Oppskrifter Kinn Bryggeri

Da ønsker jeg å benytte anledningen til å be om oppskriften på kinn vestkyst. Det finnes endel varianter ute på nettet, men ingen fra en så bra kilde som dette

Har oppskriften eller produksjonsmetoden endret seg med årene? Jeg mener den smakte litt annerledes i gamle dager(godt mulig ganen er endret også).

Steinar
Her er den originale. Ingen over, ingen ved siden: https://forum.norbrygg.no/threads/oppskrift-kinn-vestkyst.7663/post-68373

Som alt annet: Sjølsagt var den bedre før;)! Dette er ølet som fikk meg og Lyset i MItt Liv hekta på et litt videre perspektiv på øl for 12-13 år sida.. Det er sånn som i den oppskrifta der det skal være. Malt fra Thomas Fawcett!

Ja, men noe har endret seg. Dette er fra siden til Kinn Bryggeri.

Malt: Pale ale malt, lys karamellmalt og karamellmalt
Humle: Zeus, Simcoe, Cascade og Amarillo
Gjær: Wyeast 1318 London ale III

I tillegg så kunne det vært spennende å fått vite om eventuelle vann justeringer
Der er vel bare centennial bytta ut med cascade. Ikke en hårreisende stor endring.

Ja, men noe har endret seg. Dette er fra siden til Kinn Bryggeri.

Malt: Pale ale malt, lys karamellmalt og karamellmalt
Humle: Zeus, Simcoe, Cascade og Amarillo
Gjær: Wyeast 1318 London ale III

I tillegg så kunne det vært spennende å fått vite om eventuelle vann justeringer
Zeus er det samme som Columbus. Cascade er en svakere versjon av Centennial (eller Centennial, som er nyere, er en kraftigere eversjon av Cascade, da). Maltet er 3 % av TF 70 EBC + 3% TF 120. Trur de bruker Castle malt nå - eller gjorde det siste jeg fikk vite noe.

Det viktigste der er nok å få Centennial tilbake i stedet for Cascade - om du vil tilbake til det ølet du husker. Men det er jo ikke noe dårlig øl nå, heller. For all del.

I beg to differ:).
Spørs om man hadde klart en blindtest. Cascaden har vel noe mer sitrus, men i en blend med tre andre humler er jeg usikker på om jeg hadde klart å smake forskjell. Kanskje fra fat, neppe fra flaske/boks. Jeg har brukt begge om hverandre i amerikansk ipa med single hop, og ene gangen er cascade best, den andre er centennial bedre igjen. Årgangene varierer trolig mer enn forskjellen mellom de to humlene, men igjen, bare mine erfaringer naturligvis.

Blir ikke Centennial ofte kalt "Super-Cascade" eller Cascade på steroider?

Uansett: Jeg drakk en single-hop Centennial IPA fra Warpigs (Mikkeller) på Kastrup for et par uker siden, og det er en av de beste IPA-ene jeg har smakt, så Centennial er en meget god humle.

Blir ikke Centennial ofte kalt "Super-Cascade" eller Cascade på steroider?
Jo, men tror det er mest for at alfasyren ofte er 50-100% høyere enn for Cascade.

I innlegget det linkes til skrives det også;
"I det siste har det vært litt problemer med å få tak i de rette humletypene, så det har vært brukt litt Citra, Chinook og Cascade som erstatninger, men den egentlige oppskriften er som over."

Det er jo et godt poeng, vi kommer jo uansett til å spørre om oppskriftene på alt de noengang har brygga før det har gått en måned. Det hadde vært like greit å ha alt tilgjengelig, gjerne i den første posten, så kunne resten av tråden vært brukt til diskusjoner og spørsmål.
Godt forslag, skal få gjennomført dette ved anledning.

Tilbake
Topp