Overvåke Spesific Gravity under gjæring med vekt?

Eg sitter og tenker litt på dette med måling av SG for å følge fremgangen i gjæringsprosessen.

Eksempelvis skulle siste IPA'en ha en OG på 1.069 og en FG på 1.017 - selv med bare 4 liter skulle dette gi en forskjell på "hele" 208g fra start til slutt. Men, er det så enkelt?

Har "selvsagt" allerede bestilt vekt fra Kina og venter i spenning på hva som må gjøres med elektronikken for å få den til å ikkje skru seg av automatisk, og få vekta over til en Arduino/Pi/el.l. for loggføring.

Teoretiske sett kan jeg ikke se hvorfor det ikke skulle virke.

Men jeg kikket en gang på spesifikasjonene for load cells, og på disse tod det et tall for "creep". Jeg er ikke helt sikker på hva dette innebærer men tolket det som at målingen kan krype over tid med belastning. Mulig dette kan ødelegge for nøyaktigheten over tid? Noen andre som kan trå til med fakta her?

BEikeland skrev:
Eksempelvis skulle siste IPA'en ha en OG på 1.069 og en FG på 1.017 - selv med bare 4 liter skulle dette gi en forskjell på "hele" 208g fra start til slutt. Men, er det så enkelt?
Jeg er så fersk man kan få blitt på dette, men de 208 grammene er vel ikke kun det som har fordampet? Det er jo væsken som mister vekt/tetthet, men noe av avfallet blir vel liggende igjen i bånn slik at vekten på beholderen i seg selv ikke nødvendigvis minker med 208g? Rett meg gjerne om jeg tar feil, jeg har mye å lære.

Steingrd har nok rett i en del.det utvikkles mere gjær under gjæringen, sukkeret som gjæres ut omdannes til alkohol og co2.
Mesteparten av co2 vil riktignok gå ut, men noe vill bli igjen.
Jeg vet ikke vektforskjellen på ugjæret og gjæret vørter, men teoretisk kan man nok beregne den delvis.
Utfordringen med en vektcelle er at den er temperaturavhengig, og dermed over tid også vill variere litt pga strømmgjennomgang/ytre påvirkninger.
En vektcelle vil også forandre nullpunkt og dermed avlesning etter lang statisk belastning.
Nullpunktet kalibreres hver gang vekten skrus av/på netopp for å korrigere disse faktorene.
Ikke så nøye i større samenhenger, men i små enheter vill dette bli nokså unøyaktig etter min mening.

EspenL skrev:
Men jeg kikket en gang på spesifikasjonene for load cells, og på disse tod det et tall for "creep". Jeg er ikke helt sikker på hva dette innebærer men tolket det som at målingen kan krype over tid med belastning. Mulig dette kan ødelegge for nøyaktigheten over tid? Noen andre som kan trå til med fakta her?

Det stemmer. Nokre celler er også veldig følsomme for varierande barometrisk trykk. Men med kalibrering, trykkompansering og litt fancy elektronikk kan alt dette kompanserast for så vidt meg bekjendt.

magne1972 skrev:
Steingrd har nok rett i en del.det utvikkles mere gjær under gjæringen, sukkeret som gjæres ut omdannes til alkohol og CO₂.
Mesteparten av CO₂ vil riktignok gå ut, men noe vill bli igjen.
Jeg vet ikke vektforskjellen på ugjæret og gjæret vørter, men teoretisk kan man nok beregne den delvis.
Utfordringen med en vektcelle er at den er temperaturavhengig, og dermed over tid også vill variere litt pga strømmgjennomgang/ytre påvirkninger.
En vektcelle vil også forandre nullpunkt og dermed avlesning etter lang statisk belastning.
Nullpunktet kalibreres hver gang vekten skrus av/på netopp for å korrigere disse faktorene.
Ikke så nøye i større samenhenger, men i små enheter vill dette bli nokså unøyaktig etter min mening.

Ja det er mange faktorar som tilsaman gjer at det nesten blir umogeleg å få nøyaktig resultat. Har meir tru på refraktometerprinsippet, eller kansje det enklaste av alt er oppdrift versus gravitasjon :)

Javisst, men kjedelig :)
Spennende prosjekt. Men kan noe som er i en beholder egentlig endre vekt av seg selv, slik uten videre? Enten må noe inn eller så må noe ut. Her er det noe som går ut, CO2?

