørk sirup, jeg la til en del roasted barley (50-100g) for å få skikkelig farge, noe som gav litt mer brent smak enn man kanskje ønsker i en porter
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.