Link til den da?Det ligger en oppskrift uten mengdeangivelser på forumet - den er fra 2014. Jeg kan ikke bruke den ettersom jeg må ha mengdeangivelser for å brygge. Er det noen som kan hjelpe med en oppskrift - gjerne en som er utprøvet og med godt resultat?
Hva er meskeeffektiviteten din, og hvor mye ønsker du til gjæring?Det ligger en oppskrift uten mengdeangivelser på forumet - den er fra 2014. Jeg kan ikke bruke den ettersom jeg må ha mengdeangivelser for å brygge. Er det noen som kan hjelpe med en oppskrift - gjerne en som er utprøvet og med godt resultat?
Har ikke god oversikt over meskeeffektiviteten. Brygger på Speidel 25. Med 7 kg malt i røret ender jeg som regel med 25 l til gjæring, og hadde tenkt å brygge en oregonian på denne lesten.Hva er meskeeffektiviteten din, og hvor mye ønsker du til gjæring?
50+ er et godt utgangspunkt!Si ca 75% da, og hva skal SG være? 50?
27Og hvor mange liter max tar Speidelen til kok?
Flott - mange mange takk!!Humletilsetninger...
Northern Brewer 6g @ 60 min. --> 5,49 IBU
Cascade 20g @ 10 min --> 4,05 IBU
Citra 85g @10 min --> 37,68 IBU
Total IBU --> 47-ish
(Jeg har her angitt 85g Citra @10 min. Oppskriften sier @ WP, men jeg er usikker på utnyttelsesgraden ved denne, samt at man må ha mye mer humle. Brukes (eller ikke) på egen risiko)
Tørrhumling Citra 1,8g/liter @ 5 dager igjen.
Hvordan gjorde du det med humla?Jeg brygget denne forleden. Brukte US Safale 04 (2 pakker), koketid 60 minutter. Den gjærer fint og jevnt, og vørteren smakte bra og hadde fin farge.
Skal gi et ord når det ferdige produktet kan skjenkes.
Jeg er på fjellet nå, skal gi et ord når jeg er tilbake.Hvordan gjorde du det med humla?
Oi! For en ære! Men jeg vet ikke helt om jeg har gjort meg fortjent til det da Hyggelig at det smakteEr fremdeles på fjellet, men kan bekrefte at det brygget vi nå har døpt «Yngves Oregonian» er et supert sommerøl - helt herlig!!