Hans Einar skrev:
Javisst, men kjedelig :)
Spennende prosjekt. Men kan noe som er i en beholder egentlig endre vekt av seg selv, slik uten videre? Enten må noe inn eller så må noe ut. Her er det noe som går ut, CO₂?
Vekta forandres av co2 som slippes ut. Det stemmer.
Men det vi egentlig er ute etter er gravity. Altså tettheten. Vekt/volum. Og volumet forandrer seg også.
Tror flere har bitter erfaring med volumforandring under stormgjæringen :)

Jeg har og tenkt på dette med loadcells siden jeg er milevis vekke når gjæringen foregår, men lurer på om det ikke må avlastning mellom målingene, kan se for meg at de ikke går tilbake etter langvarig belastning, men vet heller ikke det, annet enn at det egentlig ikke er grunn til det siden de er beregnet for 50 kg. og i mitt tilfelle bare er belastet med 25.

Skulle kanskje sette på noen kilo og se hva som skjer siden jeg forsker på dette akkurat nå, riktig nok frogrameringen.

OK, henger meg opp i elektronisk måling som sendes over nettet, men har og brukt kamera på manometer på trykktank.

Jeg har kjøpt meg BrewPI og venter på å få tid til å integrere dette i et gammelt kjøleskap. Elco som startet prosjektet holder på med en SG-måler som skal integreres i BrewPI men har ikke sluppet alle detaljene enda.

http://forum.brewpi.com/discussion/86/specific-gravity-sensor/p1

Hans Einar skrev:
Hva med å sette dunken på en "prompepute" og måle lufttrykk?  :angel:
Mulig, men et gjærkar med 20-25 liter vørter veier 20-25 kilo slik nogenlunde.
Dette tilsvarer 2-2,5 bar.
Bortgjæringen vil gjære bort ... La oss si 200 gram.. Dette vil utgjøre 0,02 bar.
Et manometer som tåler 2-3 bar med en slik nøyaktighet...
Og et annet poeng. Hvorfor er man så opptatt av SG måling under gjæring?
Det er fint lite man kan gjøre ved problemer likevell, og er det ingen problemer, har man laget ett.
Jeg ville brukt tid, energi og penger på noe annet. Men det er meg da :)
Når jeg har tilsatt gjær, da er det ikke min jobb lengere :) ( ihvertfall ikke på en stund)

Eg er klar over begrensningene til ei strekklappbasert veiecelle, og har ca kontroll på det - eg var meir nyskjerrig på kjemidelen av det heile.

Men eg trur Stein og Magne har vært innom dei fleste punktene for bekymring, og gitt rett forsterkertype håper eg dette skal gå bra.

Temperaturen har eg jo kontroll på (eller skal ha kontroll på), nullpunkt og statisk belastning fungerer jo i industrien i alle trykksensorer - så her må det være rom for å få til noe. Og størrelsen på enheten er nok ikkje av betydning da både nullpunkt og statisk bekastning vil være en anndel av den maksimale belastning vekta er beregnet for.

Og da er det vel "bare" å prøve å modellere økt vekt i bunnfall og endring volum ut i fra vekt, temperatur og OG. Alt kan jo kontrollmåles etterpå så kan være overkommelig.

Men eg venter i spenning på vekta, og kalibreringsvektsettet. Så får vi sjå utpå høsten en gang tenker eg, men BeerBug såg ganske interessant ut - takk for tips. Eg fant lite på området, men er åpen for at kanskje ikkje viste ka eg leita etter!

magne1972 skrev:
Og et annet poeng. Hvorfor er man så opptatt av SG måling under gjæring?
Det er fint lite man kan gjøre ved problemer likevell, og er det ingen problemer, har man laget ett.
Jeg ville brukt tid, energi og penger på noe annet. Men det er meg da :)
Når jeg har tilsatt gjær, da er det ikke min jobb lengere :) ( ihvertfall ikke på en stund)
Man lager vel ikkje noe problem så lenge man overvåker fra utsiden, eg ser at skal man inni gjæringskaret så er infeksjoner et tema? Men uansett så koker dette ned til nysgjerrighet, og at man liker å klusse med elektronikk. Er eg borte og ser det ikkje går etter planen kan eg jo forberede meg mentalt på skuffelsen (og sørge for at det blir bestilt nye ingredienser til hjemkomst)!

Eg liker også å innbille meg at eg skal klare å brygge batcher som smaker likt  - eller i allefall ha en graf som eg kan skylde på når resultatet ikkje blir som forventet allikevel! ;)

Tilbake
Topp