Porter Spesialmalt/ekstrakt

Er det noen som har en oppskrift på en god porter brygget med spesialmalt og ekstrakt liggende?
Har sett gjennom tidligere poster, og det ser ut til å være noe uenighet rundt mengden av sjokolademalt.

Noen erfaringer her?

Her taes det opp en porter brygget med ekstrakt: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,1694.0.html
Min erfaring er at man med 5% sjokolademalt allerede kan få en nokså god porter. Siden man av maltekstrakt trenger mindre enn tilsvarende effektiv mengde med malt, så vil dette ende på ca 7-8% av råvaremengden målt i vekt. Du sitter ganske trygt da. :)

Takk for svar!
Kom plutselig på enda et spørsmål!
Noen som vet hvor en kan få kjøpt en stor kjele (20 til 30 L) for en billig penge?

Oppskriften gitt i første linken her ble forøvrig veldig bra :) Endte opp på ca 6% alkohol, og oppdaget (dessverre) at ølet hadde svært godt av 1-2 mnd'er lagring. De var først når jeg drakk de siste flaskene at jeg oppdaget hvor bra det ble :)

Forresten ville jeg brukt amber eller mørk sirup,  jeg la til en del roasted barley (50-100g) for å få skikkelig farge, noe som gav litt mer brent smak enn man kanskje ønsker i en porter

Tilbake
Topp