thowens skrev:Fulgte denne oppskriften rimelig nøye, inkludert proteinrast, en solid starter og gjæring ved 17C (i ølet). Resultatet ble kopiøse mengder bananestere. Gjæringskaret ble matt innvendig og måtte kasseres! (Har andre opplevd dette før? Har lest et sted at polypropylen ikke tåler estere...)
Etter 3 måneder gikk det an å drikke uten at banan-bugg aromaen reiv i nesa. Etter 4mnd er det ganske godt.
Aner ikke hva som kan ha gått galt. Et avvik var at jeg pitchet ved 15C mot anbefalte 12C. Fikk også noe dårlig utgjæring: FG 1.016 fra OG 1.053 (noe bedre utbytte enn beregnet, også).
Proteinrasten skal visst bidra til esterutvikling, og denne gjæren er også kjent for å bidra litt ekstra med estere, men kan ikke tenke meg at mitt resultat er det som var tiltenkt. Ved neste forsøk kommer jeg til å kutte proteinrast og/eller bytte gjær.
Gahr skrev:Hvordan bidrar proteinsteget til utviklingen av estere? Et meskesteg på 44 °C kan bidra til et økt fenolpreg i hveteøl, men ikke mer estere.
Oksygeneringen før gjæring har mye å si for esterproduksjonen. For lite oksygen kan fort gi større mengder bananpreg i et tysk hveteøl.
Gahr skrev:Har du brukt noen form for vannjustering?
Hallstein skrev:... Smaken er helt smaskens, og likner veldig på paulaner. Balansen mellom banan og nellik er helt SPOT on. Skal kjøpe meg en paulaner på polet til neste helg slik at jeg får sammenliknet skikkelig.
Nei... Ale gjær skal gjære på en 20 grader. Og denne skal vel ha 66-72 fahrenheit som tilsvarer 18,89 -22,22 grader celcius.Miguel skrev:Bare for å ikke ha misforstått noe.
Skal denne gjæres på 12 grader med wlp380? Det er 7 grader under det som er anbefalt fra WL.